L@dy Skrevet 23. februar 2004 #2 Skrevet 23. februar 2004 He,he...det hadde jeg og`"den gang jeg var ung". Husker ikke om mine foreldre var klar over det. Men dersom min mor prøvd å "gripe" inn så hadde jeg vel bare sagt "ja,ja"... Om det er tryggere å gå på steder det er 20 års grense enn 18 års grense, det vet jeg ikke. Tror vel ikke det er noen forskjell. Når jeg var 18 så synest jeg gutter på samme alder var barnslige. Men en annen ting er at det er ulovlig å låne leg. Dersom hun blir oppdaget så KAN det få konsekvenser.
Amarone Skrevet 23. februar 2004 #3 Skrevet 23. februar 2004 Jeg synes du skal si fra til henne at du vet om det, og fortelle henne hva konsekvensene blir for henne og venninnen dersom hun blir tatt. Vet ikke om det er bøter eller fengsel - men straffereaksjon fra politiet blir det. Og minn henne på at det å stå i strafferegisteret kan by på problemer senere, bl.a annet med jobb, lån og få leie hybel. Samtidig er datteren din 18 år, så du kan egentlig ikke nekte henne å bruke falsk leg. Og om det er tryggere på 20-årsgrensestedene: Ærlig talt, jeg tror det er liten forskjell. Rett og slett fordi her i Oslo er det mange steder med høyere aldersgrense enn det, for at de litt eldre skal slippe de kjipe 18-åringene som sniker seg inn på 20-årsstedene... (Mente ikke å si at datteren din er kjip - det er bare slik det fungerer! ) Amarone
Laina Skrevet 23. februar 2004 #4 Skrevet 23. februar 2004 Hun kan få en bot. (Det fikk venninnen min da vi var "unge" og hun hadde lånt passet til søsteren sin. Passet ble dessuten inndratt, og søsteren ble ganske sint da hun måtte på politistasjonen for å hente det.) Men hva vil du gjøre? Nekte henne å bruke det? Hun er jo 18, som du sier, og gjør trolig som hun selv vil... Eller vil du ringe rundt til alle stedene med 20-årsgrense og si fra . Eller vil du ringe til politiet? Du kan jo ikke beslaglegge det selv. (Det er jo ikke falskt, det er lånt. Altså venninnens eiendel.) Slik jeg ser det, er det ikke mye du kan gjøre, og jeg ser egentlig ikke grunnen til det heller. Med dette legget kan hun komme inn på steder med alle rettigheter. Men på en privatfest får man jo også tilgang til slike drikkevarer. Jeg syns ikke du burde gjøre noe med det.
Gjest sexysadie Skrevet 23. februar 2004 #5 Skrevet 23. februar 2004 det der kalles dokumentforfalskning...
Barbie Skrevet 23. februar 2004 #6 Skrevet 23. februar 2004 Har ikke "alle" hatt et falsk legitimasjon da?
Gjest Embla s Skrevet 23. februar 2004 #7 Skrevet 23. februar 2004 det der kalles dokumentforfalskning... Det er ganske alvorlig.
Lille Rosin Skrevet 23. februar 2004 #8 Skrevet 23. februar 2004 Har ikke "alle" hatt et falsk legitimasjon da? Jeg har aldri hatt det!!! Å nå trenger jeg ikke lenger :-)
:-) anna Skrevet 23. februar 2004 #9 Skrevet 23. februar 2004 Jeg synes du skal si fra til henne at du vet om det, og fortelle henne hva konsekvensene blir for henne og venninnen dersom hun blir tatt. Vet ikke om det er bøter eller fengsel - men straffereaksjon fra politiet blir det. Og minn henne på at det å stå i strafferegisteret kan by på problemer senere, bl.a annet med jobb, lån og få leie hybel. Samtidig er datteren din 18 år, så du kan egentlig ikke nekte henne å bruke falsk leg. Og om det er tryggere på 20-årsgrensestedene: Ærlig talt, jeg tror det er liten forskjell. Rett og slett fordi her i Oslo er det mange steder med høyere aldersgrense enn det, for at de litt eldre skal slippe de kjipe 18-åringene som sniker seg inn på 20-årsstedene... (Mente ikke å si at datteren din er kjip - det er bare slik det fungerer! ) Amarone Enig... men jeg tror ikke det er lurt å lage noen større greie av det. Hun er tross alt 18... som mor har man vel strengt tatt gått over i en rådgivende funksjon. (Tror dessuten det blir reist svært få dokumentfalsk-saker mot 18 åringer med lånt leg her i landet. Men det trenger du ikke si til henne da... )
TefrA Skrevet 23. februar 2004 #10 Skrevet 23. februar 2004 Har ikke "alle" hatt et falsk legitimasjon da? Nope!
Gjest Poirot Skrevet 23. februar 2004 #11 Skrevet 23. februar 2004 Det er forskjell på å forfalske leg og å utgi seg for å være en annen. Uansett så kan hun bli politianmeldt og legget inndratt. Men 18-åringer gjør jo som de vil.
Malou Skrevet 23. februar 2004 #12 Skrevet 23. februar 2004 Jeg synes du skal blande deg utenom! Datteren din er myndig og må selv ta anvaret over sitt eget liv. Men du kan selvfølgelig informere henne om at det er ulovlig, men dette vet hun sikkert allerede. Jennifer
Crispo Skrevet 23. februar 2004 #13 Skrevet 23. februar 2004 Har ikke "alle" hatt et falsk legitimasjon da? Tror nok ikke alle har hatt det nei (der i blandt jeg) Men det er nok en stor andel som en eller annen gang prøver seg med falsk leg.....
Gjest Tex Skrevet 23. februar 2004 #14 Skrevet 23. februar 2004 Jeg hadde 18 år leg da jeg var seksten. Skjønte overhodet ikke rekkevidden og ulovligheten av det. Jeg ville prøvd å snakke datteren min til fornuft, men til syvende og sist er hun voksen og ansvarlig selv.
Amarone Skrevet 24. februar 2004 #15 Skrevet 24. februar 2004 Nettopp fordi alle har, eller kjenner noen som har falsk/lånt leg bør du snakke med henne om det! Når alle gjør det, virker det helt ufarlig... Men å komme i strafferegisteret kan bli veldig kjedelig senere om hun skulle bli tatt, og slike ting tenker som regel ikke 18-åringer på. Dermed ikke sagt at hun vil slutte å låne leg selv om hun vet om konsekvensene... Amarone
~BATgirl~ Skrevet 24. februar 2004 #16 Skrevet 24. februar 2004 det der kalles dokumentforfalskning... Nope, det er en lånt leg, ikke en forfalsket en.
Laina Skrevet 24. februar 2004 #17 Skrevet 24. februar 2004 Nope, det er en lånt leg, ikke en forfalsket en. Det er like fullt dokumentforfalsking. Selv om man ikke forfalsker, gir man seg ut for å være en person man ikke er, og da går det under dokumentforfalsking. (Med mindre lovene er endret de siste 10 årene) Men man får aldri mer enn en bot for slikt. Og faren for at politiet blir dratt inn i saken er heller ikke overveiende stor. Det er like fullt ulovlig, og lønner seg jo ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2004 #18 Skrevet 24. februar 2004 Har kua glemt at hu har vert kalv? Dette gjør alle. Når vi var 14 hadde vi 16 leg. Da vi var 16 hadde vi 18 leg. Dattera de er for stor til at du skal gripe inn.
gleder meg! Skrevet 24. februar 2004 #19 Skrevet 24. februar 2004 Hun er da tross alt 18, så du har vel egentlig ikke så mye du skulle ha sagt... Falskt legg skaffet jeg meg lenge før jeg ble atten!
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2004 #20 Skrevet 27. februar 2004 Å bruke falsk legg kan faktisk gi 2 års fengsel neppe noe hun ønsker å oppleve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå