AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 Jeg fikk karakteren 3 på skriftlig eksamen i Internasjonal engelsk sist vår. På muntlig fikk jeg 6. Jeg anser meg som ganske god i engelsk, perfekt uttale, godt vokabular.. Den muntlige eksamenen var ekstremt hard, de grillet meg helt vanvittig, så en 6'er må jo bety at jeg kan noe. Men på den skriftlige fikk jeg 3, som sagt. Jeg har ikke skrivefeil og grammatikken er korrekt, så det må jo være innholdet som er litt mangelfullt? Jeg ble så misfornøyd med karakteren at jeg skal ta det opp igjen til jul. Spør derfor dere: hvordan kan jeg bli bedre i Internasjonal engelsk? Målet er å få 5, hvert fall, men det er jo et lite hopp dit.. På forhånd - takk for alle tips! Anonym poster: a5f9460dde118049aba0d12e20776d16
totes_mc Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 (endret) Det virker jo ikke som om det er selve engelsken som er problemet, så jeg vil tro det er innhold og oppbygging som kan forbedres. Kanskje du kan spør engelsk- eller norsklæreren din om du kunne fått "oppskrift" på oppbygging av artikler og evt. andre sjangre. Endret 17. september 2012 av totes_mc
hermoine Skrevet 17. september 2012 #3 Skrevet 17. september 2012 Virker som det kun var innholdet ja Jeg fikk en 2-er på norsk skriftlig eksamen, selv om grammatikken min er ganske plettfri. Husk å lese oppgaven nøye, og svar kun på det den spør om. Og ja, sett deg litt inn i forskjellig type sjangere.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 Her finner du vurderingsveiledninger for blant annet internasjonal engelsk, du kan slå opp i dem og lese hva man legger vekt på i vurderingen. Som du ser, er også språket ditt en vurderingsfaktor. Når du har fått 3, er det nok ikke bare innholdet som trekker ned, mest sannsynlig er det også mangler når det gjelder vokabularet ditt (ikke nødvendigvis synonymer, men passende bruk i forskjellige situasjoner), variasjonen i setningsoppbygning og korrekt bruk av idiomatiske uttrykk, blant annet. Hadde du vært veldig flink i skriftlig engelsk, hadde det nok trukket deg opp til en firer, med mindre du er veldig dårlig i tekstoppbygging og fagkunnskap. Husk at man fokuserer på ulike ting muntlig og skriftlig, og på videregående handler det ikke lenger om grammatikk og stavefeil, så man får ikke femmere bare fordi man kan stave ord riktig. Du har jo mye tid frem til jul, jeg ville ha lest gjennom disse veiledningene og fokusert på å arbeide med områdene de nevner, spesielt oppbygging av tekster. Du kan låne bøker om det på biblioteket. Videre ville jeg ha lest engelskspråklig litteratur for å få erfaring med ulike typer engelsk. Les aviser og blader også, så vil du etterhvert få en følelse for hvilket språk som passer hvor, og ulike måter å uttrykke seg på. Det handler om å skrive og lese mye, så går det nok din vei på juleeksamen Anonym poster: 7e9f6eef4b97ec761aaad3c5afb4be07
Strixvaria Skrevet 17. september 2012 #5 Skrevet 17. september 2012 Jeg vet at mange bommer veldig på den aller første oppgaven, altså kortsvar. Ofte står det f.eks. "skriv 250 ord", også er det enkelte som dessverre tenker at det er en god idé å skrive side opp og ned, eller går langt ut over det oppgaven faktisk spør etter. De oppgavene som gis på kortsvar er også ofte av en slik karakter at man lett kunne skrevet veldig mye om det, og således ligger utfordringen i å 1) begrense seg, og 2) holde seg til temaet. Som oftest er det denne oppgaven som drar folk ned i karakter, eller rett og slett gjør at de stryker. Så vær obs på kortsvarsoppgaven - ikke undervurdér betydningen av den! :happy:
AnonymBruker Skrevet 18. september 2012 #6 Skrevet 18. september 2012 Det virker rett og slett som du ikke har forstått oppgaven. Du kan ha forstått hva de spør om, men skrevet altfor rotete uten å faktisk addressere det de er ute etter, eller så kan du ha misforstått noe og skrevet det motsatte/noe helt annet. Det å være halvveis på riktig spor, men skrive uten en rød tråd og rote seg litt rundt med argumenter kan man trekke veldig mye for i skriftlige språkfag. Det samme ser jeg på førsteårsstudenter på universitetet, de fokuserer på å skrive mye, og selv om de har godt språk skriver de vanligvis langt utenfor oppgavens rammer. Anonym poster: 5561aed0577fabc04025d73b8fb4e4a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå