Gå til innhold

Støy fra næringsbygg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Vi bor i et område hvor vi har et næringsbygg som nærmeste nabo.

De har endel aktiviteter som lager en del støy- i åpningstiden men også utenom altså i helger osv.

Hvor kan jeg ta kontakt for å klage på dette? Er det noe kommunen kan hjelpe med eller?

Det er så ille at vi ikke kan ha verandadøren eller vinduer oppe....

Anonym poster: ac5fb905149603cd76cfb6bd2bacede2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plan og bygningsetaten i kommunen din kan sikkert hjelpe deg videre. Det er disse som bestemmer hva arealene i kommunen skal brukes til.

Skrevet (endret)

Plan- og bygningsetaten bestemmer nok ikke hva arealene skal brukes til, det er det politikerne kombinert med føringer fra staten som gjør, men de håndhever lovverket og bestemmelsene. Så kommunens arealforvaltning/plan- og bygg eller hva de nå heter i din kommune er riktig instans å ta kontakt med.

Jeg ville tatt kontakt i brevform og beskrevet forholdene. Da blir det en offisiell henvendelse.

Støy behandles etter støyretningslinje T-1521, som akkurat har erstattet den gamle T-1442. Den sier noe om type støy, støygrenser o.l.

Dersom verdiene for støy hos dere ligger over grensene i T-1521 utløser det krav til skjerming, og bedriften må da skjerme. Det er regler for skjermingen, og de vil naturlig nok ikke skjerme mer enn de må, for skjerming er dyrt. Det kan innebære fasadetiltak, som nye vinduer, nye ventiler og eventuell etterisolering, for å bedre lydbildet inne, eller skjerming av utearealer - som f.eks. støyvoll eller støyskjerm. Skjerming kan foretas ved støykilden eller ved det som skal skjermes, så de kan sette en skjerm eller støyvoll hos seg eller hos naboene.

Jeg ville tatt dette gjennom kommunen, og krevet støymåling etter T-1521. Om du googler T-1521 eller T-1442 får du opp retningslinjen.

Dersom du ikke kommer noen vei kan du ta kontakt med kommunelege 1, som er ansvarlig lege for kommunen. De har faktisk en del makt i mange støysaker, men engasjerer seg først dersom det er et stort problem som myndighetene neglisjerer. Jeg har hatt kontakt med noen i mitt arbeid, for vår virksomhet er i utgangspunktet forholdsvis støyende.

Jeg vil bare gjøre oppmerksom på en ting, og det er at dersom næringseiendommen var der og drev med det samme før du flyttet inn kan det være at det ikke faller inn under støyretningslinjen før aktiviteten eventuelt endres. Man må "tåle" mer støy man har valgt selv, rett og slett, og mange ganger utløser nye tiltak at T-1521 må etterleves. Så det er ikke sikkert du får napp. Men jeg ville gått for å forsøke å få dem til å tilfredsstille retningslinjen uansett. Mer enn det har du ikke krav på, og da kan du være enig eller uenig - men grensene for hva du bør tåle er satt. Da må du nok finne et annet sted å bo med ønskede bokvaliteter.

Endret av Naos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...