Gå til innhold

Radioaktiv behandling

Fremhevede innlegg

Skrevet

En venninne av meg skal ta en behandling som går på at hun skal få radioaktivt stoff i kroppen, og gruer seg veldig til dette. I den forbindelse lurer jeg på om noen vet om nettsider der en kan lese om emnet? Fant ikke så mye da jeg googlet.

Er det evt noensom har erfaring ang dette? Finnes det noe mat/helsekost man kan ta for å rense kroppen for det radioaktive stoffet i ettertid?

Håper på svar :)

Anonym poster: 519031b5b36f0202ec922b49f4ff0e54

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Hvis du kan si noe nærmere om hva slags behandling det er så er det muligens lettere å få informasjon.

Det finnes ingenting i helsekosten som kan rense noe som helst. Du finner sikkert mange produkter som påstår både det ene og det andre, men fakta er at kroppen selv kvitter selv med avfallsstoffer. De tingene kroppen kanskje ikke kreier like bra å kvitte seg med, som for eksempel tungmetaller som kan lagres i fettvev, er det ingen helsekostremedier som kan hjelpe med heller.

Jeg forstår at venninnen din er bekymret, men hun bør spørre legen sin om dette her. Håper det går bra med henne.

Skrevet

Hun skal selvsagt spørre legen sin, har laget seg en smørbrødliste av spørsmål som hun skal ta med til legen. Men dette får hun jo ikke mulighet til å spørre om, før den dagen hun kommer til legen. :) Så tenkte å hjelpe henne å undersøke litt før den tid. :)

Skrevet

Radioaktiv jodbehandling tenker jeg. Har hun kreft i skjoldbrukskjertelen eller høyt stoffskifte?

Hvis det er radiojod, arbeider kroppen selv ut det radioaktive stoffet. I tillegg har man jo halveringstiden på stoffet som gjør at den vil minske i løpet av dager ned til ingen stråling.

Det finnes ikke noe helsekost som vil hjelpe på denne prosessen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har fått radioaktiv jodbehandling for å drepe knutestruma. Skulle sove alene de første 2-3 nettene, skylle godt ned i do og vaske hendene litt ekstra, holde fysisk avstand til barna etc.. Ikke fordi de mener det er noen risiko, men for sikkerhets skyld. Dette var på Aker sykehus, og jeg fikk informasjonen i forkant.

Annen radioaktiv jod"behandling" kan være hvis man skal ta scintigrafi (et slags røntgenbilde) - da drikker man en liten dose radioaktiv jod som smaker vann og tar bilde. Den dosen er så liten at ingen tiltak er nødvendige.

Anonym poster: 0b95a4c05dee1c4503fbb75555a062f0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...