Gå til innhold

for og imot å kjøpe bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! jeg lurte på om dere har noen for og imot for å kjøpe bil?

Jeg vurderer å kjøpe meg en bil, men er veldig usikker.. Jeg vil bare bruke den til å kjøre til og fra jobben. Det går ikke buss altfor ofte, men nok til at jeg har mulighet til å ta den.

Mine for : får sove en time lengre om morningen, kan være mer fleksibel og ikke så avhengig av buss/låne en bil.

Og mot : det er dyrt, ikke bare å kjøpe en bil, men også å ha/eie den. Min inntekt som deltidsarbeider er ikke allverdens.

Har du noen for og imot?

Anonym poster: 3ffab404805282e1face89faff04cfbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, det er jo de for og imot som du har da...

Bil er jo kjekt, men dyrt.

For å kjøpe bil:

- slipper å være avhengig av buss / andre som kan kjøre

- Du kan ta stor handel når du først er på butikken

- Du slipper å vente ute om vinteren på en alt for sein buss

- Du kan reise når og så langt du vil, uten å bytte buss/tog/fly

- Man blir mer "fri" med bil, du har mulighet til det meste med en bil.

Imot å kjøpe bil:

(som er egentlig bare det økonomiske med bilen)

- Dyrt med drivstoff

- Avgifter og slikt

- Bruker mer penger på bilen enn hva man først forventer

- BOM PENGER

- Du blir automatisk en pengesekk som staten tar penger fra konstant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lovedick var nå veldig flink til å svare, synes jeg. Det store spm er: Klarer du deg uten bil?

Som student solgte jeg bilen fordi jeg merka jeg sparte penger på mat - dårlig prioritering. Senere kjøpte jeg en bil som jeg brukte til fjellturer og den slags, litt i hverdagen.

Det kan være billig å eie bil. For 10k kr får du en grei bil som holder to år til neste EU-kontroll. Mitt regnstykke med slike biler er følgende:

10000 innkjøp

3-8000 to års forsikring

15000 verksted

1000 naf

5000 dekk

20000 bensin, olje, andre driftsutgifter

Med en bil fra 70-, 80- el tidlig 90-tall - enkel og billig å reparere - skal du kunne ha bil i to år for rundt 50000kr. Det er hvis du kjører under 10000km/år. Det kan lønne seg å finne ut hvilke biler som er billige å forsikre.

Har hatt det fint med tre slike biler, aldri fått en bil gjennom EU dog. Til gjengjeld bruker jeg halvparten av mine kameraters billinnkjøp på to års bruk all incl.

Kort sagt: En time mer søvn per arbeidsdag? Do it!

Anonym poster: d00ae364b29503733f5eee6967962e2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det der med en time spart. Er det sant ville jeg deff ha kjøpt bil, du har jo bare 24t i døgnet. Ifølge gjengs forskning er bilen jo på vei ut, men dette også fordi den ene magiske timen er blitt overskredet for for mange pendlere - derfor økt urbanisering:

http://www.economist.com/node/21563280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber skift så jeg har ingen andre muligheter enn å ha min egen bil.

Men om jeg hadde hatt en vanlig 9-16 jobb så hadde jeg sett på om det var mulig å ta bussen.

Ellers har for og imot allerede blitt nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor du bor også da.

Høres ut som du bor omtrent like "sentralt" som oss. Langt ute i gokk hvis du er avhengig av buss, men du har kort avstand til det du trenger med bil.

For vår del ser tidsregnestykket slik ut:

Bussen tar omtrent 45 minutter fordi den skal innom alle steder på veien mot f.eks. kjøpesenteret. Med bilen bruker vi ca 14 (!!!) minutt.

Hvorvidt det er dyrt med bil avhenger mye av hvilken bil du kjøper, og hvilke kriterier du legger til grunn.

Kjøper du et merke av høy kvalitet vil du måtte betale litt mer i innkjøp, og årsavgift og bom vil koste det samme. Men dersom den er i god stand og velholdt fra før vil du (etter min erfaring!) bruke mindre penger på verksted pga slitasjedeler som holder høyere kvalitet osv.

Når det kommer til bil får du i stor grad det du betaler for, med mindre du kjøper noe skikkelig gammelt. Da kan du ikke ha store forventninger til holdbarhet.

Men det kommer som sagt an på hva du legger i kostbart. En verkstedregning kan fort skape trøbbel, og for min del er det av betydning at slike uforutsette tulleting forekommer minst mulig. De faste utgiftene til årlig oljeskift, bom, forsikring, årsavgift osv vil en jo ha uansett hvilket merke eller årsmodell en har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daemonia har et godt poeng der. Uforutsette utgifter er det største problemet med bilhold. Forumet her er full av tips om gode biler til forskjellig bruk, men det lureste poenget ved bilkjøp er å ta med noen som kan bil. Forrige eier er den som avgjør tilstanden.

Anonym poster: d00ae364b29503733f5eee6967962e2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon selv, der jeg vurderer bil, så jeg slenger ut noen spørsmål her som kanskje noen har svar på. Hvor mye utgifter kan en regne med å ha hver mnd på en bil? Da tenker jeg en liten combi 5-dørs bil, gjerne huyndai getz eller noe lignende. Er det dyrere å ha bil i Oslo enn andre steder? Den skal i utgangspunktet ikke brukes mye til bykjøring, men mer distanser på 50-100 km.

Anonym poster: b65b73bc8b46fb9a4841310f38c418ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du høyde for verditapet og samtlige andre utlegg koster en bil 1500-4000kr/mnd, eller typisk 3-8kr/km. Ekstrakostnader i Oslo er bykostnader som parkering og bomringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For:

- Fleksibel til å reise når og hvor du ønsker.

- Direkte fra A til B uten bytte underveis.

- Alltid sitteplass.

- Velg temperatur selv.

- God plass til å frakte saker og ting.

- Stort sett tidsbesparende.

Imot:

- Dyr i innkjøp.

- Drivstoff er dyrt.

- Bompenger.

- Til tider slitsomt å finne parkeringsplass.

- Verkstedregninger.

Etter å ha eid bil i 15 år ga jeg opp og gikk over til kollektivtransport for 8 år siden. Bruker riktignok noe lengre tid dit jeg skal, men i stedet for reisekortnader på kr. 60-70.000 i året bruker jeg nå rundt kr. 10.000. Kan ta mye taxi for kr. 50.000 i året, for å si det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva med å lease bil? man kan få en del biler (alle str) for rundt 1000 lappen i måneden!

f.eks: citroen C3 til 899kr mnd, 3 års leasing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Tar du høyde for verditapet og samtlige andre utlegg koster en bil 1500-4000kr/mnd, eller typisk 3-8kr/km. Ekstrakostnader i Oslo er bykostnader som parkering og bomringer.

Forsikring blir som regel den største utgiftsposten for førstegangseiende, dersom du skal ha kasko vel og merke. Man trenger strengt tatt ikke det på en bil til 20-30 000, men samtidig, den andre veien, på en nyere og driftssikker bil slipper man som regel verkstedsutgifter.

Det smarteste, tenker jeg, som jeg selv gjorde, var å cashe ut en rimelig dyr bil (alt er relativt selvsagt, men en driftssikker og kjedelig bil til cirka 170 000). Inget lån, dessuten (om man har flaks) kan den gå i 5-6 år, kanskje mer, uten betydelige verkstedsregninger. Man kan skifte dekk selv, og man kan lære seg å skifte olje selv. Nye(re) biler bruker også mindre drivstoff. Selv det digre droget av en bil jeg har bruker bare 0,5 med pen kjøring.

Bor du i byen, spesielt Oslo, så blir forsikringen betydelig dyrere enn om du bor på landet og eier egen garasje. Dersom du er førstegangseiende så må du regne med forsikring på 12-1300 kroner i mnd i Oslo. Jeg fikk min Toyota forsikret første gang i Oslo i fjor, og med 20% rabatt kom det på 1340 kroner i mnd. Det gjør VONDT. Men har du en billigbil kommer du deg unna med ansvarsforsikring på sikkert 2-300 kroner mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det at ansvarsforsikring på en første bil bør holde.

Angående leasingforslaget til amare: Leasing er ALDRI en god ide i pengemessig forstand. Du taper penger fortere enn ved bruk av fyrstikk-mot-seddel-prinsippet. Det er i utgangspunkt et billån, med høy rente, som inkluderer et startbeløp på typisk 30-40000kr. Går leasingtiden ut eier du ikke bilen, men du kan kjøpe den for et avtalt restbeløp. Er tilstanden på bilen ikke tilnærmet prikkfritt, påbeløper det ekstra kostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg HAR bil, og tar likevel buss til jobb... Jeg kunne også sovet en time lenger om morgenen om jeg tok bil, men altså, jeg har ikke lyst til å være et miljøsvin som i tillegg er med på å lage trafikkaos og kø. Spørsmålet er om du virkelig trenger den ene timen? Jeg har ikke samvittighet til det. Jeg bruker bare bilen når jeg må. Som i forbindelse med verv som trener i en spesifikk idrett, tar meg halvannen time hver vei om jeg skal ta bussen på kveldstid, og det går rett og slett ikke.

Minus

- miljøfiendtlig

- trafikkfiendtlig

- dyrt - drivstoff, forsikring, lån, verdiavskrivning, vedlikehold, bompenger, osv osv

- må lete etter parkeringsplass

- bruke tid på å skrape og herje om morgenen i stedet for å ta buss...

- venner prøver bruke deg som gratissjåfør...

Pluss:

- større fleksibilitet, slipper vente på buss, og kan kjøre korteste vei

- bedre tid

Anonym poster: 11eb90917d2ea9228b2c21dd9cd5b255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et godt poeng der , selv om "miljøavin" er et kraftig lada ord og listen din heller kraftig mot din side. Tar du med isskraping på minus, må du nesten ta med svette- og dampfri sittdplass på pluss. ;)

Kollektivtrafikken i Oslo er jo ikke så aller verst, men med den infrastrukturen vi har i Norge og norske byer er det en lang vei igjen til at kollektivtransport er så "convenient" som det skal være. Det er store mangler med tanker på skinnegående transport, sykkel er bare nylig blitt et tema, og skikkelig bosettingsplanlegging virker som et nytt fagfelt fortsatt.

For meg er en time ekstra om dagen gull verdt, fordi dagen har for få timer. Med det sagt bor jeg jo temmelig spredtbygd og har så godt som ingen tilgang på kollektivtrafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...