Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.youtube.com/watch?v=6L1xvdZMC10

Ok...

Stephen Fry leverer her en tale som etter mitt skjønn er mektigere enn Martin Luther Kings "I have a dream".

Det er et lite øyeblikk her, som er helt fantastisk, og det er når han ifører seg svovelpredikant-manèr, og peker mot biskopen og roper "....BUT SO DO CONDOMS...."

En utrolig sterk og rørende tale.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for videoen. Det som er mest varmende er ikke hans ord, men den enorme applausen ordene mottar av publikum. Folk begynner endelig å innse hvilket onde denne kirken er, og hvilket onde den har vært helt fra begynnelsen av.

Anonym poster: 026db3b411ed2cb78d2673ce49cdcf84

• Liker 3
Skrevet

Jeg er nesegrus beundrer av Stephen Fry...et av de mest velformulerte og kloke mennesker jeg har hørt og sett.

• Liker 2
  • 4 uker senere...
Skrevet

Så dere mener at alle Katolikker er onde am I right or wrong?

• Liker 1
Skrevet

Så dere mener at alle Katolikker er onde am I right or wrong?

Spørsmålet som ble stilt var ikke om katolikker var gode eller onde, men om institusjonen den katolske kirke og det den lærer til sine tilhengere kan sies å være godt. Så ja, du tar feil.

• Liker 2
Skrevet

Så på hvilken bakgrunn kan man si at Katolske Kirken er ond? Har dere vært i den Katolske Kirken? Vet dere hva den står for foruten det dere har lest i media?

Gjest Gunfreak
Skrevet

Så på hvilken bakgrunn kan man si at Katolske Kirken er ond? Har dere vært i den Katolske Kirken? Vet dere hva den står for foruten det dere har lest i media?

Se videoen du!

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig er ikke kirken ond. Bare mennesker kan være onde. Jeg blir utrolig oppgitt hver gang jeg hører disse påstandene om at "religion er roten til alt vondt" osv. Hva da med politikk? Tenk på alt det vonde som har blitt gjort pga politikk. Betyr det at politikk er ondt?

Mennesker kan være onde, og religion er et verktøy noen onde mennesker bruker for å utføre sin ondskap.

Gjest Gunfreak
Skrevet

Selvfølgelig er ikke kirken ond. Bare mennesker kan være onde. Jeg blir utrolig oppgitt hver gang jeg hører disse påstandene om at "religion er roten til alt vondt" osv. Hva da med politikk? Tenk på alt det vonde som har blitt gjort pga politikk. Betyr det at politikk er ondt?

Mennesker kan være onde, og religion er et verktøy noen onde mennesker bruker for å utføre sin ondskap.

Finnes onde idiologier, Nazismen er en ond idiologi.

Den katolske krike er ikke noe annet enn et Enormt mafia konsern, verdens største organiserte forbryter organisasjon,

• Liker 1
Skrevet

Finnes onde idiologier, Nazismen er en ond idiologi.

Den katolske krike er ikke noe annet enn et Enormt mafia konsern, verdens største organiserte forbryter organisasjon,

Nei, nazismen er ikke en ond ideologi. De menneskene som støtter den er onde. En ideologi er som kirken abstrakt, og kan ikke være ond.

Skrevet

Dette er for dumt, GF.

Jeg er selv katolikk, og kjender kirken godt fra indsiden. Det er mye som er klanderverdig og burde endres, men ondskab er det ikke.

Jeg så halvparten av foredraget til mr. Fry. Disse påstandene har jeg hørt en million ganger, og de bliver ikke bedre av at det er han som forfekter dem.

Hvorfor er det aldrig noen som taler om hvor mye godt kirken har gjort og gjør?

Jeg bliver en smule oppgitt...

Gjest Gunfreak
Skrevet

Du vet jeg ikke har noe annet enn respekt for deg Gia, og det finnes mange fantastiske katolikker, men kirka er korrupt, og hører ikke på sine medlemer, stor flukt fra kirka, og det er ikke bara pga. barne voldtekt, det er enda mer deres mening og prevansjon, så vitt jeg vet er det få katolikker, jeg har i hvertfall ikke møtt noen som ikke bruker prevansjon, enten kondomer eller p piller eller andre former.

Deres syn på homofile er også en splittelse for mange katolikker, at de ber folk gi penger og mat til fattige mens kirka sitter på latterlige rikdommer, hvor vatikantet er et luksus land.

Nei jeg har ikke et problem med katolikker flest, men kriken har jeg ikke noe til overs for.

• Liker 2
Skrevet

Du vet jeg ikke har noe annet enn respekt for deg Gia, og det finnes mange fantastiske katolikker, men kirka er korrupt, og hører ikke på sine medlemer, stor flukt fra kirka, og det er ikke bara pga. barne voldtekt, det er enda mer deres mening og prevansjon, så vitt jeg vet er det få katolikker, jeg har i hvertfall ikke møtt noen som ikke bruker prevansjon, enten kondomer eller p piller eller andre former.

Deres syn på homofile er også en splittelse for mange katolikker, at de ber folk gi penger og mat til fattige mens kirka sitter på latterlige rikdommer, hvor vatikantet er et luksus land.

Nei jeg har ikke et problem med katolikker flest, men kriken har jeg ikke noe til overs for.

I lige måde - her diskuterer vi sak, og ikke person, jeg har respekt for deg.

Vi er uenige, og det er helt greit - men jeg mener at dette er et nokså unuancert synspunkt. Som jeg sa - det er mange klanderverdige forhold i vatikanet - men man skal samtidig huske på at det er hvorledes ting praktiseres i kirken rundt om i verden som er viktig. På mange måder lever vatikanet sitt eget liv, mens noe andet praktiseres ude i kirken verden over. Det er mye man kan og bør ta tak i - men å kalde kirken ond er hverken konstruktivt eller sandt.

• Liker 1
Gjest Gunfreak
Skrevet

I lige måde - her diskuterer vi sak, og ikke person, jeg har respekt for deg.

Vi er uenige, og det er helt greit - men jeg mener at dette er et nokså unuancert synspunkt. Som jeg sa - det er mange klanderverdige forhold i vatikanet - men man skal samtidig huske på at det er hvorledes ting praktiseres i kirken rundt om i verden som er viktig. På mange måder lever vatikanet sitt eget liv, mens noe andet praktiseres ude i kirken verden over. Det er mye man kan og bør ta tak i - men å kalde kirken ond er hverken konstruktivt eller sandt.

Ja du har helt rett der, ond var et feil ord å bruke, beklager det. Ja jeg vet om flere gode katolske skoler rundt om i verden som er veldig fine, Jesuiter har mange gode skoler, og er ganske liberale i forhold til sjefene i vatikane, de har også altid vært veldig pro kunnskap og vietenskap, så vi har mye til felles!

• Liker 1
Skrevet

Du syns selve kirken er korrupt, men menneskene har du ikke noe i mot? Hvem tror du står bak denne korrupsjonen, da? Religion i seg selv er ikke ond, men det er de som berettiger vold, drap på bakgrunn av religion, som er onde. Jeg anser ikke meg selv som troende, men jeg har ikke noe til overs for for mennesker som gir religion skylden for alt det vonde som skjer. Religion har kommet med flere gode leveregler, de ti bud f.eks. Alt handler om at det er galt å drepe, lyve, at en skal behandle andre med respekt. Disse menneskene som gjør alt dette, de bruker religionen for å legitimere handlingene sine? Er det da religionen som er ondt, eller menneskene som utnytter religionen? Mennesker er onde, religion, politikk, og ymse ting er ikke onde i seg selv.

Jeg tror ikke de som er oppriktig troende og som lever etter bibelen f.eks, ville drept noen og gjort andre onde handlinger mot andre, det går jo i mot det troen preker om, og da er de ikke troende, men bruker troen for å unnskylde handlingene sine, og det er jo helt feil.

Anonym poster: 34f5c9eb5f344f703bf726fcb2a38551

• Liker 2
Gjest Gunfreak
Skrevet

Du syns selve kirken er korrupt, men menneskene har du ikke noe i mot? Hvem tror du står bak denne korrupsjonen, da

Anonym poster: 34f5c9eb5f344f703bf726fcb2a38551

Altså jeg liker virklig ikke paven, og det er flere andre katolikker jeg ikke liker, men med over 1 milliard katolikker i verden er det umulig å si dette er en katolikk, noe er fantatiske andre er ultra liberale.

Jeg bryr meg ikke om hva folk kaller seg (katolikk, muslim, jøde osv) Jeg bryr meg om hva de står for og mener.

På en side har du Rick Santorum, en kar jeg virklig ikker ikke liker, på den andre har du Dennis Kucinich, en mann som er så liberal han får meg til å se ut som jeg er medlem i taliban.Begge er katloliker, men er så forskjellige det går ann å være!

Skrevet

Stor flukt fra Kirken? HVordan har det seg da at medlemstallet har eksplodert med hele 300% her i Norge? Hva vet dere om Kirken ikke hører på sine medlemmer annet enn fra media? Sitter dere med en annen info enn oss som tilhører Kirken og som er Katolikker? Jeg bare spør jeg hva dere vet?

Skrevet

Stor flukt fra Kirken? HVordan har det seg da at medlemstallet har eksplodert med hele 300% her i Norge? Hva vet dere om Kirken ikke hører på sine medlemmer annet enn fra media? Sitter dere med en annen info enn oss som tilhører Kirken og som er Katolikker? Jeg bare spør jeg hva dere vet?

At medlemstallet har eksplodert med 300% i Norge har vel aller mest å gjøre med det faktum at mesteparten av de polske arbeiderne i Norge er katolikker...

• Liker 2
Skrevet

At medlemstallet har eksplodert med 300% i Norge har vel aller mest å gjøre med det faktum at mesteparten av de polske arbeiderne i Norge er katolikker...

Feil!!! Et stort antall er konvertitter. Ja det er mange utenlands arbeidere, men utrolig mange konvertitter.

• Liker 1
Skrevet

Statistisk Sentralbyrå. Du bør sjekke faktaene dine før du uttaler deg. Kirken har aldri hatt færre medlemmer... i alle fall ikke på lang, lang tid. Her må du selvsagt regne med befolkningsveksten, for de fleste arver jo foreldrene sin religion.

Anonym poster: 4e29c70054f4e0b04af2af3239ed5152

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...