AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #1 Skrevet 20. september 2012 Jeg bor hjemme med søstern min på 16 år, og moren min. Jeg er voksen, men det er ikke poenget her. Poenget er problemet som har vart i flere år, så håper noen kan hjelpe. Problemet er at søstern min kan ikke fordra fiskelukt, enten den er stekt, tekt i vann eller wokket.. Ikke at hun syns lukten er ekkel, og ikke at hun syns det er ekkelt med rå fisk, men hun har på en måte angst for selve lukten - at den skal sette seg i hår hennes og klærne hennes og hennes ting. De gangene hun har spist fisk med oss på kjøkkenet, tuller hun seg inn i klær slik at bare ansiktet syns. Hun spiser ren fisk, men hun er vel heller ikke så veldig glad i det. Men er fiskeboller, fiskekaker og fiskepinner liker hun bedre. Og når vi lager fisk, må kjøkkendøra være igjen, og verandadøra på kjøkkenet må stå oppe og vikfta på full guffe, hvis ikke får hun hysterisk anfall. Så kommer søstern min hjem idag, og hun må ha kontroll på alt, så hun ringer meg hver dag og spør om jeg har lagd fisk, og klokkeslett. Når hun får svar på det, roer hun seg og tør å komme hjem. Så når hun kom hjem spurte om jeg kunne steke fiskekaker til henne. Jeg gjorde det (hun hadde ordnet tilbehøret sitt selv), så ventet hun på stuen og spiste der. Hun klarer ikke gå på kjøkkenet når det er lagd fisk der. Så hadde jeg tenkt å lage meg en fiskewok mens hun spiser fiskekakene sine, men det får jeg ikke lov til. Det må jeg vente med til hun er ferdig å spise, og har kommet trygt ned på rommet sitt. Så da sitter jeg her,da, og er sulten, og lurer på om noen vet hva som er galt? Det har vært sånn siden hun var 10 år. Selv sliter jeg også med lukter, men ikke på denne måten. Men jeg sliter, slik at jeg syns det er ubehagelig. Vi begge sliter med lyder, men på forskjellig måte. Anonym poster: 0d648aa541ca0f1438a8aab0ba185bbb
Gjest Erm Skrevet 20. september 2012 #2 Skrevet 20. september 2012 (endret) Hvor lag tid tar det å spise noen fiskekaker? Du sulter vel ikke ihjel? Hun er tydeligvis overfølsom for lukter og det er ikke så mye du får gjort med det, annet enn å ta hensyn. Du kan vel spise fisk når du vet hun er borte, hun sitter vel ikke hjemme hver kveld? Endret 20. september 2012 av Erm
Lucid Skrevet 20. september 2012 #3 Skrevet 20. september 2012 dere kan jo inngå kompromiss? Hun kan gardere seg med en spray som fjerner lukt (evt dospray) som hun kan bruke hvis lukta blir for ille innen hun rekker å "stikke av". Og så kan jo du prøve å lage fiskemat ute i hagen på sommers tid? Grill funker godt til det meste ^^
Cho Kon It Skrevet 20. september 2012 #4 Skrevet 20. september 2012 Hadde mamma og pappa latt meg, så hadde jeg og blitt sånn. Men jeg fikk beskjed om å slutte å tulle, og at jeg ikke fikk noen spesialbehandling her i huset. Nå var ikke jeg så ekstrem at jeg måtte tulle meg inn i klær for å ikke få fiskelukt på meg, men det hadde fint kunnet utvikle seg den veien hadde jeg "fått lov". 13
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #5 Skrevet 20. september 2012 Poenget er at det er noe galt her. Det er noe mer enn strass. Derfor jeg lurer på om noen vet noe? Kanskje har erfaring med noe lignende? Det er vel ikke helt normalt at jeg ikke kan lage fiskewok når jeg kan ha kjøkkkendøra igjen, og vifta på full guffe, og verandakjøkkendøra åpen, mens hun sitter i stua og spiser stekte fiskekaker? Anonym poster: 0d648aa541ca0f1438a8aab0ba185bbb 2
Cho Kon It Skrevet 20. september 2012 #6 Skrevet 20. september 2012 Poenget er at det er noe galt her. Det er noe mer enn strass. Derfor jeg lurer på om noen vet noe? Kanskje har erfaring med noe lignende? Det er vel ikke helt normalt at jeg ikke kan lage fiskewok når jeg kan ha kjøkkkendøra igjen, og vifta på full guffe, og verandakjøkkendøra åpen, mens hun sitter i stua og spiser stekte fiskekaker? Anonym poster: 0d648aa541ca0f1438a8aab0ba185bbb Jeg trasset ikke, jeg var hundre prosent oppriktig når jeg sa at jeg ikke fikset verken fiskelukt eller kjøttlukt. Og det var et helvete for meg å måtte eksponere meg selv for luktene, men så gikk det litt tid og så gikk det over. Dette med søsteren din skulle vært taklet ved langt yngre alder, nå er det selvfølgelig som å skulle flytte en murvegg med sugerør - umulig.
Gjest Erm Skrevet 20. september 2012 #7 Skrevet 20. september 2012 (endret) Poenget er at det er noe galt her. Det er noe mer enn strass. Derfor jeg lurer på om noen vet noe? Kanskje har erfaring med noe lignende? Det er vel ikke helt normalt at jeg ikke kan lage fiskewok når jeg kan ha kjøkkkendøra igjen, og vifta på full guffe, og verandakjøkkendøra åpen, mens hun sitter i stua og spiser stekte fiskekaker? Anonym poster: 0d648aa541ca0f1438a8aab0ba185bbb Nei, men du trenger ikke å lage et større problem ut av det heller, det tar som sagt ikke så lang tid å spise noen fiskekaker. Hun har vel spist de opp nå? Jeg skjønner ikke at dette skal være et sånt kjempeproblem for deg, steker du fisk så ofte? Setter det ned livskvaliteten din at du ikke får stekt fisk akkurat når du vil? Dette er vel et større problem for søsteren din enn for deg, det blir vanskelig å unngå fiskelukt for all framtid. Men hun er jo 16 år og det er en alder med mye drama. Endret 20. september 2012 av Erm
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #8 Skrevet 20. september 2012 Jeg trasset ikke, jeg var hundre prosent oppriktig når jeg sa at jeg ikke fikset verken fiskelukt eller kjøttlukt. Og det var et helvete for meg å måtte eksponere meg selv for luktene, men så gikk det litt tid og så gikk det over. Dette med søsteren din skulle vært taklet ved langt yngre alder, nå er det selvfølgelig som å skulle flytte en murvegg med sugerør - umulig. Det begynte ikke før hun var 10 år. Hvordan det kom til dette punktet, vet jeg ikke da jeg ikke er foreldren hennes. Men jeg skulle egentlig vært på trening 16:30, men siden jeg ikke kunne lage mat, så ble det ingen trening. Det syns jeg er ille. Hun sitter i stua og spise stekte fiskekaker, og hun ville ikke kjent lukt fra kjøkkenet siden døren ville vært i igjen, og det er god utluftning på kjøkkenet. Men jeg får ikke lov å lage fisk før hun er trygt på rommet sitt. Anonym poster: 0d648aa541ca0f1438a8aab0ba185bbb
Gjest Erm Skrevet 20. september 2012 #9 Skrevet 20. september 2012 Men jeg skulle egentlig vært på trening 16:30, men siden jeg ikke kunne lage mat, så ble det ingen trening. Det syns jeg er ille. Snakk om å lage drama, skulle tro det var du som var 16 år. Kunne du ikke tatt deg noe annet, et par brødskiver, f eks? 2
Cho Kon It Skrevet 20. september 2012 #10 Skrevet 20. september 2012 Det begynte ikke før hun var 10 år. Hvordan det kom til dette punktet, vet jeg ikke da jeg ikke er foreldren hennes. Men jeg skulle egentlig vært på trening 16:30, men siden jeg ikke kunne lage mat, så ble det ingen trening. Det syns jeg er ille. Hun sitter i stua og spise stekte fiskekaker, og hun ville ikke kjent lukt fra kjøkkenet siden døren ville vært i igjen, og det er god utluftning på kjøkkenet. Men jeg får ikke lov å lage fisk før hun er trygt på rommet sitt. Anonym poster: 0d648aa541ca0f1438a8aab0ba185bbb Jeg likte fisk frem til jeg var seks år, jeg ELSKET det - så, av en eller annen grunn verken jeg eller mine foreldre har greid å finne ut av, var det bom stopp. Fisk skulle ikke inn i min munn, ferdig med det. MEN. Nå når det har kommet til dette punktet, og du ikke er ansvarlig for oppdragelsen hennes, hadde jeg satt foten ned hadde jeg vært deg. Hvis min 16 år gamle lillesøster hadde fått meg til å gå glipp av trening fordi hun ikke lot meg få lov til å lage mat, hadde jeg kastet henne og fiskekakene hennes ut i hagen så kunne hun spist de der ute. Hun er 16. Hun er lillesøsteren din. Hvorfor lar du henne sjefe med deg? 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #11 Skrevet 20. september 2012 Nei, men du trenger ikke å lage et større problem ut av det heller, det tar som sagt ikke så lang tid å spise noen fiskekaker. Hun har vel spist de opp nå? Jeg skjønner ikke at dette skal være et sånt kjempeproblem for deg, steker du fisk så ofte? Setter det ned livskvaliteten din at du ikke får stekt fisk akkurat når du vil? Dette er vel et større problem for søsteren din enn for deg, det blir vanskelig å unngå fiskelukt for all framtid. Men hun er jo 16 år og det er en alder med mye drama. Ja, nå skal hun ut, så jeg må vente til hun er ute av huset før jeg kan lage fisk. Jeg spise fisk hver dag, og det må jeg jo få lov til? Ja, selvfølgelig vet jeg at det er et problem - men hva kan gjøres? Det sliter på alle! Og hun kjenner aldri fiskelukten når jeg lager fisk, men hadde hun kjent den hadde hun blitt helt hysterisk. Vi tar hensyn, og hun slipper å sitte i fiskelukten! Hun kjenner ikke fiskelukten fordi hun er aldri på kjøkkenet når vi lager fisk. Men det er jo ille at man ikke kan lage fisk på kjøkkenet når hun ikke kjenner den på stua eller på rommet sitt? Anonym poster: 0d648aa541ca0f1438a8aab0ba185bbb
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #13 Skrevet 20. september 2012 Hun kunne vel tatt fiskekakene med seg inn på rommet, hun har ingen rett til å legge beslag på kjøkkenet og lage særregler. Anonym poster: 4c64da18bb72d0675776fe0fc539396d 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #14 Skrevet 20. september 2012 Snakk om å lage drama, skulle tro det var du som var 16 år. Kunne du ikke tatt deg noe annet, et par brødskiver, f eks? Nei, jeg kan dessverre ikke spise hva som helst pga sykdom. Jeg må spise veldig rent, derfor spiser jeg fisk hver dag. Jeg lager ikke drama, jeg ber om hjelp til problemet siden jeg likevel må sitte her å vente på at hun skal gå ut av huset før jeg får laget mat. Anonym poster: 0d648aa541ca0f1438a8aab0ba185bbb
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #15 Skrevet 20. september 2012 Hva sier foreldrene dine til dette? <br /><br /> Anonym poster: 2f32732ef78e62a14027e1b64634a5e4 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #16 Skrevet 20. september 2012 Hvorfor flytter du ikke ut? Det er ikke det problemet handler om, problemet er at dette ikke er normal oppførsel, og hvordan får man hjelp med det? Moren min spiser også ofte fisk, men sliter like mye med søstern min som meg. Hun vet egentlig ikke hva hun kan gjøre, da hun føler seg hemmet i hverdagen. Hun kan f.eks komme hjem og begynner å lage fisk på kjøkkenet fordi hun skal rekke en avtale. Så kommer søstern min hjem, og alt er fint, helt til hun kommer på kjøkkenet og ser at mamma lager fisk. Da blir hun helt hysterisk og slår seg vrang og hyler og skriker og løper på rommet til mamma og gjemmer seg under dyna hennes. Hun har ikke kjent fiskelukt, ikke før hun kommer på kjøkkenet, og kjøkkendøra er alltid igjen når vi lager mat. Ofte sitter mamma og gråter, fordi det er en kamp å får lage fisk i hjemmet. Vi kan bare lage fisk når hun sitter på rommet sitt, men da beveger hun seg ikke ut av rommet på flere timer, selv om det ikke lukter fisk i huset. Kjøkkendøra er som sagt alltid igjen, og det er god utluftning på kjøkkenet så vi slipper lukt i huset. Anonym poster: 0d648aa541ca0f1438a8aab0ba185bbb 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #17 Skrevet 20. september 2012 Hva sier foreldrene dine til dette? <br /><br /> Anonym poster: 2f32732ef78e62a14027e1b64634a5e4 Moren min er like oppgitt som meg, og ingen vet hvor vi skal begynne. Prøvde å få hjelp hos BUP, men de forstod ikke problemet da de ikke ville prate med mamma, og søstern min klarte ikke å forklare problemet. Anonym poster: 0d648aa541ca0f1438a8aab0ba185bbb
Kahlan Amnell Skrevet 20. september 2012 #18 Skrevet 20. september 2012 Ta kontakt med fastlegen og få henvisning til psykolog e.l. Det er da ikke verre enn det. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #19 Skrevet 20. september 2012 Søsteren din har et angst/tvangsproblem som går ut over hele familien. Hun burde oppsøke hjelp. <br /><br /> Anonym poster: 2f32732ef78e62a14027e1b64634a5e4 7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #20 Skrevet 20. september 2012 Jeg likte fisk frem til jeg var seks år, jeg ELSKET det - så, av en eller annen grunn verken jeg eller mine foreldre har greid å finne ut av, var det bom stopp. Fisk skulle ikke inn i min munn, ferdig med det. MEN. Nå når det har kommet til dette punktet, og du ikke er ansvarlig for oppdragelsen hennes, hadde jeg satt foten ned hadde jeg vært deg. Hvis min 16 år gamle lillesøster hadde fått meg til å gå glipp av trening fordi hun ikke lot meg få lov til å lage mat, hadde jeg kastet henne og fiskekakene hennes ut i hagen så kunne hun spist de der ute. Hun er 16. Hun er lillesøsteren din. Hvorfor lar du henne sjefe med deg? Hahaha Hadde jeg gjort det, hadde jeg fått gestapo på døren... Anonym poster: 0d648aa541ca0f1438a8aab0ba185bbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå