Gå til innhold

Jeg var på NAV og møtte en somalsk jente på 4 år med burka.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag var jeg på NAV (et sted i Oslo) og da så jeg en familie på tre. Det så ut som de kom fra Somalia.

Mannen gikk vanlig kledd, damen gikk med burka - kun ansiktet syns, og datteren gikk helt likt kledd som moren. Hun kunne ikke være mer enn 4 år.

Hun gikk med burka og kun ansiktet syns.

Jenta virket blid og glad og loog tøyset, mens faren var tålmodig og opptatt med noe.

Men, altså, hvorfor gikk hun i burka? Jeg har hørt at i somaliske familier begynner de med burka så tidlig som mulig, fordi de vil overgå andre familier.

De er på en måte konkurranse?

Anonym poster: 615be431855efb24d4420ebdbab1b3c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva bryr det deg???

Anonym poster: 56362d1476e2b179783d1fef3f58e63c

Skrevet

Hva bryr det deg???

Det burde bry de fleste!

Men bortsett fra det...synes ansiktet når man går med burka? Er det ikke bare øynene som synes?

Anonym poster: a0d993b3c6b76f61a83cc598a411fb64

• Liker 11
Skrevet

Hva bryr det deg???

Hvis jeg ikke skal bry meg, og hvis jeg ikke får lov til å spørre spørsmål, så vil verden bli et vanskelig sted å leve!

Jeg er ikke muslim, og jeg skjønner ikke hvorfor en 4 år gammel jente går med burka. Jeg trodde man ikke begynte med sånt før man fikk mensen.

Hadde muslimene satt seg inn i vår kultur og spurt "Hvorfor går dere ikke tildekt?" så ville vi forklart og de ville forstått.

• Liker 7
Skrevet

Det burde bry de fleste!

Men bortsett fra det...synes ansiktet når man går med burka? Er det ikke bare øynene som synes?

Anonym poster: a0d993b3c6b76f61a83cc598a411fb64

Nei, det tror jeg er niqab? Eller var det burka? Hijab er iallfall kun for hals og hode.

Men ansiktet på moren og jenta syns, og ellers var de helt tildekket med en kappe. De hadde langt skjørt ned til skoene under kappen.

Jeg bare så for meg at det ble vanskelig for jenta å leke fritt i alt dette tøyet.

Hvordan gjør de det når de skal på fjelltur eller ha gym?

Skrevet

Uansett om det var hijab, burka eller niqab syns jeg det er ganske hårreisende at noen velger å dekke til et lite barn. Dette burde være noe barnet selv velger, når hun er gammel nok til det, ihvertfall her i Norge.

• Liker 5
Skrevet

Det er ikka bare norske jenter som blir mobbet, men også muslimske jenter som ikke ønsker å bruke hijab.

Her er artikkelen : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10002677

Sånt no vil vi ikke ha noe av! Vil vi? Vil vi ha en skole som ikke tør å ta opp kampen mot muslimer som mobber andre muslimer og nordmenn?

Anonym poster: 435dacfcb0fcdc5f0d32bf734c100c3f

• Liker 3
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Nei, det tror jeg er niqab? Eller var det burka? Hijab er iallfall kun for hals og hode.

Men ansiktet på moren og jenta syns, og ellers var de helt tildekket med en kappe. De hadde langt skjørt ned til skoene under kappen.

Jeg bare så for meg at det ble vanskelig for jenta å leke fritt i alt dette tøyet.

Hvordan gjør de det når de skal på fjelltur eller ha gym?

Jeg tror ikke somalere går så mye på fjelltur..Ikke deltar de mye i gymmen heller.

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror ikke somalere går så mye på fjelltur..Ikke deltar de mye i gymmen heller.

Ikke skitur heller?

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Ikke skitur heller?

Nekter jeg å tro. Men det kan vel skje? Jeg vet ikke. Det er vel ingen hemmelighet at muslimske barn, spesielt jenter nektes av foreldrene å være med på mange ting, og at de spesielt ikke får gjøre ting som er typisk norske. Det er jo et stort problem at muslimske barn er svært lite aktive og utsatt for overvekt og diabetes. Riktignok gjelder det i større grad jentebarn enn gutter. Andre og tredjegenerasjons muslimske gutter (pakistanere og somaliere) ser jeg svært ofte med fotballsko og treningsoverall, så de har i hvert fall integrert seg i idrettsmiljøer. Det er jo svært positivt, og et lyspunkt i integreringen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har sett flere somaliske småjenter i trondheim med hijab. Enkelte ser ut som om de knapt er bleietørr. Jeg blir bare trist av sånt.

• Liker 4
Skrevet

Anonym poster: f1c91c365377becba21759b8ef498e06

post-37809-0-30011700-1348133445_thumb.j

• Liker 7
Skrevet

Er det noen som tenker over at småjenter kanskje VIL se ut som de voksne de omgåes?

Småjenter i etnisk norske familier vil ofte se ut og kle seg som eldre/voksne i sin omgangskrets, f.eks bikini med overdel og andre klær som sånn sett er for voksne. Det ville ikke være utenkelig om også Somaliske barn faktisk ønsket å kle seg som voksne i sin omgangskrets.

DE er jo vant til burka, de som kommer fra familier som bruker det, er jo dette ett plagg de ser hver dag, og det er overhode ikke sikkert at DE opplever det som tvang eller undertrykkende.

Barn ser ikke en tildekket person og tenker at "dette har ikke mamma valgt selv!!" en 4-åring tolker ikke voksne negativt og stiller seg skeptisk til hvorfor de kler seg sånn og slik.

Og ang dette med fysisk utfoldelse..... vi hadde somalisk dager i nærheten av her jeg bor i sommer, det var utallige barn og voksne i burka, og både de med og uten, både jenter og gutter, i alle aldre, løp rundt og spilte fotball, herjet og koste seg. Det virket overhode ikke som de følte seg hemmet av plagget, og det stoppet dem ihvertfall ikke fra å leke og være aktive.

At det finnes somaliere som dessverre ikke aksepterer aktiviteter med andre på skolen er synd, men ikke tro dere vet hva de gjør og ikke gjør seg i mellom. Vi vet ikke, jeg fikk ett bittelite inntrykk når jeg gikk forbi deres dager, der det bare var dem. Og tro meg, det var ikke noe stillesittende, stakkarslige barn å se.

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det er utrolig trist. Plagget er kvinnediskriminerende, og det blir ekstra ille når barn bruker det - selv om de sier at de ikke har noe i mot det selv.

• Liker 2
Skrevet

De var somaliske og jenta var 4 år? Jeg tipper at det var en eritreisk 3-åring og hennes familie du møtte på.

Og faren var tålmodig? Sorry, men i denne tråden var det mye som skurra.

Anonym poster: ce11bdd407b11605fd7236375dfaa6da

Skrevet

Bachata har et godt poeng her..

Jeg går ofte med sjal på hodet rundt håret, og jentungen min kommer titt og ofte med sjal som hun vil snurre rundt seg også, fordi hun ser at JEG står og ordner meg med det.

Samme med mascaraen min, den kommer hun også med og skal leke at hun tar på seg, og hun er ikke engang 2år..kan tenke meg hvordan det blir om bare 1års tid;)

Noen barn får nok beskjed om at de SKAL gå med hijab o.l., mens andre igjen gjerne er som dattera mi.

Kjenner forøvrig til muslimske mødre som lar jentungene gå med hijab hjemme, men ikke ute, nettopp pga hvordan folk reagerer på det.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

I barnehagen hvor jeg jobber er det mange muslimske barn. De går i de samme klærne som de norske barna. Jeans, gensere, kjoler, joggedress osv. Alle mødrene går enten med hijab eller niquab. Tror vi hadde fått sjokk om disse jentene hadde kommet likt kledd som mødrene sine.

For øvrig er jeg enig med Ylvina. Disse plaggene er kvinnediskriminerende, og er ikke noe små barn bør ikles før de vet betydningen av det og kan velge selv.

• Liker 2
Skrevet

Barn vil etterligne foreldrene, men at et barn vil prøve morens sminke betyr ikke at barnet skal sminkes. Prøve morens leppestift for moro, ja, men ikke send et barn i barnehagen med full "sminkebehandling". Greit nok å la barna prøve morens hijab, men å bruke det på "ordentlig" er feil før ungen vet hva og hvorfor det brukes.

• Liker 8
Skrevet

Godt svart, Kråkesaks!

Ellers: triste greier, ts. Trodde den typen bekledning var for at ikke menn skulle få skitne sextanker om kvinnen. (har jeg lært, ikke funnet på selv). Da er der ekstra trasig at en fireåring kles på den måten...

I en eller annen epoke i Europa skulle kvinner gå i side skjørt av samme årsak: deres bein skulle ikke friste menn. Det gikk jo så langt at man dekte til bordbein med lange duker. Men det er minst et par hundre år siden. Kanskje verden slipper å se fireåringer i burka om 200 år?

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er litt rart, men på samme måten som at jeg synes det er rart å se små barn med neglelakk eller bikini. Snålt å kle opp et lite barn som om det skulle ha vært voksen, men de om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...