Gå til innhold

Et par praktiske spørsmål ift. borddekking, bordkort, osv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den store dagen nærmer seg med stormskritt, og lurer på om noen vil svare på noen praktiske spørsmål..

- Vi skal ha en løper over den hvite duken. Ala slik du kjøper på Panduro i forskjellige farger og mønstre. Men hvordan skal man finne ut hvor mange meter man trenger? Vi får jo ikke lokalet to dager før bryllupet, så vanskelig å måle innen den tid. Og løperen må vi jo kjøpe allerede nå, synes jeg. Vi er ca. 45 gjester. Noen som vet?

- På bordkortene, skal man skrive fornavn på brudeparet, bruden/brudgommens mor og far? Eller "brud", "brudens mor" osv??

- Det er vel vanlig å ha et såkalt hefte med sanger, meny, osv? Er det noe annet enn sanger og meny man har inni en slik bok? Er det vanlig at en slik bok er et enkelt papirhefte, eller en ordentlig bok med sider av tykk papp?

- Og sanger.. Er det vanlig at brudeparet skriver sanger selv? Evt. hvor mange?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere ikke har noen mulighet til å høre med lokalet så ville jeg regne 1 meter løper per 2 gjester (om dere skal ha lang bord).

Jeg ville skrevet navn. Kanskje skrevet bred og brudgom i tilegg til navn på deres kort?

Vi skippa pent sånne hefter. Vi skulle jo ikke noen sanger i det hele tatt og det var buffet hvor personalet var tilgjengelig for spørsmål om hva som er hva.

Vi hadde som sagt iongen sanger. Har heller ikke vert i bryllup hvor det har vert sanger. Om noen insisterer på å lage en eller to tilo dere så er jo det forsåvidt greit, men det er ikke noe jeg ville brukt mye tid på å stresse med. Er langt fra alle som synes synging er så kjekt...

Skrevet

Som Amens skriver så er en meter løper per 2 gjester passe, om dere skal ha langbord. Og så er det jo bare å bestille litt ekstra, for å være helt sikker! (Om du søker på sheer organza table runner på Ebay er det drøyt mye billigere enn Panduro, og mange av dem er veldig fine).

Vi skrev fornavn på alle, vi. Enkelt og greit :)

Hefter droppet vi. Men vi har vært borti ulike måter å gjøre det på. Et par hadde meny, sanger og litt om alle gjestene i heftet sitt. Det var virkelig imponerede! I et to-språklig bryllup stod det noen gloser på hvert språk i heftet.

Om man har sanger er det vanligst at det er familiemedlemmer/venner som skriver disse. Men om dere har lyst til å skrive en selv er nok det lov, altså ;)

Skrevet

Takk for tips. En meter per to gjester høres relativt ut.

Kom på en annen ting også. Fikk en ide å pynte med ballonger i de to fargene våre. Blir det teit/harry eller fint?

Skrevet

Men for at disse sangene skal få plass i disse såkalte heftene, må ikke de leveres til oss på forhånd?

Lite bevandret i bryllup, for å si det sånn...

Skrevet

Jo, de må dere få levert på forhånd da, ja. Så da ville jeg kontaktet dem som eventuelt skriver sanger og spurt dem, samt gitt en frist.

Ballonger kan være fint og det kan være teit. Det kommer så veldig an på lokalet, øvrig pynt og hvordan dere bruker dem! :fnise:

Men husk, uansett hva folk mener, så er det deres dag. Deres bryllup og det viktigste er at dere er fornøyde (uansett hva du måtte plukke opp på KG)

Skrevet

Så det er helt vanlig å kontakte de som man tror kommer til å skrive sang? Hvor lang tid i forveien er det vanlig å ta kontakt?

Tenker evt. å henge opp ballonger på veien til selskapslokalet, slik at gjestene finner frem. Og evt. noen i trappa opp til lokalet, evt. ved inngangen.... Høres det greit/teit ut?

Skrevet

Har dere toastmaster? De gangene jeg har vært toastmaster har jeg skrevet mail til gjestene, og bedt de som ønsker å bidra gi beskjed til meg innen en viss dato, så har jeg samlet sangene og ordnet hefte sammen med brudeparet, de har sagt farger og format, resten har de ikke sett. (Da blir jo sangene hemmelige også, for dere)

Da er det også lettere for toastmaster å ha oversikt over hva som kommer av bidrag.

Noen brudepar har velkommen til bords sang, og takk for maten sang.

Skrevet

Jeg Har kjøpt løper på tilbords i temafargen min. Men jeg lurer veldig på om jeg bør kjøpe stoff duker eller om det er greit med slike papirduker fra Nille? Vil folk reagere på det? Jeg er og usikker på servietter om jeg skal kjøpe stoff eller bare bruke papirservietter. Har sett noen som er litt stilig med brudeparets navn. tenker og mye på hvordan brette servietter eventuelt kjøpe serviettringer. Dekketallerken virker og stilig men blir fort dyrt når man skal kjøpe 40 stykk.

Mye og tenke på.

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Jeg Har kjøpt løper på tilbords i temafargen min. Men jeg lurer veldig på om jeg bør kjøpe stoff duker eller om det er greit med slike papirduker fra Nille? Vil folk reagere på det? Jeg er og usikker på servietter om jeg skal kjøpe stoff eller bare bruke papirservietter. Har sett noen som er litt stilig med brudeparets navn. tenker og mye på hvordan brette servietter eventuelt kjøpe serviettringer. Dekketallerken virker og stilig men blir fort dyrt når man skal kjøpe 40 stykk.

Mye og tenke på.

Ikke noe problem med papirduker det er flere fordeler med de enn vanlig duker. Trikset er at du må kjøpe de riktige dukene for å lure de fleste til å tro det er ekte. Dunicel. Vanlig papirduk er tacky, de styrer du unna. ;)

Kom deg inn på Duni sine hjemmesider - wwwe.duni.com. Nettbutikken holder til i Sverige, og de sender prøver på farger og servietter. Veldig mye fint, og mye penger å spare! Det er et poeng å se både kvalitet og farger på disse tingene før man bestemmer seg.

Dekktallerken venter du med til julevarene kommer, Nille har ofte kampanje på dekktallerkner til en 10`stk da blir det ikke avskrekkende dyrt.

Personlig er jeg lite begeistret over servietter med monogram og brudeparets navn etc, synes det blir veldig mye etterhvert hvis dette selvkomponerte monogrammet skal være absolutt over alt - less is more. Et mer praktisk poeng er at glitteret ofte har tendens til å drysse av underveis... Mye mer elegant med servietter i tykkt papir i str 48 cm feks.

Men jeg vet at mange liker dem og kjøper dem rasende billig på ebay. :)

Serviettringer lager du selv, det kan nemlig bli et pengesluk veldig fort.

Skrevet

Vi kjøpte metervare fra ikea og hadde som duk. Bomullslerret i naturfarge til femten kr meteren, og blondeaktig metervare til fem kr meteren som vi la oppå. Fikk tips om det her inne, faktisk. :) ble rimelig og veldig pent!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...