Gå til innhold

Hva kan vi gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har en datter på 12 år. Hun har uttrykket redsel for omgangssyken i noen år nå. Hun blir veldig bekymret og redd hvis noen hun kjenner blir syk med omgangssyken, enten det er noen av oss, venner eller noen i klassen hennes.

For ca 3 uker siden så fortalte hun meg at omgangssyken går rundt på skolen hennes og at hun helst vil være hjemme så lenge den er på skolen hennes. Men det sier jo seg selv at det ikke går. Hun vil ikke være i nærheten av folk når omgangssyken herjer rundt pga at hun er redd for å bli syk.

Og nå så ringte hun meg nettopp gråtende på telefonen. Hun fortalte at en i klassen hennes, tror jeg det var, har hatt/har omgangssyken og har ikke blitt sendt hjem. Hun sa at hun var kjemperedd og ville hjem. Jeg sa til henne at hun får si til læreren at hun er kvalm og dårlig og vil hjem. Det er jo ikke løgn da, men likevel......

Jeg har informert lærerne hennes om redselen hennes, men dette har som sagt pågått en god stund og jeg vet ikke hva jeg lenger kan gjøre for henne.

Jeg tenker som så at hun bør snakke med noen, få hjelp, men pappaen er ikke så hypp på å sende henne til psykolog f eks. Men han gjør ikke akkurat så mye heller da, når hun får denne redselen. Det er det jeg som må ta.

Jeg tror han rett og slett ikke vil innrømme for seg selv at datteren vår har et problem når det gjelder dette. Jeg tror ikke han oppfører seg sånn for å være "vond" mot datteren vår, men at det er rett og slett uvitenhet fra hans side.

Og det er bare så og så mye hjelp jeg kan gi datteren vår.....

Endret av Kittykat
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner datteren din godt jeg!! spysyke er det absolutt verste som finnes!!

Får hetta selv jeg, når jeg finner ut at den herjer i bhg eller i vennekretsen....

Gi henne en flaske desisprit som hun kan ha på skolen. Lær henne viktigheten av å ALLTID vaske/sprite hennende før hun skal spise noe, og ellers hvis hun har tatt i dørhåntak eller tatt på andre.

Da minsker hun faren for smitte i det minste.

Huff kjenner jeg nesten blir kvalm bare av å lese om denne sykdommen....

Anonym poster: cd7a6886b508670171be455a16e68919

Skrevet

Hva med å gå til legen med dette, og få ham til å henvise datteren din til bup? Hun sliter jo tydeligvis med angst, og det er ikke noe som går over av seg selv. Dette kan utvikle seg til tvangstanker og tvangshandlinger (rundt f.eks. vasking av hender osv.), så dette er noe som må behandles. De fleste som i voksen alder sliter så mye med tvang at det går utover livene deres, utviklet denne tvangen iløpet av barndommen. Så da kan du stille faren hennes spørsmålet om han vil at hun skal bli frisk fra dette FØR det går så langt at det virkelig går utover livskvaliteten hennes, eller om han vil at det skal bli skikkelig ille før hun skal få hjelp. Det går jo allerede utover livet hennes nå når angsten er så sterk at hun ikke vil på skolen.

Skrevet

Skjønner datteren din godt jeg!! spysyke er det absolutt verste som finnes!!

Får hetta selv jeg, når jeg finner ut at den herjer i bhg eller i vennekretsen....

Gi henne en flaske desisprit som hun kan ha på skolen. Lær henne viktigheten av å ALLTID vaske/sprite hennende før hun skal spise noe, og ellers hvis hun har tatt i dørhåntak eller tatt på andre.

Da minsker hun faren for smitte i det minste.

Huff kjenner jeg nesten blir kvalm bare av å lese om denne sykdommen....

Anonym poster: cd7a6886b508670171be455a16e68919

Men da øker faren for at hun kan komme til å utvikle en tvangslidelse som vil gå utover livskvaliteten hennes når hun blir eldre. Vet av flere som har utviklet tvang som har vært sykemeldt i mange mange år på grunn av dette.

Jeg tror hun trenger profesjonell hjelp for å lære å takle angsten for omgangssyken, og lære at det ikke er farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...