Gå til innhold

Finne venner på ny skole

Anbefalte innlegg

Gjest Mor til to
Skrevet

Hei, vår lille familie på tre har netopp flyttet og barna har startet på ny skole nå i begynnelsen av dette skoleåret. Jenta mi på 9 har funnet seg mange venner og er i "farta" hele tiden. Gutten på 11 ser ikke ut som han har fått det helt til - han kommer rett hjem fra skolen og sitter mye foran PC og TV. Jeg har funnet nye fritidsaktivteter til ham to kvelder i uken og de trives han med. Han sier han har det bra på skolen og i friminuttene, men læreren sier det har vert episoder der han har blitt litt lei seg.

Jeg skulle så ønske at han knyttet til seg noen venner - har dere der ute noen gode tips om hvordan jeg kan "få ham i gang"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får så vondt når jeg hører slike historier. En som flyttet til et område i nærheten av meg kom flyttende til vår skole da han var omtrent på samme alder. Han ble et mobbeoffer som var mye værre enn det jeg trodde var mulig. Han flyttet tilbake til en annen kant av landet da han var 15, og jeg fikk ikke vite om den ekstreme mobbingen før vi hadde klasefeste 15 år senere.

Jeg tror du skal være oppmerksom på mobbe faren. Innflyttere er mer utsatt for dette enn andre og det er lettere for lederen i gjengen å få med seg de andre i klassen på slik mobbing

En ting kan være å begynne med kampsport. Men vær oppmerksom på at dette i hovedsak er å tilegne seg selvsikkerhet de første årene (avhengig av gren). Mange kampsort grener er i realiteten ikke gode for å forsvare seg de første årene men kanskje han kan få nødvendig trygghet på seg selv og delta i leken med en helt annen forutsetning.

Skrevet

Har du tilbudt ham å invitere klassekamerater hjem? Gjør litt utav det med pizza eller annen god mat, kanskje en film eller noe? Mat er ofte en fin ice-breaker :-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...