Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i rolig, klassisk musikk, spesielt om det blir spilt på piano eller strengeinstrumenter. Det er ikke akkurat denne typen musikk man blir mest eksponert for i dag, og ingen andre jeg kjenner liker denne typen musikk. Jeg vet generelt lite om musikktypen også. Synes det kan være vanskelig å finne frem, det er så store mengder klassisk, og mye av det blir veldig "pompøst" synes jeg. Noen her inne som kanskje har noen gode forslag til hvilke komponister jeg burde sjekke ut litt nærmere? :)

Av favorittmelodiene min akkurat nå er ihvertfall disse:

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Denne er for meg det vakreste jeg noen gang har hørt, uansett sjanger:

Det er heller sjelden jeg lar meg påvirke noe særlig av klassisk musikk, men denne spilte de på P2 en natt jeg kjørte hjem fra jobb. Da jeg kom hjem kunne jeg rett og slett ikke gå ut av bilen før jeg hadde hørt stykket ferdig. Anbefales!

P.S. Hvorfor dukker bare videoen opp som link? Det skjer meg titt og ofte.

Endret av Krakonosj
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Denne her er også en favoritt, nesten en liten "guilty pleasure" (veldig sukkersøtt):

Grieg har skrevet melodien, H.C. Andersen har skrevet teksten. Det stykket her blir litt ekstra spesielt fordi H.C. Andersen visstnok skal ha skrevet teksten til en kvinne han var ulykkelig forelsket i igjennom hele sitt liv (så vidt jeg husker):

Min tankes tanke, i den du er vorden

Du er mitt hjertes første kjærlighet

Jeg elsker deg som ingen her på jorden

Jeg elsker deg, jeg elsker deg

Jeg elsker deg i tid og evighet

Endret av Krakonosj
Skrevet (endret)

Ja, jeg får slå et slag for norsk musikk da, siden Krakonosj er i gang med Grieg:

Eivind Groven er den "norskeste" (definér den som klarer!) komponisten vi har:

Eller så må vi ikke glemme Geirr Tveitt:

.

Det med at videoene ikke kommer opp, skjer med meg i blant også. Det jeg gjorde nå, var å gå inn på youtube, trykke på "del" under videovinduet, kopiere den korte linken som er der, og lime inn her. Da gikk det plutselig.

Endret av Drue
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har vokst opp med klassisk musikk og spiller det også selv. Jeg liker veldig mye forskjellig klassisk og her er noen av mine favoritter:

Harald Sæverud - K

(som har en veldig spesiell historie: wikipedia) Leif Ove Andsnes har spilt inn en fantastisk versjon

Beethoven - Symfoni nr 5, andre sats

Gustav Mahler -

(den har litt treg oppstart, men blir nydelig etter hvert)

Antonio Vivaldi -

Felix Mendelssohn -

Carl Orff -

Beethoven -

https://www.youtube.com/watch?v=EQIVWhKhwPAg dette var bare noen få av favorittene mine. :)

• Liker 2
Skrevet

Denne synes jeg er utrolig vakker:

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vokst opp med klassisk musikk og spiller det også selv. Jeg liker veldig mye forskjellig klassisk og her er noen av mine favoritter:

Harald Sæverud - K

(som har en veldig spesiell historie: wikipedia) Leif Ove Andsnes har spilt inn en fantastisk versjon

Beethoven - Symfoni nr 5, andre sats

Gustav Mahler -

(den har litt treg oppstart, men blir nydelig etter hvert)

Antonio Vivaldi -

Felix Mendelssohn -

Carl Orff -

Beethoven -

https://www.youtube.com/watch?v=EQIVWhKhwPAg dette var bare noen få av favorittene mine. :)

Nå kom jeg på svisker over alle svisker, nemlig Adagietto fra Mahlers femte.

Beethoven har jeg aldri hatt sansen for, men akkurat andre satsen fra 5 symfonien digger jeg! Det må jo være basert på en folketone. Melodikken er veldig lite typisk Beethoven, synes jeg.

Digger det lydiske #11 intervallet akkurat her:

Apropo #11, så må jeg nevne denne også. Minner meg om exen min. Good times :)

(Aller helst skulle jeg hatt med Igor Markevich, men den fant jeg ikke på youtube).
  • Liker 1
Skrevet

Femmeren er en kjempesviske. Er derfor jeg liker eneren. :)

For å fortsette med svisker som jeg liker:

Fantastisk å ta husvasken til :D

• Liker 1
Skrevet

For å fortsette med svisker som jeg liker:

Fantastisk å ta husvasken til :D

Tssss :smilorange:

Det er noe med barokkmusikk altså, jeg bare takler det ikke. Unntaket må være klaver og orgelting, som kan være virkelig bad ass, hvis det framføres med energi.

Går det an å ikke like Gould? Digger preludiet her.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig glad i denne, den er litt pompøs da. Men jeg synes den er elegant og avslappende. Og den bringer frem masse fine minner.

• Liker 1
Skrevet

Tssss :smilorange:

Det er noe med barokkmusikk altså, jeg bare takler det ikke. Unntaket må være klaver og orgelting, som kan være virkelig bad ass, hvis det framføres med energi.

Går det an å ikke like Gould? Digger preludiet her.

Det er ikke min favoritt, selv om håndverket er upåklagelig (pun intended) ;)

Men hvem har skrevet den tøffeste Dies irae av

og http://www.youtube.com/watch?v=zNL7TkmNC0I? Jeg stemmer på Verdi.

For å være litt snill med TS, som tross alt ville ha tips om rolige stykker, så prøver jeg å veie opp med denne skjønnheten:

• Liker 1
Skrevet

For å fortsette med svisker som jeg liker

(Forkorter litt for å unngå rot jeg)

Hva mener man egentlig med svisker? Jeg liker tydeligvis svisker, femmeren har jeg på en cd her og den liker jeg godt, bedre enn eneren. :smilorange:

Ellers tusen takk for masse tips, det her var jo overveldende respons! Og om det blir litt annet enn akkurat det jeg ba om, gjør det ingenting (fint å holde seg til klassisk da men). Dette er som sagt en sjanger jeg egentlig vet veldig lite om, så bare gøy å høre hva dere andre som har mer peiling faktisk liker! :)

Jeg må ærlig innrømme at en del av det philm linker til blir litt voldsomt for min smak, men klassisk er kanskje litt som med andre kvalitetsting? De færreste liker vel rødvin første gang de smaker, men når man først får smaken og litt kunnskaper, blir gjerne de kraftigere og mer komplekse det man vil ha. :)

Nå har jeg ikke rukket å høre skikkelig på alt, men foreløbig er favoritten Fantasia on a Theme (første svaret), men mye annet jeg kan tenke meg å høre mer på også.

Skrevet

Hva mener man egentlig med svisker? Jeg liker tydeligvis svisker, femmeren har jeg på en cd her og den liker jeg godt, bedre enn eneren. :smilorange:

For meg er svisker stykker som jeg har hørt så mange ganger at de har blitt en klisjé i sjangeren, selv om kvaliteten definitivt er til stede. En sviske fra mer moderne musikk er "New York, New York" med Frank Sinatra. Den har man jo hørt i stykker i alle slags sammenhenger, så man kjenner den så godt at man nesten slutter å lytte.

Jeg må ærlig innrømme at en del av det philm linker til blir litt voldsomt for min smak, men klassisk er kanskje litt som med andre kvalitetsting? De færreste liker vel rødvin første gang de smaker, men når man først får smaken og litt kunnskaper, blir gjerne de kraftigere og mer komplekse det man vil ha. :)

De mer voldsomme stykkene jeg lenket til er veldig komplekse i lydbildet, og jeg hadde nok ikke vært så glad i dem hvis det ikke var for at jeg har vært med å spille dem selv og derfor blitt kjent med alle nivåer gjennom uker med øvelser. Men det er utvilsomt sånn at mye klassisk musikk er "an aquired taste", som det heter. Smak og behag gjelder her som i alt annet.

Noen mer lettfordøyelige favoritter fra filmverdenen:

• Liker 1
Skrevet

For meg er svisker stykker som jeg har hørt så mange ganger at de har blitt en klisjé i sjangeren, selv om kvaliteten definitivt er til stede. En sviske fra mer moderne musikk er "New York, New York" med Frank Sinatra. Den har man jo hørt i stykker i alle slags sammenhenger, så man kjenner den så godt at man nesten slutter å lytte.

De mer voldsomme stykkene jeg lenket til er veldig komplekse i lydbildet, og jeg hadde nok ikke vært så glad i dem hvis det ikke var for at jeg har vært med å spille dem selv og derfor blitt kjent med alle nivåer gjennom uker med øvelser. Men det er utvilsomt sånn at mye klassisk musikk er "an aquired taste", som det heter. Smak og behag gjelder her som i alt annet.

Aha, takk for forklaringen. Har hørt ordet sviske bli brukt om musikk mange ganger, men ikke helt fått taket på hva det faktisk innebærer.

Jeg håper på å få litt mer kunnskap og erfaring inenfor klassisk sjangeren, og at jeg da kan lære meg å sette pris på de litt mer voldsomme stykkene også. Jeg vet ikke om det er bare meg, men ganske mye av de mer kjente klassiske stykkene har for meg blitt ødelagt av Tom & Jerry og diverse reklamefilmer. Er enkelte stykker jeg rett og slett ikke helt klarer å ta "seriøst", da alt jeg ser for meg er Tom & Jerry...

Jeg er veldig glad i filmmusikk! Det var det som fikk meg inn på sporet av klassisk i første omgang. Den rette musikken i en allerede fantastisk scene utgjør mange fantastiske filmøyeblikk. En av favoritt-komponistene mine innen filmmusikk er Alexandre Desplat.

Men dette kan vel ikke akkurat regnes som klassisk musikk? Det er vel kanskje litt å banne i kirka når man snakker med folk som har peiling på skikkelig kvalitetsmusikk, men jeg er veldig glad i komponister som Ludovico Einaudi og Max Richter... :sjenert:

Skrevet

Men dette kan vel ikke akkurat regnes som klassisk musikk? Det er vel kanskje litt å banne i kirka når man snakker med folk som har peiling på skikkelig kvalitetsmusikk, men jeg er veldig glad i komponister som Ludovico Einaudi og Max Richter...

Som du så så er jeg også veldig glad i noe filmmusikk. Jeg likte veldig godt Einaudi-stykket! <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'> Wikipedia definerer klassisk musikk sånn: "Classical music is the art music produced in, or rooted in, the traditions of Western liturgical and secular music, encompassing a broad period from roughly the 11th century to present times." Jeg mener at den filmmusikken vi begge har lenket til her er skapt innenfor tradisjonene til vestlig liturgisk og sekulær musikk, ergo faller det innunder klassisk musikk. Det er mange som vil være uenig i den definisjonen og forklaringen, men hvorfor skal vi høre på dem? Vi får ikke flere til å nyte klassisk musikk ved å sette strenge grenser.

• Liker 1
Skrevet

Som du så så er jeg også veldig glad i noe filmmusikk. Jeg likte veldig godt Einaudi-stykket! :) Wikipedia definerer klassisk musikk sånn: "Classical music is the produced in, or rooted in, the traditions of and , encompassing a broad period from roughly the 11th century to present times." Jeg mener at den filmmusikken vi begge har lenket til her er skapt innenfor tradisjonene til vestlig liturgisk og sekulær musikk, ergo faller det innunder klassisk musikk. Det er mange som vil være uenig i den definisjonen og forklaringen, men hvorfor skal vi høre på dem? Vi får ikke flere til å nyte klassisk musikk ved å sette strenge grenser.

Det er jo sant. Men det er vel en del forskjeller i musikkstilene også, så er jo greit å ha litt begreper fra å skille de fra hverandre og. :)

Hvis du vil lære litt mer om instrumentene er dette en juvel av Benjamin Britten, som forklarer alle instrumentene:

Supert, den skal jeg se på en dag, takk! :smilorange:

Skrevet (endret)

Som du skjønner er jeg ivrig på at flere skal nyte klassisk musikk. Derfor har jeg bare ett (for nå) stykke til som du bør høre. Det er Prokofievs "Peter og ulven", som er et eventyr fortalt med musikk som medhjelper. Her får du en følelse av hva slags rolle de forskjellige instrumentene kan ha for å uttrykke ulike stemninger og karakterer.

Edit: byttet ut youtubevideoen så hele stykket kom i ett

Endret av philm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...