Gå til innhold

Er så fortvilet

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei vi har nettopp flyttet til et lite bygdesamfunn i Norge. Vi er en familie på fire pluss en hund. Barna er fire og to år gamle.

Min eldste på fire er døvstum. Vi flyttet hit i november og trives kjempegodt, men jeg tror situasjonen er veldig vanskelig for han eldste i og med at han har måttet flytte fra venner som også er døvstumme som aksepterer han som han er.

For noen uker siden var vi på butikken for å handle og jeg hadde med meg han eldste. Der ble jeg stående å snakke med en dame i 40- årene. Midt i samtalen begynner gutten å dra meg i jakken, jeg snur meg og han forteller på tegnspråk at han har veldig lyst på en sjokolade som jeg svarer ja til.

Gutten forsvinner for å finne seg sjokoladen og damen sier til meg: Jeg trodde virkelig foreldre i dag lærte barna at de ikke skal avbryte voksne midt i en samtale jeg. Og dessuten så er det vel ingen grunn til at han skal stå å rive deg i jakken når han verken kan høre eller snakke??? Da må det vel være bedre å ta med jenta i butikken for hun får sikkert mye mindre oppmerksomhet en den lille rakkeren der. :o :o

Jeg trodde jeg hadde hørt det meste, men der tok jeg skammelig feil.

Det jeg nå lurer på er om det var galt av oss å flytte til ett så lite sted???

Bare det å få seg til å si at gutten ikke kan snakke: Han har jo språk han. Det er bare det at han snakker med fingrene i stedenfor med en ondsinnet tunge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre er nok ikke den de første fordommene du kommer til å møte. Jeg tror ikke dette nødvendigvis har noe med by og bygd å gjøre, bare en generell intoleranse hos oss mennesker overfor det vi ikke forstår.

Jeg beklager at du må høre sånt, men dessverre tror jeg nok ikke det er første gangen.

Skrevet

Blir helt oppgitt jeg for min del. For en holdning, tror kanskje i større byer, folk er mer vandt til ting som ikke er helt A4 enn på landsbygda. Det har med toleranse å gjøre, noe den dama tydelig mangla totalt. Håper du satte henne på plass for det fortjente hun jammen :evil:

Gjest Carmelita
Skrevet

Det finnes mange intolerante og trangsynte mennesker. Hev deg over dem!

Gjest Anonymous
Skrevet

Dessverre - så tror jeg faktisk folks holdninger HAR noe å si med hvor en bor. Jeg tror sjansen for å møte på slike holdninger er større i et samfunn der folk har liten utdanning generelt, og derfor liten evne til å tenke vidt og bredt.

Skrevet

:o :o :o :o :o

IKKE BRY DEM OM SLIK KOMMENTARER fra snerpete kjerringer som har et så tregt liv at de lever for å dytte sine inntørkete, sure oppstøt på andre!!

:trøste:

Jeg tror ikke nødvendigvis dette har med hvor dere bor (stort/lite sted). Men har du flyttet fra et større sted med et etablert miljø for døvstumme, kan det jo selvfølgelig bli vanskeligere for dere på et lite sted uten andre døve/døvstumme.

Gjest Embla s
Skrevet
Dessverre - så tror jeg faktisk folks holdninger HAR noe å si med hvor en bor. Jeg tror sjansen for å møte på slike holdninger er større i et samfunn der folk har liten utdanning generelt' date=' og derfor liten evne til å tenke vidt og bredt.[/quote']

Vel, utdanningsnivået på mine naboer der jeg bor nå (landlig) er langt høyere enn da jeg bodde i Oslo..

Gamle, ekle, dumme kjerringer er de samme uansett hvor du bor, tror nå jeg.

I et lite lokalsamfunn vet jo alle om hverandre, men har du tenkt på at en blokk eller et boligbyggelag eller et drabantby område også fungerer som et lite bygdesamfunn hvor man etterhvert kjenner igjen fjesene på lokalbutikken og vet hva som feiler hvem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg sa hva JEG trodde, og hvor stor SJANSEN var for å møte folk med slike holdninger. Mindre sted, mindre folk...selvfølgelig finnes det forskjeller fra sted til sted. Og bare for å nenve det; Selv om man bor i en blokk i en by så ligger ikke den andre nærmeste butikken flere mil unna...Og damen var da bare i 40 årene, ikke akkurat så skrekkelig gammel.

Å flytte fra et "fagmiljø"..det kan kanskje være litt uheldig, men på den andre side så kan det vel kanskje være greit å tilpasse seg et "vanlig" samfunn også..men kanskje ikke akkurat en bygd??

Skrevet

Er det mulig? Voksne folk.. Vel, vi bor på "landet" og tror nok det varierer veldig.. Men er dette noe dere opplever ofte skjønner jeg at det er en belastning for dere. Min kjære er delvis lam, men har ikke møtt "bygde trollet" her. Kjenner andre som bor her med utviklings hemmede og de synes skolen er flinkere til å ta dem på alvor og legge opp skoledagen til sønnen deres..

MEN det variere..

Håper det går bedere for dere! :trøste:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...