Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drittungen, aka Mini, sølte vann utover pcen min i morges. Så den har altså vært tørket opp uten at jeg helt vet hvor og sånt den ble våt. Uansett, når jeg nå forsøkte å starte den, fikk den oppstartsbilde som normalt. Men før den kom videre blir alt svart og den står og uler. Hva er galt? Kan den fikses?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Shit........... dette høres ut som det er for sent til å gjøre noe med. Jeg har mistet en halv liter vann ned i laptopen en gang, men takka være kjapp tankegang så reddet jeg dataen og den varer faktisk fortsatt, fire år senere.

Det du beskriver høres ut som ubotelige skader. Vannet har sunket for godt nedi.

Anonym poster: 8a8b22cc1c172c001cce25b1eeadce8d

Skrevet

Den har nok stått siden før 08 til akkurat nå.

Skrevet

Da er det nok tapt, vannet har sunket godt nedi og det er fuktig over alt hvor det ikke skal være det, for å si det sånn.

Hadde du vært til stede og sett dette med en gang så hadde det nok gått bra, men nå tror jeg det er for sent. Du kan levere den inn, men jeg kan nesten love deg at det vil koste mer å fikse den enn du betalte for den, med mindre det er en slags superdata..

Skrevet

Neida, det er en minipc. Men likevel, pcutgift nå var ikke noe jeg regnet med. Takk for svar.

Skrevet

Her er et sprøtt tips forresten, da jeg druknet en ganske dyr telefon i en søledam, så anbefalte elkjøp at jeg la den i ovnen på 30-50 grader i noen timer så den fikk tørke. Telefonen var umulig i forkant av det, og jeg tenkte den var tapt likevel, så jeg la den midt i ovnen på en 30-40 grader ca, og lot den stå i en 4-5 timer. Den telefonen hadde jeg i 2 år til etter det.

Det fikk vannet til å fordampe bort, sammen med all fukt og alt..

Skrevet (endret)

Til neste gang noe slik skjer - røsk ut batteriet og legg laptopen opp-ned (åpen, altså, så vannet renner ut av tastaturet og ned på gulvet, ikke inn i skjermen) på en varmekilde, varmekablene i gulvet på badet burde funke greit. La ligge i to-tre dager. Og selvsagt, hvis det er på badet, ta den ut derfra hvis det er umiddelbar fare for at den blir våt igjen.

Siden du skrudde på laptopen så kan det nok hende at du har svidd en krets eller to, men du kan jo alltids prøve å tørke den en stund og se om den funker.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Til neste gang noe slik skjer - røsk ut batteriet og legg laptopen opp-ned (åpen, altså, så vannet renner ut av tastaturet og ned på gulvet, ikke inn i skjermen) på en varmekilde, varmekablene i gulvet på badet burde funke greit. La ligge i to-tre dager. Og selvsagt, hvis det er på badet, ta den ut derfra hvis det er umiddelbar fare for at den blir våt igjen.

Siden du skrudde på laptopen så kan det nok hende at du har svidd en krets eller to, men du kan jo alltids prøve å tørke den en stund og se om den funker.

Veldig viktig! Første bud er å gjøre apparatet strømløst. Om strømmen får stå på, og det er væske til stede, begynner innmaten å korrodere. Det er det samme som skjer under elektrolyse.

Jeg hadde lagt maskinen til tørking i en uke, og prøvd å fyre den opp da. Er det fortsatt problemer, er det bare å kaste den.

Kan kanskje være en ide å montere ut harddisken, og tørke den separat, om man har lagret noe viktig på pcen. Det går helt fint an å starte pcen uten harddisk, bare for å teste om det ikke kommer noen alarm. Men tørk rælet først!!

Skrevet

Det var ikke vann inni med tastaturet, men ser ut som det er kommet inn ved de luftehullene bak. Men gjennom mini sitt forsøk på å tørke av den og naturlig fordampning, så er det ikke så godt å si.

En uke tørk er ikke aktuelt, hva pokker skal jeg gjøre i mellomtiden, liksom. Grrr.

Skrevet

Og montere ut harddisk? Jeg hadde ikke visst hva jeg skulle sett etter engang.

Skrevet

Haha, det vanlige er jo å søle noe oppi tastaturet, da. Hvordan hun har klart å stappe inn vann sidelengs kan vel bare forbli et mysterium.

Skrevet

Drittungen, aka Mini, sølte vann utover pcen min i morges. Så den har altså vært tørket opp uten at jeg helt vet hvor og sånt den ble våt. Uansett, når jeg nå forsøkte å starte den, fikk den oppstartsbilde som normalt. Men før den kom videre blir alt svart og den står og uler. Hva er galt? Kan den fikses?

Sjekk om du har en innboforsikring som dekker slike uhell, kollektiv hjemforsikring gjennom LO gjør ihvertfall det, og er dere to i husstanden som er organisert har dere kr: 0,- i egenandel.

Anonym poster: 6327e673d509fe2237a8ca80b44e30c8

Skrevet

Haha, det vanlige er jo å søle noe oppi tastaturet, da. Hvordan hun har klart å stappe inn vann sidelengs kan vel bare forbli et mysterium.

Vel, pc lå i sofa, igjen. Ungefaenskap pluss vann pluss pc som ligger opp ned. Voila.

Pc vært to timer i ovn, nytt batteri, fremdeles uling.

Skrevet

En uke tørk er ikke aktuelt, hva pokker skal jeg gjøre i mellomtiden, liksom. Grrr.

Kanskje bruke det du gjør nå? Hm.. mobil nettleser?

Vel, pc lå i sofa, igjen. Ungefaenskap pluss vann pluss pc som ligger opp ned. Voila.

Pc vært to timer i ovn, nytt batteri, fremdeles uling.

Tror du kan regne med at den pcen er tapt. Er det noe verdifullt på harddisken dens?

Inndragning av de neste 2 års lommepenger kan kanskje hjelpe noe. To ting på en gang: Straff, og innsparing til ny pc! :Hehe:

Skrevet

Ang tørking i ovn: Det funker faktisk mye bedre å legge den i kjøleskapet!

Aner ikke helt hvordan det fungerer, men det reddet telefonen min i hvert fall.

Skrevet

Ang tørking i ovn: Det funker faktisk mye bedre å legge den i kjøleskapet!

Aner ikke helt hvordan det fungerer, men det reddet telefonen min i hvert fall.

Hm.. kan det være fordi telefonen din har endel restvarme i seg, og dermed avdamper vannet til den kalde lufta i kjøleskapet? Det blir som å puste ut frostrøyk.

Men jeg skjønner ikke hvordan det kan fungere til å tørke opp mobilen. Den vil jo ganske raskt bli kald, og dermed vil avdampingen gå over i krabbegir.

Skrevet

Hm.. kan det være fordi telefonen din har endel restvarme i seg, og dermed avdamper vannet til den kalde lufta i kjøleskapet? Det blir som å puste ut frostrøyk.

Men jeg skjønner ikke hvordan det kan fungere til å tørke opp mobilen. Den vil jo ganske raskt bli kald, og dermed vil avdampingen gå over i krabbegir.

Jeg vet i grunnen ikke, men hvis man gjør det samme med en brødskive uten å pakke den inn, blir den knusktørr.

Skrevet

Verdifullt? Sesong 7 av sg 1?

• Liker 1
Skrevet

Verdifullt? Sesong 7 av sg 1?

Det er jo det!

Men, ok, kanskje ikke så unikt. Tipper det ikke er den eneste kopien du har tilgang til? :Hehe:

Skrevet

Selvsagt ikke. Pc er ikke så lenge siden ble tømt. Tror jeg har alle bilder på minnekort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...