Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 19. september 2012 #1 Skrevet 19. september 2012 Hei! Jeg har to spørsmål om strikking, som jeg håper noen vil svare på. 1) kan jeg trygt gå ut ifra at alt strikketøy tåler håndvask, uansett hvilket garn som er brukt? 2) om jeg bruker feil størrelse på pinnene enn hva som er anbefalt for garnet, hva er det verste som kan skje? Tenker ikke på sinnsyke forskjeller, men om garnets etikett anbefaler størrelse tre, og jeg bruker pinner størrelse fem. Grunnen til at jeg spør, er at jeg har begynt å strikke med det gamle garnet som ligger igjen etter mamma, og flesteparten her har ikke etikettene på lenger. Og jeg er ikke så flink at jeg kan kjenne på garnet hva det er for noe. Håper noen vil svare
Gjest Lille-pus Skrevet 19. september 2012 #2 Skrevet 19. september 2012 Hei! Jeg har to spørsmål om strikking, som jeg håper noen vil svare på. 1) kan jeg trygt gå ut ifra at alt strikketøy tåler håndvask, uansett hvilket garn som er brukt? 2) om jeg bruker feil størrelse på pinnene enn hva som er anbefalt for garnet, hva er det verste som kan skje? Tenker ikke på sinnsyke forskjeller, men om garnets etikett anbefaler størrelse tre, og jeg bruker pinner størrelse fem. Grunnen til at jeg spør, er at jeg har begynt å strikke med det gamle garnet som ligger igjen etter mamma, og flesteparten her har ikke etikettene på lenger. Og jeg er ikke så flink at jeg kan kjenne på garnet hva det er for noe. Håper noen vil svare 1. I prinsippet vil jeg si 'ja'. Dette da jeg ennå ikke har vært borti et håndstrikkegarn som ikke har tålt vann. 2. Denne er litt verre. Du sier "ikke sinnsyke forskjeller", men tar et eksempel som i praksis vil være i nærheten av akkurat det. Strikk en prøvelapp. Alle oppskrifter har oppgitt en strikkefasthet for den spesifikke oppskriften. Strikker du med for store pinner (noe pinne nr. 5 til garn som normalt er beregnet til pinne nr 3) vil det du strikker bli for stort og alt for 'luftig' i maskene. Tynt garn (som Peer Gynt) har normalt pinne nr. 3/3,5- 4 som normal pinnestørrelse. Mellomtykt garn (som Fritidsgarn og Drops Alaska) har normalt pinne nr. 5,5 - 6 som normal pinnestørrelse. Tykt garn (som Drops Andes) har normalt pinne nr. 7 - 10 som normal pinnestørrelse til oppskriftene. Så finnes det både tynnere og tykkere garn, sånn for å gjøre forvirringen komplett Prøvelappene er egentlig fasiten uansett. En prøvelapp vil også gi deg et visuelt inntrykk av hvordan resultatet vil bli med de pinnene du har brukt. Ble du overhodet noe klokere av dette ? Lille-pus har strikket så lenge at det fort kan bli vanskelig å forstå det jeg prøver å si.... 1
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 19. september 2012 #3 Skrevet 19. september 2012 Takk for svar! Joda, tror nok jeg forstår hva du mener Men da kom jeg på et spørsmål til; om det blir luftige masker, som du kaller det, vil det kunne gjøre sånn at det rakner? (er snakk om et skjerf i denne omgang, men greit å vite til senere også)
Gjest Lille-pus Skrevet 19. september 2012 #4 Skrevet 19. september 2012 Neida, om maskene er luftige så rakner de ikke av den grunn (se for deg inne i hodet hvordan tråden går når du strikker en maske så ser du det ) Skjerf kan bli veldig fine med litt luftigere masker. - og synes du de blir for luftige så kan du prøve å strikke med to tråder istedet for en tråd
AnonymBruker Skrevet 19. september 2012 #5 Skrevet 19. september 2012 Jeg har en oppskrift hvor de anbefaler å bruke mye større pinner enn anbefalt, dette for å få den luftige effekten Lille-pus snakker om. Det er snakk om et babyteppe, ser veldig pent ut på bildet Anonym poster: 3c3f14a7493af2c6ea64064294e88511
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 20. september 2012 #6 Skrevet 20. september 2012 Aha, takk begge to!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå