Gå til innhold

Student i Trondheim - studere med barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg tenker å begynne å studere igjen til høsten, og vil da flytte til Trondheim. Jeg har to barn, et i skolealder og et i barnehagealder. Jeg skal studere vernepleie ved HiSt, og har sett litt på de forskjellig studentbyene i Trondheim. Er det noen her som har erfaring som student med barn i nettopp bartebyen, og som vet hvor det er mest gunstig å bosette seg med tanke på både skole, barnehage osv. Hvordan er disse studenboligene?

Blir veldig glad på svar! :)

Anonym poster: 7fb6ecfb9fc8d4579f94561398376063

Skrevet

Jeg tror de fleste med barn bor på Moholt eller Steinan studentby. Bodde selv noen måneder på Moholt i familieleilighet første året, og det er skikkelig ålreite leiligheter! Badekar, stellebord (vi har dog ikke barn), stoooort soverom og leiligheter som ligger tilbaketrukket fra resten av studentbyen, bla. kjellerne og sånt. Dessuten betalte vi bare 5200 kroner i måneden, man får nesten ikke rimeligere leie enn det!

På tunet er det lekeplass og barnehagen på Moholt ligger på området. Det er riktignok litt mer stress å komme seg til HiST derfra, men jeg vil si at Moholt er det beste valget om man har små barn!

Jeg vet at det også er parleiligheter på bla. Bloksberg, Lerkendal og Singsaker, men disse er ikke tilrettelagt for barn på noen måte.

• Liker 3
Skrevet

Ift til den utdanningen du skal ta ville jeg prøvd å få bolig på Moholt. Utdanningen flytter etter det jeg har hørt til Tunga neste år, og da er det lett å gå eller sykle bort dit, er jo bare et par kilometer. I tillegg kan du prøve på å få plass på en studentbarnehage på studentbyen, så slipper du stress med levering. Tidligere har de også tilbydd utvidet barnehagetilbud i eksamensperioden. Det ligger også en barneskole ikke langt unna. Skal du holde barnebursdag er det lett å leie seg et lokale på studentbyen, samt at alle familieleilighetene er lokalisert i egne blokker så du kan bli kjent med andre foreldre med litt innsats.

Moholt ligger også genialt til ift matbutikker da du har både Bunnpris, Rema, Mega og Ica Maxi i nærheten. Ikke noe stress å ta helgehandelen.

Husk at vernepleierutdanning innebærer tre praksisperioder. En hvert år. Når du har små barn kan du søke om å bli plassert innenfor kommunen, men du må likevel regne med å måtte ha praksis på kveld og kanskje på helg. Det er derfor viktig at du har noen som kan ta seg av barna dine, i form av besteforeldre/far/venner.

En sykkel er også kjekt å ha slik at du kommer deg raskt til forelesninger som begynner 0815 og raskt hjem fra forelesninger som slutter 1615. Det går buss, men ofte er det raskere å sykle :)

Anonym poster: 621af8ea9c1177624cf3da49c2bbd0bf

Skrevet

Familieboligene hos SiT er mye brukt, ja, og som aleneforsørger har du førsteprioritet. Det høres kanskje vrient ut med bare ett soverom, men så vidt jeg har forstått, så er soverommet så stort at det ikke er noe problem å dele det av med f.eks. forheng eller romdelesystem, så kan ungene dele innerste del og du ha ytterste del. Det blir også etter det jeg har forstått, godt miljø i familieblokkene på Moholt, og man blir let kjent med andre studentforeldre, og man hjelper hverandre med barnepas o.l. Familieleilighetene på Steinan har to soverom og passer kanskje bedre? Har selv bodd på Steinan (som enslig uten barn), og miljøet der er også svært godt. Grunnskole er nærmeste nabo til studentbyen.

http://www.sit.no/co...denter-med-barn

http://www.sit.no/sitbarn/

Anonym poster: 5ba1af15499b33a018124cec30fd6aa9

Skrevet

Takk for svar! :)

Det blir veldig spennende å flytte til ny by, og starte å studere igjen. Jeg gruer meg litt til å ta barna vekk fra skolen/barnehagen de går på nå, så det dere skriver om det gode miljøet, og hvor lett det er å bli kjent med andre barnefamilier, er betryggende :)

Anonym poster: 973e313d1b1b61cea95f04a97a371cec

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Drar opp en gammel tråd, håper det går bra..

Jeg har et barn som kommer til å være 2,5 år når jeg (evnt) begynner å studere. Har tenkt å søke på NTNU. Noen med barn som går der? Hvordan gjør man det i forhold til det sosiale på skolen? Føler man ikke får deltatt på noe særlig, ihvertfall ikke når man er alene med barnet. Er dette dumt? Faller man helt ut av miljøet? Har skolen egen studentbarnehage? Hvordan er studentboligene for de med barn?

Anonymous poster hash: 0bdc6...469

AnonymBruker
Skrevet

Drar opp en gammel tråd, håper det går bra..

Jeg har et barn som kommer til å være 2,5 år når jeg (evnt) begynner å studere. Har tenkt å søke på NTNU. Noen med barn som går der? Hvordan gjør man det i forhold til det sosiale på skolen? Føler man ikke får deltatt på noe særlig, ihvertfall ikke når man er alene med barnet. Er dette dumt? Faller man helt ut av miljøet? Har skolen egen studentbarnehage? Hvordan er studentboligene for de med barn?

Å "delta" gjør man vel mest i fadderperioden, som oftest handler om drikking og fanteri, men er jo artig. Godt det bare er ei uke, mener nå jeg... Ta det med ro, du blir kjent uansett, folk har jo samme fag, kanskje er det noe gruppearbeid, man ser kjente fjes etter hvert, og det fins både linjeforeninger og klubber man kan melde seg inn i om man ønsker å bli lettere kjent med folk.

Og det med barn er i alle fall ikke noe stress her, folk er voksne og forstår at man ikke kan delta på alt når man har unge® hjemme, men folk flest (hvertfall de jeg har møtt) har svært stor forståelse for at folk har forskjellige vaner, interesser og hjemmesituasjoner. Jeg kjenner ei som har to barn, prater mye med henne for det, men skjønner at hun ikke kan bli med på pub/utesteder, så vi finner på andre ting på dagtid og på skolen heller.

SiT har studentbarnehage, tror ikke NTNU har egen, men Studentskipnaden i Trondheim er kjempereale og får barnehage til deg i nærheten av der du bor, eller i nærheten av skolen. NTNU avdeling Dragvoll har en svær barnehage rett ved bygget, men vet ikke med Gløshaugen, i og med at det ligger mer sentralt.

Anonymous poster hash: c681a...ae9

AnonymBruker
Skrevet

Å "delta" gjør man vel mest i fadderperioden, som oftest handler om drikking og fanteri, men er jo artig. Godt det bare er ei uke, mener nå jeg... Ta det med ro, du blir kjent uansett, folk har jo samme fag, kanskje er det noe gruppearbeid, man ser kjente fjes etter hvert, og det fins både linjeforeninger og klubber man kan melde seg inn i om man ønsker å bli lettere kjent med folk.

Og det med barn er i alle fall ikke noe stress her, folk er voksne og forstår at man ikke kan delta på alt når man har unge® hjemme, men folk flest (hvertfall de jeg har møtt) har svært stor forståelse for at folk har forskjellige vaner, interesser og hjemmesituasjoner. Jeg kjenner ei som har to barn, prater mye med henne for det, men skjønner at hun ikke kan bli med på pub/utesteder, så vi finner på andre ting på dagtid og på skolen heller.

SiT har studentbarnehage, tror ikke NTNU har egen, men Studentskipnaden i Trondheim er kjempereale og får barnehage til deg i nærheten av der du bor, eller i nærheten av skolen. NTNU avdeling Dragvoll har en svær barnehage rett ved bygget, men vet ikke med Gløshaugen, i og med at det ligger mer sentralt.

Tusen takk for innspill. Fadderuken kunne jeg muligens fått delatt litt på hvertfall, hvis bestemor (min mamma) hadde bodd hos meg de første dagene.. Jeg er litt bekymret for at folk f eks planlegger kollokvie grupper på kveldstid (?), men det er kanskje ikke så vanlig? Men får håpe folk er intressert i å bli kjent selv om jeg ikke kan være med ut i helger osv.. Har sett litt på Steinan og Moholt studentbyer. Hva med deltidsjobb forresten? Det blir vel umulig når man er alene med barnet..

Skrevet

Fint for familier på Steinan, også på Moholt. Småbarnsfamiliene finner fort hverandre, på Moholt bor de i egne blokker.

Husk at du kan få overgangsstønad i tillegg til studielån, så da trenger du ikke ekstrajobb.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for innspill. Fadderuken kunne jeg muligens fått delatt litt på hvertfall, hvis bestemor (min mamma) hadde bodd hos meg de første dagene.. Jeg er litt bekymret for at folk f eks planlegger kollokvie grupper på kveldstid (?), men det er kanskje ikke så vanlig? Men får håpe folk er intressert i å bli kjent selv om jeg ikke kan være med ut i helger osv.. Har sett litt på Steinan og Moholt studentbyer. Hva med deltidsjobb forresten? Det blir vel umulig når man er alene med barnet..

Det med kollokvie varierer jo veldig, og svæært svært mange studerer alene og kanskje møtes litt før eksamensperioden. Og om de vil ha kollokvie på kvelden får de nå gjøre det, du har ditt der hjemme du må passe på:-)

Og det med at folk blir kjent bare ut i helgene er tull! Slapp av! Det er ikke bare post-russefeiring og ut på byen-galskap. Dette er folk som ønsker å bli noe, og har kanskje ikke så mye penger å bruke på drikking hele tida. Du må puste ut og huske at det blir dritbra. Alt press er borte. Det er jo ikke ungdsomsskolen akkurat!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fint for familier på Steinan, også på Moholt. Småbarnsfamiliene finner fort hverandre, på Moholt bor de i egne blokker.

Husk at du kan få overgangsstønad i tillegg til studielån, så da trenger du ikke ekstrajobb.

Har lest at Steinan ligger litt usentralt i forhold til NTNU, og at det er litt dårlig kommunikasjon med bussen som går der? Noen som vet noe om det? Sant det, men tror det blir ihvertfall 1 år hvor jeg må belage med på å studere uten overgangsstønad:/

Det med kollokvie varierer jo veldig, og svæært svært mange studerer alene og kanskje møtes litt før eksamensperioden. Og om de vil ha kollokvie på kvelden får de nå gjøre det, du har ditt der hjemme du må passe på:-)

Og det med at folk blir kjent bare ut i helgene er tull! Slapp av! Det er ikke bare post-russefeiring og ut på byen-galskap. Dette er folk som ønsker å bli noe, og har kanskje ikke så mye penger å bruke på drikking hele tida. Du må puste ut og huske at det blir dritbra. Alt press er borte. Det er jo ikke ungdsomsskolen akkurat!

Hehe, takk for innspill. Er nok bare jeg som har skapt meg inntrykk av hvordan det er å være student, jeg vet ikke så mye om det.. jeg bare er så livredd for å falle utenfor, har en kollega som ikke ble med på fadderuka på UiO når hun begynte der og hun falt visst helt utenfor miljøet og ble ikke kjent med noen og følte at ingen var intressert i å bli kjent med henne.. og hun har ikke barn engang! Men er mulig hun er litt vanskelig å bli kjent med også da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...