Gjest elsebeth Skrevet 23. februar 2004 #1 Skrevet 23. februar 2004 Hei alle sammen! Vi har en jente på 13 år som vi forgjeves prøver å lære om hygiene. Problemet er at hun absolutt ikke bryr seg om å pusse tennene eller trekke i toalettsnora etter seg om vi ikke står over henne. Føler at vi nå har prøvd alt, og tenker på å involvere helsesøster på skolen for daglig sjekk at tannpuss. I og med at min mann og jeg begge går på jobb om morgenen før hun går på skolen, kan vi ikke regulere dette selv desverre! Kan dere gi oss noen gode tips som kan hjelpe?
Gjest Embla s Skrevet 23. februar 2004 #3 Skrevet 23. februar 2004 Vis henne skrekkbilder av ødelagt tenner! Fortell henne om aberet med dårlig ånde Og snakk med helsesøster på skolen!
tenker Skrevet 23. februar 2004 #4 Skrevet 23. februar 2004 Tror det beste rådet jeg kan komme med er at alt blir en vane?! Altså: Heng over henne hver bidige gang hun er på do og minn henne på å dra ned. Da må hun vel etterhvert begynne å gjøre det selv om dere ikke minner henne på det?. Samme med tannpuss. Kvelder og helger bør dere jo ha gode muligheter til å "kontrollere". I tillegg bør dere kanskje innføre en rutine med at hun må opp og pusse tenner før dere drar på jobb? Det viktigste i første omgang er jo å få inn rutinen, så da er det vel ikke så farlig om hun pusser tenner før frokost. At helsesøster skal ta en daglig sjekk har jeg aldri hørt om, vil ikke det være uendelig flaut for en 13- åring? Ellers må jeg jo si at hele situasjonen høres merkelig ut. Er det en del av en tenåringstrass? Eller har hun faktisk aldri fått innarbeidet disse rutinene? Men det er jo uansett litt for sent å belære om slikt nå.
Laina Skrevet 23. februar 2004 #5 Skrevet 23. februar 2004 Tror det beste rådet jeg kan komme med er at alt blir en vane?! Altså: Heng over henne hver bidige gang hun er på do og minn henne på å dra ned. Da må hun vel etterhvert begynne å gjøre det selv om dere ikke minner henne på det?. Samme med tannpuss. Kvelder og helger bør dere jo ha gode muligheter til å "kontrollere". Jeg er ikke så sikker på at det er måten å gjøre det på. en tenåring som blir kontrollert på denne måten, vil nok heller se sitt snitt til å la være når foreldrene ikke har mulighet til å kontrollere. Tror nok heller løsningen ligger i kommunikasjon. (Et ord jeg er veldig glad i ) Spør henne hvorfor hun ikke pusser og drar ned i doen etter seg. forklar hvorfor man BØR gjøre det. Og helst uten å bli sint og frustrert. Det har ofte motsatt virkning en den man ønsker.
Gjest Hilde K S Skrevet 23. februar 2004 #6 Skrevet 23. februar 2004 Jeg er ikke så sikker på at det er måten å gjøre det på. en tenåring som blir kontrollert på denne måten, vil nok heller se sitt snitt til å la være når foreldrene ikke har mulighet til å kontrollere. Tror nok heller løsningen ligger i kommunikasjon. (Et ord jeg er veldig glad i ) Spør henne hvorfor hun ikke pusser og drar ned i doen etter seg. forklar hvorfor man BØR gjøre det. Og helst uten å bli sint og frustrert. Det har ofte motsatt virkning en den man ønsker. HVORFOR er ofte det dårligste ordet når man skal kommunisere med noen. Særlig i en situasjon der den ene parten kan gå i frosvar.
aowi Skrevet 23. februar 2004 #7 Skrevet 23. februar 2004 Du kan jo prøve å få henne til å skjønne at hennes oppførsel kommer til å skremme vekk venner og det meste .... å ha ei venninnne som stadig stinker fra munnen er ikke så koslig.... og hvis hun heller ikke trekker ned.. Begynner rykteflommen kan hun få rykte som søppelkjører (uten at JEG mener søppelkjørerelukter vondt på fritida!!) stinkende bombe, burdegåmbleieogblisponsetavsolidox - jenta... osv.... (hadde ei sånn ei i parallellklassen på skolen og i den alderen hun er i kan jenter være GRUSOMME!!!! Og helst uten at foreldrene blir klar over det...) Om det er tenåringstrass burde hun få hjelp til å skjønne at dette kan gå utrolig mye mer ut over henne selv enn det går utover foreldre... Slenger meg på KOMMUNIKASJON her !!!!!
Laina Skrevet 23. februar 2004 #8 Skrevet 23. februar 2004 HVORFOR er ofte det dårligste ordet når man skal kommunisere med noen. Særlig i en situasjon der den ene parten kan gå i frosvar. Joda, det kan jeg være ganske så enig i. Men et hvorfor kan være nødvendig. Hvordan man pakker inn hvorfor'et er viktigere, tror jeg. som f.eks. "Vet du hvorfor...?" virker mye mindre truende en bare "Hvorfor...". Som jeg sa i mitt innlegg: Kommunikasjon er et ord jeg er veldig glad i. Kommunikasjon må være på alle partenes premisser. Og jeg kaller det ikke kommunikasjon om den ene parten blir kryssforhørt. Det er heller ikke særlig god kommunikasjon om den ene parten går i forsvar. Det er veldig ofte et resultat av at man ikke føler seg trygg, og da må kommunikasjonen foregå på en litt annen måte.
tenker Skrevet 23. februar 2004 #9 Skrevet 23. februar 2004 Jeg er ikke så sikker på at det er måten å gjøre det på. en tenåring som blir kontrollert på denne måten, vil nok heller se sitt snitt til å la være når foreldrene ikke har mulighet til å kontrollere. Tror nok heller løsningen ligger i kommunikasjon. (Et ord jeg er veldig glad i ) Spør henne hvorfor hun ikke pusser og drar ned i doen etter seg. forklar hvorfor man BØR gjøre det. Og helst uten å bli sint og frustrert. Det har ofte motsatt virkning en den man ønsker. Hadde det bare vært så enkelt at en "alvorsprat" var nok, ville det vel ikke vært noe stort problem? Den som skrev innlegget gir litt lite info om hva de har gjort, hvordan jentas holdninger er etc., men jeg tok det som en selvfølge at de hadde prøvd å snakke med henne. Sorry hvis jeg var litt kjapp her. For meg blir dette problemet litt i samme gate som hvorfor menn ikke kan ta dosetet ned etter seg. Er det nok med en rolig og pedagogisk samtale om hvorfor du ikke liker at dosetet står oppe?! NEI , skjønt gud vet at man skulle ønske at det var sånn. Vaner må innarbeides over tid, og egentlig bør jo en 13- åring ha lært å pusse tenner og dra ned i do for lenge siden , selv om jeg vet at det ikke er issue her. Påminnelse, påminnelse, påminnelse, noe annet har jeg fortsatt til gode å se funker. Og så er det selvsagt også en utfordring å ikke bli hatet for maset... Da bør man også ta med at "vi vil jo ditt eget beste, du husker hva vi har snakket om, osv".
Lille Rosin Skrevet 23. februar 2004 #10 Skrevet 23. februar 2004 La det få konsekvenser!!! Fortell henne om alle de negative effektene ved å ikke pusse tennene. 1 gang. Å la det være med det. Konsekvensene merker hun nok før eller siden :-? . Det at hun ikke skylder i toalette kan jo straffes med at hun må vaske toalettet med jevne mellomrom. Bare noen konkrete forslag fra min side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå