Gå til innhold

Veninne svindlet for 650 TUSEN av sin samboer (nå ex)... rettigheter...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ei god veninne av meg ble utsatt for et skikkelig svik fra sin daværende samboer. Hun er ufør, og hadde fått erstatning på 700.000. Han var den som styrte med regninger osv ettersom hun ikke er så teknisk anlagt, og ikke visste hvordan en nettbank ble brukt.. ( Nå har hun lært det )

Saken her er at han sleit med sitt private firma og masse (tonnevis) inkassogjeld. Og han stjal 650 tusen fra ho uten at ho visste det. Dette var noe hun fant ut flere mnd etter da han gikk konkurs.

Han er da seff kastet ut av felei eid hus, som hun nå eier alene. Men probleme stopper ikke her... Han fikk lån av sin mor til å betale ned inkassogjelen han hadde pådratt seg.. Og bruker nå over all evne og kommer til å pådra seg spillegjeld osv igjen siden han ikke har lært noe tydligvis.. Og dette blir et problem for min venninne. Han har nå ingen betalingsanmerkninger og kan ta opp lån som han vill igjen. For å si det slik så er ikke gjelden hans til min veninne så høyt prioritert! Han har ikke betalt en krone!

De har skrevet et gjeldsbrev på 650 tusen. Men han betaler ikke!

Hv akan vi gjøre for å få han til å betale? Faren her er jo at ikke denne gjelda dukker opp i ligningen osv slik at de som han søker lån hos ser at han har denne gjelda. Og han vil derfor få innvilget mer lån...

Kan dette tinglyses på noe vis? Kan hun på noe vis gjøre det slik at han blir trukket i lønn, får anmerkning osv...?

Hun burde absolutt ha anmeldt han... Men dusten er politiker i frp.. sitter i kommunetsyret... Ja han er sånn typisk politiker som sier mye og gjør lite! Og hun er redd for å ødelegge hans karriere...!! Hun er rettogslett litt for snill og redd for at han skal slite psykisk.. Men ho begynner nå å innse at han er en IDIOT av dimensjoner!!

Hjelp tas imot med stor takk! Min veninne betyr mye for meg!

Av hensyn til personvern postes dette anonymt denne gang..

Anonym poster: 7aae1e941b6865867e335cdf0d28914a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt en telefon til en av de gratise advokatene. Du finner det dersom du googler "gratis advokathjelp".

Forklart situasjonen, og hørt hva de har å si. Dere vil mest sannsynlig treffe på noen som har kunnskap om emnet, og sannsynligvis få de beste svarene.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall, om rasshølet ikke tar til vett, ville jeg truet med å gå til media. De elsker å fråtse i slike saker. Snillheten bør din gode venninne heller spare til noen som trenger den, eksen hennes burde i hvert fall ikke nyte godt av den.

Karrieren hans og hans psykiske helse bør hun gi en lang faen i.

Anonym poster: 608baa4b8ba026ac4b0c97eec5f648d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pengene får hun aldri igjen.<br /><br /> Anonym poster: 88419a0d9468d05a3ffabcec2b69c253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bør så klart anmelde ham! Skjønner hun får dårlig samvittighet om han mister statusen sin, men det skal hun bare drite i. 650 000 er utrolig mye penger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.. Medier ville hun ikke av hensyn til både seg selv, sin familie pg utrolig nok han.. Hun har et problem med at hun fortsatt sliter med følelser og føler sviket tett intil kroppen siden de har vert sammen i over ti år.

Men jeg merker hun får han mer og mer på avstand nå heldigvis. Hun har vert i kontakt med advokater ang å få huset på seg osv.. Det har hun heldigvis klart.

Hun var veldig i tvil da dette kom opp i dagslys. En utenkelig situasjon ble trødd over hodet hennes. Hun visste ikke hva hun skulle gjøre. Hun startet med å hjelpe han, tok over økonomien hans og hjalp han. Men innså tilslutt at hun ikke kunne tilgi han. Han har slitt psykisk etter dette og hun er av typen snill pike som virkelig ønsket at han skulle komme seg på beina igjen...

Og så ser hva takken for hjelpa er....

Jeg kan ikke tvinge henne til å anmelde han. Eller gjøre noe for å forvere hans psykiske tilstand som jeg ikke engang vet om det er noe i. For alt jeg vet så spiller han bare!

Jeg kan ikke kontakte media eller partiet han er i. For dette vil være å tråkke over en etisk grense hun har satt. Jeg har lovet å være den konstruktive snille piken denne gangen. Og jeg respekterer dette.. hvertfall foreløpig.

Men det kan gjøre er å prøve å finne ut hvilke rettigheter hun som privat "utlåner" har. Alt hun har et gjeldsbrev. Hva betyr dette signerte gjeldsbrevet? Kan hun bruke dette konstruktivt for å få pengene tilbake?

Håpet er at denne gjelden på 650 tusen blir registrert i et register slik at han ikke kan ta opp mer lån og havne på kjøret igjen. Visst han får skattekrav osv med høy prioritet vil hun havne langt nede på lista over kreditorer når han evt må søke om gjeldsordning en gang. ( jeg har svært lite tiltro til hans økonomistyring)

Det beste hadde selvsagt vert å fått trekk i lønna hans. Men da må namsmannen inn i bildet. Og jeg vet ikke åssen dette funker når det er privat gjeld. Noen som vet?

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skummet bare raskt gjennom denne artikkelen, så det kan være det er ting jeg ikke har fått med meg, men det later til at din venninne kan sende kravet til inkasso, da blir det registrert på ham og han kan komme til å slite med å få lån.

Da må din venninne ha fylt kravene mht. purring.

Kan hun kanskje ta kontakt med et inkassobyrå og forhøre seg om sine muligheter?

Alle inkassosaker og andre rettslige skritt blir registrert på din person, slik at du kan få store problemer med å få banklån og annen kreditt dersom du har betalingsanmerkninger.

Mohahaha!

Anonym poster: 608baa4b8ba026ac4b0c97eec5f648d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke blir betalt, for da strykes de, for godt.

Men det er ikke så veldig sansynlig når han skylder 650 tusen til ts, pluss alle andre hans skylder penger.

Anonym poster: 934e6313ed23541cc0f660703f26dbe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gjeldsbrev er et juridisk bindende dokument. Kravet står i 10 år. Hun kan gå til namsmannen med dette og få pengene inndrevet.

Anonym poster: 05dccc433afe59b23f811c72c857d315

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan gjøre er å prøve å finne ut hvilke rettigheter hun som privat "utlåner" har. Alt hun har et gjeldsbrev. Hva betyr dette signerte gjeldsbrevet? Kan hun bruke dette konstruktivt for å få pengene tilbake?

Håpet er at denne gjelden på 650 tusen blir registrert i et register slik at han ikke kan ta opp mer lån og havne på kjøret igjen. Visst han får skattekrav osv med høy prioritet vil hun havne langt nede på lista over kreditorer når han evt må søke om gjeldsordning en gang. ( jeg har svært lite tiltro til hans økonomistyring)

Det beste hadde selvsagt vert å fått trekk i lønna hans. Men da må namsmannen inn i bildet. Og jeg vet ikke åssen dette funker når det er privat gjeld. Noen som vet?

Takker for alle innspill :)

Hvordan er gjeldsbrevet utformet? Er det et eksigibelt gjeldsbrev? Altså - har det påtegning om at kreditor kan gå rett til inndrivelse uten dom? Og er det korrekt bekreftet med to vitner?

Dersom svaret er ja på begge disse spørsmålene, kan kravet sendes namsmannen. Det er noen runder med papirer og utfylling etc., men fullt overkommelig. Det vil da kunne oppnås sperring i evt. konto, trekk i lønn, pant i eiendeler etc.

Dersom det ikke er et eksigibelt gjeldsbrev kan det være en litt kinkigere sak, men så lenge han ikke bestrider kravet vil hun kunne få samme resultat uten å gå til sak, det tar bare noen runder ekstra. Blant annet må det opprettes skriftstykke som kan være tvangsgrunnlag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...