Gå til innhold

Kleskode jobbintervju

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på jobbintervju hos et nasjonalt statlig firma denne uken, og lurer på hva jeg skal kle meg i. Jeg skal spørre om den daglige kleskoden under intervjuet, men siden jeg skal møte folk hele dagen antar jeg det er finbukser/skjørt og skjorte/blazer.

Kan jeg safe med grå/svarte tøybukser, skjorte og blazer, eller bør jeg gå for skjørt, bluse og blazer? Kan skjørtet være rett over knærne? Går svært lite med skjørt, men vil jo starte med det i jobb selvsagt om kleskoden krever det :)

Jeg tenker det er bedre å kle seg for pent i alle fall, men er litt nervøs her. Mine tidlige jobber har vært med uniform, så dette er litt ukjent farvann! Tips? Kan lave hæler gå bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes begge forslagene hørtes bra ut. Ta det som gjør at du føler deg mest komfortabel. Når det gjelder sko, ingen kan tvinge deg til å gå i høye heler. ta noen ballerina sko eller andre søte lave sko.

Skrevet

Ikke gå med skjørt om du ikke går med dette til vanlig. Uvante klær kan gjøre deg småstresset, noe som ikke er bra. Om du ikke føler deg helt komfortabel i klærene dine kan det også synes, og ikke ta seg så bra ut.

Om det er en statlig stilling her i Norge, så trenger du ikke pynte deg... Kleskode er ikke så vanlig her til lands. Det er vel noe man hovedsaklig støter på i finans og jus-verden. Jeg jobber med banker som kunder, og hos oss går det helt fint med dongeri. Det samme ser ut til å gjelde de bankansatte som ikke jobber direkte ut mot bankens egne kunder. Har møtt på anastte i banken i hullete jeans og nakenparty t-skjorte i møter ;)

Lave hæler er helt fint. Jeg ville gått for en normalt pen bukse, normalt topp. Ikke så mye dilldall.

Du kan jo også snoke litt utenfor bygget et par dager i forveien, se hva folk som går ut og inn har på seg.

Anonym poster: ff3a6b3cf071e3d017f0f209bef6499e

Skrevet

Takk for tips, da går jeg ikke for skjørt. Skal også vurdere en pen mørk dongeri og en enda finere skjorte.

Vanskelig å snoke utenfor dessverre, er i byen vi skal flytte til om en måneds tid, og jeg har andre forpliktelser disse dagene før intervjuet, men er enig at det høres veldig lurt ut :)

Tingen er at dette er en stillig hvor man er litt bedriftens ansikt utad, så jeg tenker det ikke skader å pynte seg litt i alle fall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...