Thalassos Skrevet 17. september 2012 #1 Del Skrevet 17. september 2012 Jeg har et helt seriøst spørsmål, som jeg håper jeg kan få noen seriøse svar på (andre ting enn at jeg kan utføre div tjenester ). Det har seg sånn at sommerferien sluttet litt brått, og jeg rakk liksom ikke å få meg jobb før jeg sluttet på skolen og ikke fikk stipend av lånekassen mer. Jeg, som alle andre har regninger (heldigvis "bare" mastercard, telefon, Elixia og barberhøvler) og de må betales, men det å få seg jobb er ikke barebare. Søker daglig, men får beskjed om at jeg er for ung eller ikke har kompetanse nok (jeg jobber ikke med provisjonsbasert salg, det er det eneste jeg nekter å jobbe med). Derfor lurer jeg på om noen av dere vet om muligheter for å skaffe noen "raske" penger? Tenkte på Dagsen nede i byen (jeg bor i Oslo), men det er max 1000,- og helst noe jeg vil unngå. Kan jeg søke NAV om støtte til regninger? Det blir isåfall bare èn gang, jeg har ingen interesse av å snylte eller lignende. Har heller ikke jobbet nok til å få dagpenger, så ja.. Noen som har noen idèer? Jeg går bare og dasser rundt hjemme, så jeg kan gjøre det meste.. Noen sider man kan legge ut "seg selv" på f.eks? Jeg har også tenkt på å henge opp lapper i butikken, med tilbud om hundelufting, barnepass, raking etc. God eller dårlig idé? Er forøvrig 19 år og bor i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #2 Del Skrevet 17. september 2012 Så lenge du er student med støtte fra lånekassen (selv om du ikke lån og stipend om sommeren) så er du ikke kandidat for NAV. Men eiger du noe du kan selge på finn kanskje? Anonym poster: 5429647ddc302ccd26c9958a77889ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 17. september 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 17. september 2012 Så lenge du er student med støtte fra lånekassen (selv om du ikke lån og stipend om sommeren) så er du ikke kandidat for NAV. Men eiger du noe du kan selge på finn kanskje? Anonym poster: 5429647ddc302ccd26c9958a77889ec7 Er ikke student, og har får støtte (fikk det før sommeren da jeg gikk på vgs). Har prøvd å selge ekstremt mye på Finn.no, uten hell! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #4 Del Skrevet 17. september 2012 Noen som har noen idèer? Jeg går bare og dasser rundt hjemme, så jeg kan gjøre det meste.. Noen sider man kan legge ut "seg selv" på f.eks? Jeg har også tenkt på å henge opp lapper i butikken, med tilbud om hundelufting, barnepass, raking etc. God eller dårlig idé? Er forøvrig 19 år og bor i Oslo. Hvorfor bor du hjemme når du er ferdig med skolen? Hvorfor får du ikke hjelp av foreldrene dine med regninger? Hvorfor studerer du ikke noe men kaster bort et år på ingenting? Hva er galt med provisjonsbasert salg? Hva slags salg tenker du på med dette? Anonym poster: 9d58787784f85fb72cccf4b200201636 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 17. september 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 17. september 2012 Hvorfor bor du hjemme når du er ferdig med skolen? Hvorfor får du ikke hjelp av foreldrene dine med regninger? Hvorfor studerer du ikke noe men kaster bort et år på ingenting? Hva er galt med provisjonsbasert salg? Hva slags salg tenker du på med dette? Anonym poster: 9d58787784f85fb72cccf4b200201636 Jeg bor ikke hjemme. Fordi faren min er død og mamma er alenemor. Syns ikke hun skal trenge å sponse meg med penger til regninger når hun har sine egne. Fordi jeg var skolelei, jeg trenger å gjøre det JEG vil og jeg skal jobbe for å tjene penger til egen leilighet. Fordi det å jobbe med provisjon er et helvete, du vet aldri hvor mye du har utbetalt, og ALT står på dine egne prestasjoner. Noe mer du vil vite når vi er igang? 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #6 Del Skrevet 17. september 2012 Jeg bor ikke hjemme. Fordi faren min er død og mamma er alenemor. Syns ikke hun skal trenge å sponse meg med penger til regninger når hun har sine egne. Fordi jeg var skolelei, jeg trenger å gjøre det JEG vil og jeg skal jobbe for å tjene penger til egen leilighet. Fordi det å jobbe med provisjon er et helvete, du vet aldri hvor mye du har utbetalt, og ALT står på dine egne prestasjoner. Noe mer du vil vite når vi er igang? Forsåvidt, du nevnte ikke husleie i de tingene du måtte betale som ikke var "noe mer enn". Hvordan skal du kunne betale for å ikke bo hjemme ved å selge ting på finn? Hva er så farlig med at alt står på egne prestasjoner? Det er jo positivt. Du får som regel også en grunnlønn Anonym poster: 9d58787784f85fb72cccf4b200201636 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grenlandstuppa Skrevet 17. september 2012 #7 Del Skrevet 17. september 2012 All telefonsupport er ikke provisjonsbasert, og der er det nesten alltid jobb å få. Men har du tenkt på bemmaningsbyrå da? Selv jobber jeg litt for Adecco når jeg har tid og trenger penger, og da hører jeg fra dem samme dag eller et par dager før. Lønna kommer to ganger i måneden og, så tar ikke mer enn 2-3 uker før du får penger første gang. Ellers kan du jo prøve lykken på et skrapelodd... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 17. september 2012 Forfatter #8 Del Skrevet 17. september 2012 Når jeg nevner provisjonsbasert salg, så mener jeg det, og ikke salg med grunnlønn i tillegg.. For det kan jeg gjerne jobbe med, men da må det være noe annet enn de typiske stedene som ansetter 14åringer, for der er det typ 60 kroner timen. Har registrert meg hos Adecco, men har ikke hørt noe derfra! Vet ikke om det er noe mer jeg må gjøre jeg? Søke aktivt på jobber hos de, istedenfor å bare være registrert? Tror jeg satser på å vinne i Lotto, jeg. Må bare skaffe penger til å spille det først Jeg bor hos kjæresten min, derfor betaler jeg ingenting. Vi flytter til egen leilighet snart hvor vi bare betaler 1500 hver i husleie, så det er ikke noe å bekymre seg for Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Filleproletiet Skrevet 17. september 2012 #9 Del Skrevet 17. september 2012 Jeg har et helt seriøst spørsmål, som jeg håper jeg kan få noen seriøse svar på (andre ting enn at jeg kan utføre div tjenester ). Det har seg sånn at sommerferien sluttet litt brått, og jeg rakk liksom ikke å få meg jobb før jeg sluttet på skolen og ikke fikk stipend av lånekassen mer. Jeg, som alle andre har regninger (heldigvis "bare" mastercard, telefon, Elixia og barberhøvler) og de må betales, men det å få seg jobb er ikke barebare. Søker daglig, men får beskjed om at jeg er for ung eller ikke har kompetanse nok (jeg jobber ikke med provisjonsbasert salg, det er det eneste jeg nekter å jobbe med). Derfor lurer jeg på om noen av dere vet om muligheter for å skaffe noen "raske" penger? Tenkte på Dagsen nede i byen (jeg bor i Oslo), men det er max 1000,- og helst noe jeg vil unngå. Kan jeg søke NAV om støtte til regninger? Det blir isåfall bare èn gang, jeg har ingen interesse av å snylte eller lignende. Har heller ikke jobbet nok til å få dagpenger, så ja.. Noen som har noen idèer? Jeg går bare og dasser rundt hjemme, så jeg kan gjøre det meste.. Noen sider man kan legge ut "seg selv" på f.eks? Jeg har også tenkt på å henge opp lapper i butikken, med tilbud om hundelufting, barnepass, raking etc. God eller dårlig idé? Er forøvrig 19 år og bor i Oslo. Ring rundt til diverse "boliger", psykiatriske eller med utvklingshemmede f.eks. Du bare spør om de trenger ekstravakter, noe de ofte gjør. Har du litt flaks får du et intervju. Er du normal blir du satt opp på ekstravaktlista. En bolig vil nok akuratt bli nok jobb til å dekke regninger, og om du får napp hos flere jobber du fort fulltid om du vil. Ganske fritt, bra betalt, artig og mye artige folk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grenlandstuppa Skrevet 17. september 2012 #10 Del Skrevet 17. september 2012 Har registrert meg hos Adecco, men har ikke hørt noe derfra! Vet ikke om det er noe mer jeg må gjøre jeg? Søke aktivt på jobber hos de, istedenfor å bare være registrert? Du må reise til dem. Holder nemlig ikke kun å registrere seg. Reis dit, si at du er interessert i å være ringevikar, vær forberedt med CV og tre referanser, så ordner de et lite intervju, så skal du nok se at de ringer deg. For de er veldig glad i folk som er engasjerte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butterfly20 Skrevet 18. september 2012 #11 Del Skrevet 18. september 2012 De fleste sykehjem trenger ofte vikarer. Spesielt nattvakter. Dra å spør! Ikke send søknad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fairydust Skrevet 18. september 2012 #12 Del Skrevet 18. september 2012 Når du sier at du har søkt jobb - har du virkelig søkt jobb? Hvis man virkelig vil ha jobb er det alltid jobb å få. Cafèer, kiosker, butikker, hotell, vaskehjelp på Hurtigruten eller andre turistbåter, sykehjem og eldrehjem, i kantinen på en skole eller et sykehjem, som avisbud, produksjonsmedarbeider på et fiskeoppdrett eller annen produksjon. Det er jo så mange forskjellige jobbtilbud der ute som du sikkert ikke er klar over. På NAV sine sider kan du søke etter ledige stillinger i ditt område. Husk at det ikke er nok å sende en elektronisk søknad til en arbeidsplass, å møte opp personlig å levere søknad, CV og et smil kommer du mye lenger med. Når du kan introdusere deg selv personlig, fortelle at du trenger jobb og at du er svært fleksibel og villig til å stå på, er du en mye bedre stilt kandidat enn de som sitter hjemme foran PC-en sin og sender ut søknader. Du har ikke prøvd ordentlig å få deg jobb før du har møtt opp personlig og spurt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 18. september 2012 Forfatter #13 Del Skrevet 18. september 2012 Når du sier at du har søkt jobb - har du virkelig søkt jobb? Hvis man virkelig vil ha jobb er det alltid jobb å få. Cafèer, kiosker, butikker, hotell, vaskehjelp på Hurtigruten eller andre turistbåter, sykehjem og eldrehjem, i kantinen på en skole eller et sykehjem, som avisbud, produksjonsmedarbeider på et fiskeoppdrett eller annen produksjon. Det er jo så mange forskjellige jobbtilbud der ute som du sikkert ikke er klar over. På NAV sine sider kan du søke etter ledige stillinger i ditt område. Husk at det ikke er nok å sende en elektronisk søknad til en arbeidsplass, å møte opp personlig å levere søknad, CV og et smil kommer du mye lenger med. Når du kan introdusere deg selv personlig, fortelle at du trenger jobb og at du er svært fleksibel og villig til å stå på, er du en mye bedre stilt kandidat enn de som sitter hjemme foran PC-en sin og sender ut søknader. Du har ikke prøvd ordentlig å få deg jobb før du har møtt opp personlig og spurt. Jepp, det har jeg! Har søkt på ufattelig mye, og mye rart. Har aldri slitt med å få meg jobb egentlig, men tidene er visst endret Må nok bare prøve hardere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fairydust Skrevet 18. september 2012 #14 Del Skrevet 18. september 2012 De søker medarbeider på Burgerking i Oslo Butikkmedarbeider på Rimi Produksjonsmedarbeider på Pilkington Norge Salgsmedarbeider på Pølsesnacks Salgsmedarbeider på Miljøleverandøren Servicemedarbeider på Fresh Fitness Servitører på Thai Marked Butikkmedarbeider-selger på Nordstrand Sport ... Dette er bare noen få av de stillingene som er ledig i Oslo. Alle fant jeg på NAV sine nettsider. Det er maaaange flere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 18. september 2012 Forfatter #15 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) De søker medarbeider på Burgerking i Oslo Butikkmedarbeider på Rimi Produksjonsmedarbeider på Pilkington Norge Salgsmedarbeider på Pølsesnacks Salgsmedarbeider på Miljøleverandøren Servicemedarbeider på Fresh Fitness Servitører på Thai Marked Butikkmedarbeider-selger på Nordstrand Sport ... Dette er bare noen få av de stillingene som er ledig i Oslo. Alle fant jeg på NAV sine nettsider. Det er maaaange flere. Jeg sier jo at jeg søker jobber for harde livet, sitter hver eneste dag og søker, møter opp og lignende. Og problemet er eeeegentlig ikke det å få seg en jobb, det er det at jeg trenger penger til å betale de regningene som ligger og roper på meg! Innlegg endret. Niennas, mod. Endret 1. oktober 2012 av Niennas 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frka7x Skrevet 18. september 2012 #16 Del Skrevet 18. september 2012 Du kan søke støtte fra NAV. Registrer deg som arbeidssøker så hjelper de deg med penger frem til du finner deg jobb, i tillegg til at de kan hjelpe deg med å finne jobb, men da må du ta det du blir tilbudt. Sånn har flere av mine venner gjort det hvertfall. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 18. september 2012 Forfatter #17 Del Skrevet 18. september 2012 Du kan søke støtte fra NAV. Registrer deg som arbeidssøker så hjelper de deg med penger frem til du finner deg jobb, i tillegg til at de kan hjelpe deg med å finne jobb, men da må du ta det du blir tilbudt. Sånn har flere av mine venner gjort det hvertfall. Lykke til! Så jeg kan det altså, selvom jeg ikke jobbet noe særlig ifjor? Tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Filleproletiet Skrevet 18. september 2012 #18 Del Skrevet 18. september 2012 Det er IKKE lett for ufaglærte og få seg jobb om dagen, i Adegamis forsvar. Ei veninne av meg har søkt jobb, og da mener jeg SØKT JOBB, hundrevis, i ett år, uten og få napp. Det er som regel 4-500 søkere på servitør/salg/bolig/butikk-jobber. Riktignok fast stilling hun søkte da, men det er skikkelig press i arbeidsmarkedet. Ekstravakt og slike dag-til dag stillinger er nok det letteste å få på kort sikt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 18. september 2012 #19 Del Skrevet 18. september 2012 I gamle dager gikk vi i skrubben på hoteller etc. og kunne ofte få begynne på dagen, jobbe en dag eller tre, og omtrent få pengene utbetalt i handa. Hvis du ikke er student mer, har du rett på sosialstøtte til du finner deg jobb. I samfunnets sikkerhetsnett er dette et trinn mer finmasket enn dagpenger under arbeidsløyse, som du sier du ikke har opparbeidet rett til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tarandus Skrevet 18. september 2012 #20 Del Skrevet 18. september 2012 Er du veldig kresen på jobber da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå