Gå til innhold

Oppskrift gryterett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lage en hjemmelaget "høstgryte" til ett selskap i Oktober.

Ønsker at den skal inneholde grønnsaker, oksekjøtt og fløte....

Tenker å servere med mandelpotetmos.

Noen som har en god oppskrift å dele????

Anonym poster: 37f12348d879f332e6bfd433ac7023ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ei gryte jeg har brukt til masse forskjellig kjøtt, men i hovedsak har jeg brukt den til kylling og hvalkjøtt. Vil tro den passer bra med oksekjøtt og.

(Obs. Egenkomponert oppskrift som holder til ca. 3-4 porsjoner. Du må sikkert minst doble den)

1 boks matfløte

ca. 2 dl vann(kan byttes med fløte om man vil ha den enda mektigere)

en liten boks/glass tomatpure

1 gul løk

3-4 store sjampinjonger

salt

pepper

jevning av 1 ss maizenna og 1,5 dl vann

300-400 g valgfritt kjøtt

- Kok opp vann, fløte og tomatpure under omrøring

- Rør inn maizennajevning under omrøring når væsken koker. (Tøm i en tynn stråle og stopp når du er fornøyd med tykkelsen. Om det blir for mye blir det lett "seigt")

- Tilsett oppskjært løk og sopp

- Smak til med salt og pepper

- Mens jeg lager sausen bruner jeg kjøttet

- Tilsett kjøttet til gryta når løken begynner å bli myk

- Skru ned temperaturen og la gryta småkoke ei stund. Gjerne opp i mot en time for at kjøttet skal bli ordentlig mørt.

Andre grønnsaker etter ønske kan selvfølgelig tilsettes.

Denne er kjempegod både med poteter(og gjerne tyttebærsyltetøy) til eller med ris.

Endret av kristines1990
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende lettvint å lage =) Og nå når jeg bor for meg selv holder en slik porsjon til ca. 3 middager. Så da spiser jeg en porsjon den dagen jeg lager den, også fryser jeg ned resten i porsjonsbokser. Veldig greit =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Trenger man å tilsette litt vann eller noe når man skal varme den opp igjen fra fryst tilstand, eller bare ha den i en kjele og varme opp? (har ikke mikrobølgeovn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare varmet den i kjele uten å tilsette noe. Men om den blir veldig tykk er det ikke noe problem å tilsette litt vann eller melk for å få den tynnere =) Jeg har brukt å ta den opp av fryseren tidlig samme dagen, slik at den er omtrent helt tint før jeg har den i kasserollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ikke ut til at det er mye smak i den oppskriften over her og matfløte ville jeg ikke brukt siden den ikke tåler koking så godt.

Ville heller googlet biff borginonn (eller noe sånt) som kokes på vin og har mer smak.

Anonym poster: 8869d2a5071c2149714b15108435cbd4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matfløte har lettere for å skille seg enn ordentlig fløte ja, gryteretter skal jo koke en stund. Pastaretter ol. går nok helt fint :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Viltgryta står jo gjerne å putrer i flere timer, aldri skilt seg.

Ei heller når jeg heller fløte i en varm panne så det koker opp med en gang.

Hva er ekte fløte da? Kremfløte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte fløte er kremfløte ja :-) matfløte i viltgryte..... en kokk ville snudd seg i graven.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Det er mulig. Jeg gir egentlig blanke i hva en kokk ville gjort. Viltgryta smaker supergodt og får alltid mye skryt av den når andre får den servert, men jeg kan jo teste med kremfløte en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stek kjøttdeig og løk, ha i tomatpurre, rømme og masse karri samt en boks med annanas i biter inkl kraften gir en kjempegod gryte. Spe evt med vann for ønsket konsistens, husk salt og pepper. Server med ris og salat evt brød.

Jeg bare dæsjer oppi mengde med ingredisenser på feelingen ettersom hvor mange porsjoner jeg skal lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å lage en hjemmelaget "høstgryte" til ett selskap i Oktober.

Ønsker at den skal inneholde grønnsaker, oksekjøtt og fløte....

Tenker å servere med mandelpotetmos.

Noen som har en god oppskrift å dele????

Haha, ser nå at den oppskriften jeg kom med ikke inneholder de tingene du ønsket. Jaja.. Lar den stå fordet jeg :)

Anonym poster: 37f12348d879f332e6bfd433ac7023ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett, når man tilsetter fløte/rømme/creme fraiche etc. i en gryte, tilsetter man ikke dette før mot slutten av koketiden.

Anonym poster: 1ae16a538533415661e9c865563c96f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KittyMaru

Jeg synes det hørtes underlig ut å ikke blanke noe på løken i den oppskriften som er øverst. Da får man jo ikke noe god smak ut av løken.

Jeg er heller ikke noe særlig glad i ferdigmatsmaken man får av tomatpuree, så jeg ville ha tilsatt grovhakkede, flådde tomater. En boks med hermetiske bør være ok.

Dessuten ville jeg ha tilsatt noe mer enn bare kjøtt og sjampinjong til en gryte basert på løk og tomatsaus. Oppskriften kunne også hatt godt av buljong, enten som terning, pulver eller hjemmelaget.

Jeg synes den oppskriften virket både tam og uspennende.

Da ville jeg, helt ærlig heller laget en tradisjonell lapskaus med rotgrønnsaker og potet, hvis man vil ha en høstgryte med grønnsaker og oksekjøtt.

For den øverste oppskriften inneholder jo faktisk ikke grønnsaker i det hele tatt.

Endret av KittyMaru
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...