Gå til innhold

Navnendring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta hans etternavn og han skal ta mitt etternavn som mellomnavn. (sånn at vi heter det samme). Og trenger nye pass til bryllupsreisen, som vi reiser på noen dager etter bryllupet. Er det mulig å forandre navet før vi gifter oss. Slik at vi kan få nye pass med nytt navn klart til bryllupsreisen ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er det vel sånn at dere enten venter med å endre navn sånn at dere kan reise med gamle pass, eller endrer navn før bryllupet sånn at dere rekker å få nye. Sørg uansett for å finne ut av det før dere bestiller reisen i annet navn enn det dere reiser med! :)

Skrevet

Ja, det skjønner jeg. Det jeg lurer på om det går an å skifte navn før man gifter seg?

Skrevet

Navneendringsskjema kan man sende inn når som helst. Når dere skal gifte dere er det heller ingen begrensninger i forhold til skjeldene etternavn etc. Det å skifte navn har egentlig ingenting med bryllup å gjøre i statens øyne, det er to ulike skjema og to ulike prosesser.

Dere må velge mellom å bytte etternavnt + ordne pass i god tid før bryllup/bryllupsreise. Eller å vente med å endre navn.

Pass på at reisen også må være bestilt med det navnet som står i passet, her brenner mange seg.

Skrevet

Nei, når ein skal ta eit etternamn etter giftermål er det vel slik at ein må sende inn kopi av vigselsattesten? Det måtte eg, så vidt eg hugsar.

Skrevet

Fantastisk! Det var det jeg lurte på! Tusen takk for svar!

Skrevet

Vi endret navn uka etter bryllupet fordi vi skulle reise til Danmark noen dager etter vielsen. Var lettere å endre navn etterpå, sånn at slapp å stresse med pass og annen legitimasjon. Tar alltid noen dager før det er på plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...