Nuffen Skrevet 18. september 2012 #1 Skrevet 18. september 2012 Jeg har mye klær. Veldig mye klær. I utgangspunktet fint, det, men nå har det blitt et problem fordi jeg ofte har problemer med å finne det jeg skal ha. Derfor trengs det altså opprydding. Men, saken er den at jeg er elendig til å kvitte meg med klær! Jeg klarer det bare ikke, for jeg tenker stadig at det kan jo hende at jeg vil bruke det plagget en dag... Har hørt andre si at hvis man ikke har brukt en ting på to år, så kommer man aldri til å bruke det, så da er det like greit å kvitte seg med det. Men, det klarer jeg altså ikke, for det kan jo hende... Håpløst . (Jeg gir forresten klærne til UFF evt. Fretex, altså, så de går ikke rett i søpla. - Hvis de da ikke er utslitte, da, selvfølgelig.) Noen som har noen tips å komme med?
sullå Skrevet 18. september 2012 #2 Skrevet 18. september 2012 Ha en ja- og en nei-haug. Ta ut et og et plagg. Hvis du bruker lenger enn 2 sekunder på å bestemme deg om du skal beholde, kast det i nei-haugen! Noen plagg vil du kanskje prøve på før du bestemmer deg - kanskje 10 plagg? Altså: Nøl = kast! (nei, det kan ikke hende at du får bruk for det! ) 3
Gjest Uanonymbruker Skrevet 18. september 2012 #3 Skrevet 18. september 2012 jeg pleier alltid å legge standardplagg vedsiden av hverandre, hvor mange helt like svarte gensere trenger jeg, hvor mange hvite singleter har jeg egentlig bruk for, ihvertfall ikke åtte stykker. Fire svarte kjoler, ikke nødvendig. Sånn kvittet jeg meg med 1/4 av klesskapet mitt. Jeg bruker aldri miniskjørt, når får jeg bruk for 6 stykker? tvilsomt. 1
Nuffen Skrevet 18. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 18. september 2012 Dette var gode tips som jeg må teste ut . Og sannelig fikk jeg meg en liten latter på kjøpet også, for dere hadde en morsom vri på det begge to. Takk !
AnonymBruker Skrevet 18. september 2012 #5 Skrevet 18. september 2012 Behold iallfall klassiske plagg i god kvalitet. Sjekk de andre plaggene om de passer og om du faktisk liker de godt nok til at de kan få henge i skapet ditt. Tja-plagg går ut. Anonym poster: 9f76d674f15f4fee2af638c1c5a04fea
Gjest blah blah Skrevet 18. september 2012 #6 Skrevet 18. september 2012 Jeg har en egen hylle for klær jeg er usikker på. Legger det der og om det har gått mer enn 6 mnd siden jeg la det der så gir jeg det til frelsesarmeen eller noe 1
Gjest hedgepig Skrevet 18. september 2012 #7 Skrevet 18. september 2012 Ett stalltips er å henge kleshengerne med kroken "feil" vei. De klærne som blir brukt, blir hengt inn vanlig vei. Etter ett år ser du hvilke klær som ikke blir brukt... Og de kvitter man seg med!
Gjest mari kontrari Skrevet 19. september 2012 #8 Skrevet 19. september 2012 Jeg pakker alltid vekk sesongklær, selv fine sommerkjoler som jeg egentlig kan bruke om vinteren også. For variasjon og bedre plass. Også pakker jeg gjerne vekk endel som jeg er i tvil om, og har jeg ikke brukt eller savnet det på et år, og jeg heller ikke får fornyet lyst til å gå med det når jeg tar esken frem igjen er det rett til fretex. Du kan også teste plagg ved å ta frem alt du ikke bruker jevnlig, gå med det en dag og se om det er noe du tror du vil gjøre oftere. Om du ikke får deg til å gå med det - gi bort.
Gjest X-1 Skrevet 19. september 2012 #9 Skrevet 19. september 2012 Eg pleier å slenge alle klærne mine på senga og gå igjennom de eit par ganger i året, då prøver eg på det eg er usikker på og kvitter meg med det som er for stort/lite, som sjeldent/aldri blir brukt eller som eg ikkje skjønner hvorfor eg har kjøpt. Resten henger eg opp igjen på klesstativet og organiserer alt skikkelig, eg henger til og med klær eg er usikker på ein egen knaggrekke slik at eg veit hvilke klær det er viktigst å gå igjennom ved neste opprydding - har eg ikkje brukt det innen neste gang, så blir det neppe brukt og dermed går det rett i posen til Fretex. Man må nesten bare være kritisk og tenke; kommer eg egentlig til å bruke denne eller kommer den bare til å samle støv og ta opp plass eg kunne brukt til andre plagg? Det har ihvertfall hjulpet meg mye når det har komt til å bli kvitt klær, eg liker ikkje å kaste ting nemlig (derfor har mye blitt gitt til min lillesøster, eg lar som regel ho få prøve klærne før det går til Fretex, med mindre eg veit at det er for stort til ho)
Idril_M Skrevet 19. september 2012 #10 Skrevet 19. september 2012 Jeg pleier å tenke over hvilke klær som får meg til å føle meg smashing. De klærne som jeg egentlig ikke trives med meg selv i, de må ut.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 19. september 2012 #11 Skrevet 19. september 2012 Ett stalltips er å henge kleshengerne med kroken "feil" vei. De klærne som blir brukt, blir hengt inn vanlig vei. Etter ett år ser du hvilke klær som ikke blir brukt... Og de kvitter man seg med! Ikke for å være frekk, men et bedre tips er å brette klærne på vrangen før du legger dem inn i skapet. Da er det lettere, mener jeg i alle fall. Med mindre man er VELDIG konsekvent med hvilken vei man henger kleshengerne da.
Topplue Skrevet 20. september 2012 #12 Skrevet 20. september 2012 Vakumposer! Så slipper du å kvitte deg med noe 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #13 Skrevet 20. september 2012 Elsk det, bruk det eller kast det. Det fungerer ved all opprydding. Anonym poster: 5bfa62faeeb475707e14fbf49fefa7a8
Gjest hedgepig Skrevet 20. september 2012 #14 Skrevet 20. september 2012 Ikke for å være frekk, men et bedre tips er å brette klærne på vrangen før du legger dem inn i skapet. Da er det lettere, mener jeg i alle fall. Med mindre man er VELDIG konsekvent med hvilken vei man henger kleshengerne da. Min måte er mye enklere, basta! 1
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 20. september 2012 #15 Skrevet 20. september 2012 Min måte er mye enklere, basta! Smaken er som baken.
Sugerøret Skrevet 21. september 2012 #16 Skrevet 21. september 2012 I stede for å kaste fullt brukbare klær /utstyr ,gi det til andre som trenger det . (ikke fretex som selger det videre) http://www.moss-avis.no/nyheter/hjelp-oss-og-hjelpe-det-tar-helt-av-1.6550714 De har jeg gitt til og de hjelper alle ,fra enslige ,aleneforeldre, folk med dårlig råd ,narkomane, osv osv. På Facebook har de flere avdelinger, https://www.facebook.com/hjelpe
AnonymBruker Skrevet 21. september 2012 #17 Skrevet 21. september 2012 I stede for å kaste fullt brukbare klær /utstyr ,gi det til andre som trenger det . (ikke fretex som selger det videre) http://www.moss-avis...lt-av-1.6550714 De har jeg gitt til og de hjelper alle ,fra enslige ,aleneforeldre, folk med dårlig råd ,narkomane, osv osv. På Facebook har de flere avdelinger, https://www.facebook.com/hjelpe Jeg er medlem av siden. Jeg ønsker at mine ting skal gå til noen som virkelig trenger det og som sliter økonomisk. Rett og slett fordi jeg har vært der selv. Anonym poster: 164de0df3c075296a2e823265dc55c32
Sugerøret Skrevet 22. september 2012 #18 Skrevet 22. september 2012 Samme er jeg. Har en del ting som skal hentes snart. Venter på bil Jeg støtter dette i stedenfor Fretex som tjener på at vi gir bort klær som de igjen selger.
Leeloo Skrevet 22. september 2012 #19 Skrevet 22. september 2012 Et tips for fremtiden er å praktisere en ting inn - en ting ut. Skal jeg kjøpe noe nytt tenker jeg "hva i klesskapet kan jeg ofre for å kunne kjøpe denne". Da blir det i hvert fall ikke mer klær enn før. Jeg tar en opprydding hvert halvår minst, tenk at hvert plagg du kaster ut vil gi plass til et som du ser mye bedre ut i. Jeg handler mye på Fretex, så send for all del deres fineste bomkjøp dit Innimellom kan man finne ting man aldri ville tatt seg råd til, god måte å få tak i klassiske plagg av god kvalitet. Mitt siste "kupp" var en Wolford kjole i ull til 280 kr, ser ut som den aldri er brukt, noen av dem koster jo flere tusen. Jeg tror man har lett for å tenke at man jo har brukt penger på et plagg, og at det også av den grunn er vanskelig å kvitte seg med noe, men pengene er jo brukt enten du kaster plagget ut eller lar det henge (ubrukt).
Cata Skrevet 22. september 2012 #20 Skrevet 22. september 2012 Et tips for fremtiden er å praktisere en ting inn - en ting ut. Denne prøver jeg å leve etter, ikke bare når det gjelder klær, men andre ting også. Har nettopp hatt en ryddeaksjon i skapet etter å ha "tvangskjøpt" klær i ferien min. Jeg er ekstremt lite klesbevisst og ender alltid i dongeri og T-skjorter, eller til nød en genser. Når til og med min gamle mor sukket oppgitt og mente jeg burde "kle meg som folk" så tok jeg hintet og investerte i en del nye plagg. Jeg skal innrømme at den genseren jeg kjøpte for ca. 15 år siden og som krympet sånn i første vask at den ble for kort i ermene (og dermed ubrukelig for meg) gjerne kunne gått til Fretex for en hel del år siden... Jeg har en del sånne ting, og prøver meg nå på en blanding av generalopprydning etterfulgt av ett plagg inn, ett plagg ut. Det tar litt tid å overbevise meg selv om at plagg som jeg faktisk ikke har brukt på 3 år neppe kommer til å bli brukt de 3 neste heller, men det begynner så smått å hjelpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå