Gå til innhold

Er det greit å ønske seg penger i bryllupsgave ?

45 stemmer

1. 1. Er det greit å i -hovedsak- ønske seg penger i bryllupsgave ?

• Ja
      35
    • Nei
      8
    • Usikker
      2
  2. 2. Er det greit å oppgi kontonummer i invitasjonen ?

• Ja
      4
    • Nei
      31
    • Usikker
      10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ønsker oss hvertfall penger. Flere av de nærmeste som har spurt om vi gjør det også, så tror vel ikke det er uvanlig? Ang. kontonummer er jeg litt usikker, da jeg aldri har hørt om det. Men det slår meg at det må vel være veldig praktisk? Sikkert lett at papirpenger kommer bort...

• Liker 1
Skrevet

Vi ønsket oss penger til leilighet, bryllupsreise og kjøkkenutstyr når vi fikk bedre plass, fordi vi rett og slett bodde et sted med veldig lite oppbevaringsmuligheter. Vi ønsket oss dermed også en del gavekort, og det virket det som om folk syntes at var veldig greit :)

Kontonummer i invitasjonen derimot, det synes jeg blir veldig feil. Det ga vi heller ut til folk hvis de ønsket å gjøre det sånn. Vi fikk også noen sånne... bankremisser eller hva det nå enn heter. Praktisk!

Skrevet

Er veldig glad for pengene vi fikk i gave hvertfall. Booket bryllupsreise til Barbados igår takket være de pengene^_^

Synes det er helt ok å ønske seg penger, vi gir ofte det med mindre noen spør om skal være med å spleise på en store og fin gave.

Kontonummer i invitasjonen synes jeg er litt over streken. Synes heller ikke det er ok med ønskelisten i invitasjonene. Når folk spurte oss hva vi ønsket oss, så sa vi at vi gjerne ville ha bidrag til bryllupsreise eller noe fra ønskelistene på Tilbords og CH.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er helt greit å ønske seg penger, men jeg synes ingenting om å oppgi kontonummer.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Helt greitt å ønske seg penger, så lenge man blir glad for gaver også. Ikke alle som liker å gi penger.

Kontonummer synes jeg blir litt voldsomt, så der stemte jeg nei.

Skrevet

Vel ?

Syntes egentlig spørsmålet var dårlig da det gir ikke noe klar for/imot.

Det er jo klart at det er lov å i hovedsak ønske seg penger, men da har en jo slått kraften ut av det hele med å si i hovedsak for det er implisitt at det foreligger en ønskeliste ved siden av.

Hadde du spurt om det er greit å ønske seg kun penger?

Da hadde nok folk svart helt annerledes for det å ønske seg kun penger eller gavekort er det få som synes er OK.

Hadde jeg fått tilsendt en slik ønskeliste så hadde jeg kjøpt gave uansett.

Anonym poster: 8d8c2aae26fc4c893da724bf31c9c495

Skrevet

Vel ?

Syntes egentlig spørsmålet var dårlig da det gir ikke noe klar for/imot.

Det er jo klart at det er lov å i hovedsak ønske seg penger, men da har en jo slått kraften ut av det hele med å si i hovedsak for det er implisitt at det foreligger en ønskeliste ved siden av.

Hadde du spurt om det er greit å ønske seg kun penger?

Da hadde nok folk svart helt annerledes for det å ønske seg kun penger eller gavekort er det få som synes er OK.

Hadde jeg fått tilsendt en slik ønskeliste så hadde jeg kjøpt gave uansett.

Anonym poster: 8d8c2aae26fc4c893da724bf31c9c495

Skrevet

Å ønske seg penger er i utgangspunktet greit, men det skal lite før det blir oppfattet som mas, som f. eks å legge ved kontonr i innbydelsen.

Skrevet

Å ønske seg penger er i utgangspunktet greit, men det skal lite før det blir oppfattet som mas, som f. eks å legge ved kontonr i innbydelsen.

Tror også de fleste hadde funnet det ganske frekt å få en invitasjon med kun et ønske: Penger.

Kunne like gjerne tatt inngangspenger.

Skrevet

Tror også de fleste hadde funnet det ganske frekt å få en invitasjon med kun et ønske: Penger.

Kunne like gjerne tatt inngangspenger.

Veldig godt poeng.
Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det liksom er greit å ønske seg tallerkner og å betale bryllupsreisen selv, men at det å kjøpe alt en trenger av tallerkner før bryllupet og derfor (på en ikke-masete måte) ønske seg (blant annet) et bidrag til bryllupsreisen er så hårreisende feil.

Jeg ville reagert om noen ønsket seg "penger" til bryllupet. Jeg vil jo vite hva det går til, jeg har ingen problemer med å bidra til at brudeparet får en hyggelig tur sammen med mange gode opplevelser og minner som trolig kommer til å vare lengre enn serviset og alle vasene. Eller å bidra til oppussing, eller andre store ting. Men jeg gidder ikke bidra til å betale ned billån og melk og dopapir. I utgangspunktet så velger man selvfølgelig å stole på at pengene går til det brudeparet sier de skal bruke det på. Er det par hvor man tviler på dette, så får man heller velge å gi noe annet. Og er det et kjempeproblem så finnes det en enkel løsning: bli hjemme, ikke gi noe og lev med det.

Og jeg synes kontonr i invitasjonen blir feil.

Anonym poster: 05a0d5e602d8823b14a3bd0f2eb07e9d

• Liker 5
Skrevet

I overskriften spør du om det er greit å ønske seg penger. I avstemningen spør du om det er greit å i hovedsak ønske seg penger i bryllupsgave. Hva legger du i "i hovedsak"?

Jeg synes det er helt greit å ønsker seg penger, men ikke kun penger. Man bør ha en ønskeliste i tillegg. Ønskelisten kan inneholde gavekort, ønske om billetter til opera/teater/restaurant o.l., bidrag til veldelige organisasjoner og ønsker om ting.

Det er ikke greit å oppgi kontonummer i innbydelsen.

Skrevet

Vi skal i bryllup til noen i utlandet, med invitasjonen lå en oppfordring til å kontakte et selskap der de hadde lagd en konto for å få inn penger til bryllupsreise. så det er tydligen vanlig i andre land...

• Liker 3
Skrevet

Vi skal i bryllup til noen i utlandet, med invitasjonen lå en oppfordring til å kontakte et selskap der de hadde lagd en konto for å få inn penger til bryllupsreise. så det er tydligen vanlig i andre land...

Kan jo være at det finnes frekke folk over hele verden...

• Liker 1
Skrevet

Kan jo være at det finnes frekke folk over hele verden...

I Indiske/pakistanske bryllup er normen å gi penger, er de automatisk frekke da?<br /><br /> Anonym poster: 01a5496897e9caabd8de99f093699dde

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ja, jeg synes det skal gå an å ønske seg penger i tillegg til andre ting. Men da bør det stå som "bidrag til" bryllupsreise/oppussing av hus eller lignende store, relativt uoppnåelige ting (ikke bidrag til campingbil som ikke er en nødvendighet).

Jeg vil sikkert få litt motstand for det, men jeg kunne gitt penger til noen som skulle bruke det på mat og klær til barna under forutsetning av at de veldig gjerne vil gifte seg og ikke hadde klart det uten bidrag fra venner og familie på den måten. Men dette er da gjerne avtalt på forhånd og man bidrar med glede. (Disse drar da ikke på luksusferie til Maldivene eller lignende, men tar seg råd til en (lang)helg i Sverige eller Danmark.) Jeg har hørt om slike brylluper og de er like romantiske som alle andre.

Jeg svarte usikker på kontonr.-spørsmålet. Jeg synes IKKE det skal stå i invitasjonen, men f.eks. mødrene/ferdrene i respektive familier kan formidle det om nødvendig eller det kan stå med liten skrift på en eventuell nettside.

Endret av sofie777
Skrevet

I Indiske/pakistanske bryllup er normen å gi penger, er de automatisk frekke da?<br /><br /> Anonym poster: 01a5496897e9caabd8de99f093699dde

I Iran steiner de homofile, er det automatisk greit å gjøre det i Norge da?

Vi er ikke i Afrika, Midtøsten eller det Indiske subkontinentet så dette blir helt meningsløst.

Skrevet

I Iran steiner de homofile, er det automatisk greit å gjøre det i Norge da?

Vi er ikke i Afrika, Midtøsten eller det Indiske subkontinentet så dette blir helt meningsløst.

Det var da en særdeles merkelig sammenlikning...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...