Gå til innhold

Lånekassen! Frustrert og fortvilet. Noen som har opplevd lignende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er av ymse grunner så forsinket med studiene, at jeg har lenge ligget akkurat på grensen til å ikke ha krav på støtte fra Lånekassen.

Jeg ble gravid og hadde termin juli 2012. Var lenge usikker på om jeg skulle sykmelde meg grunnet svangerskapsdepresjon. Og dersom jeg var så uheldig å skulle stryke i ett fag på vårsemesteret, så hadde jeg ikke lenger krav på støtte..

Jeg ringe og forhørte meg med Lånekassen gjentatte ganger. Forklarte min situasjon. De kunne fortelle at dersom jeg hadde hatt krav på støtte vårsemesteret 2012, hadde jeg rett på fødselsstipend. Ringte Lånekassen opptil flere ganger, og de forsikret meg med det..

Så kom resultatene, og overraskende nok strøk jeg på en hjemmeeksamen. Terminen nærmet seg, og en velskapt babygutt ble født fem dager over termin. Printet ut G-skjema slik jeg hadde blitt fortalt, og sendte inn bekreftelse på fødsel fra sykehuset.

Får noen uker senere brev om at jeg mangler diverse dokumenter, bl.a. inntektsopplysninger fra barnefar. Sender inn det, og får noen uker etterpå igjen beskjed om at jeg mangler flere opplysninger. Slik holder de på lenge, og ringer de mandag for to uker siden. Da kan de fortelle at søknaden ikke trenger ytligere behandling fordi så fort de får inn det siste dokumentet(som var i postgangen en plass), skulle de utbetale pengene.

Ringer de på fredag nå igjen, og da får jeg beskjed om at den må behandles, og at det faktisk ikke er sikkert jeg har rett på foreldrestipend likevel!?

Jeg er så frustrert, redd og lei meg. Jeg og min kjære har nettopp flyttet til en større bopel grunnet det nyfødte barnet vårt, og vi er hundre prosent avheng av søtten fra Lånekassen for å få ting til å gå irundt.

Hvorfor i all verden forteller den tredje saksbehandleren jeg prater med noe helt annet enn hva de andre har fortalt? Går det virkelig an?

Flere som har vært i lignende situajson? Hvordan gikk det med dere?

Anonym poster: 7688971637516d40d791fbb83bc6f59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du ringe igjen, eller møte opp personlig og fortelle at de forsikret deg om at du hadde rett på penger. Ikke gi deg på det!

Jeg har Cøliaki, så jeg har rett på pengestøtte resten av livet mitt. Pga at jeg flyttet, så måtte jeg skifte NAV-kontor. De på de nye NAV-kontoret var så trege at det gikk et halvt år før jeg fikk mine faste månedlige utbetalinger igjen - fikk også etterbetalt for det halve året så det var jo kjekt.. :P

Hver gang jeg ringte, iløpet av det halve året, pratet jeg med en mann som var så sløv at jeg trodde det var en atle antonsen parodi på NAV... Jeg tuller ikke. Jeg følte han lagde papirfly eller kastet nonstop i luften og prøvde å ta imot med munnen. Så jeg skjønner det er slitsomt å ringe og mase hver uke. Jeg ringte kun en gang i mnd, og det var slitsomt nok ...

Heeelt til jeg pratet med en ung, hyggelig(sikkert nyutdannet) mann som ordnet opp i det på sekundet, og syns det var fælt at ingen hadde gjort noe med det på et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er en fortvilende situasjon for deg, men det er da ikke lånekassen sin feil hvis du ikke har krav på støtte?

Som de sa til deg, du har krav på permisjonspenger dersom du hadde krav på full støtte vårsemesteret. Da du strøk på en eksamen, kan du ikke se bort i fra at de vil nekte deg støtte, noe de er i sin fulle rett til å gjøre, dessverre.

Anonym poster: dbf3e24c36ec35a5aaa2d2afd1d7b32a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke komme med noe konkret innspill vedrørende din situasjon. Men jeg mener å huske at alle samtalene til lånekassen blir loggført. Husker da det en gang oppstod sånt krøll, hvor det ble utdelt forskjelling informasjon, og da sjekket de loggen for å se om at det jeg sa stemte osv.. det ordnet seg.

lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at det er en fortvilende situasjon for deg, men det er da ikke lånekassen sin feil hvis du ikke har krav på støtte?

Som de sa til deg, du har krav på permisjonspenger dersom du hadde krav på full støtte vårsemesteret. Da du strøk på en eksamen, kan du ikke se bort i fra at de vil nekte deg støtte, noe de er i sin fulle rett til å gjøre, dessverre.

Anonym poster: dbf3e24c36ec35a5aaa2d2afd1d7b32a

Å stryke på eksamen har jo ingenting med rett til støtte i vårsemesteret å gjøre, det påvirker bare retten til støtte i høstsemesteret. Det er ingen tilbakevirkende kraft der, under normale omstendigheter. Det kan godt være at TS ikke har rett til støtte nå, men da har hun enten blitt feilinformert eller misforstått når hun har blitt fortalt at rett til permisjonspenger har avhengt av støtterett i vårsemesteret.

Anonym poster: a8bf2283fceb841f3675f3bd41426f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...