Nieida Skrevet 23. februar 2004 #1 Skrevet 23. februar 2004 Hjelp! Pusenvår ser ut til å ha fått orm, det var noe på pelsen som var hvit av farve og ca 2 cm .langt og som trakk seg sammen når vi kom borti det. Har gitt ham jevnlig piller med ca. to måneders mellomrom.Nå har vi problemer med å få ham til å ta kuren, blandet pille i melken men da vil han ikke ha melken. har dere vært borti dette?
Gjest Lea Skrevet 23. februar 2004 #2 Skrevet 23. februar 2004 Vi pleier å gjemme pillen i en godbit, når hunden vår skal kures. Se om du kan finne noe som pillen kan presses inn i. En fiskebit eller annet som smaker MYE. Ellers kan det hende at dyrlegen har et eller annet flytende. Er ikke sikker på dette altså, men det bør jo være mulig.
Nieida Skrevet 23. februar 2004 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2004 Skal prøve det en gang til. Men hvilken mark/orm kan dette være?. Har ikke sett noe mer enn en gang
Gjest gjest1 Skrevet 23. februar 2004 #4 Skrevet 23. februar 2004 Vi kaller det barnemark, siden unger og kan få denne typen. Det er ikke bra og gi de ormekur for ofte, hver annenmåned er for ofte da kan de bli immune, til vanlig er det nok med hver fjerde måned, eller når du ser at katten har fått orm. Vi gir vår katt vekselsvis panakur og drontal ormekur. Da deler vi bare tabeltten og stapper den i katten. Ellers kan det være lurt å gi katten ormekuren moset i sterkt luktende godbiter f. eks leverpostei eller makrell i tomat. Det er og mulig å få ormekur ipasta som du kan sprøyte inn i munnen på katten eller smøre på en labb, vden vil da sleike i seg kuren. Lykke til. ps har du barn kan det være en ide og gi dem og en ormekur.
Gjest Lady-M Skrevet 23. februar 2004 #5 Skrevet 23. februar 2004 Den hvite lille ormen, er antagelig spolorm - den mest vanlige ormen på katt. Vær forsiktig med å være i nærheten av munn/endetarm på katten når den har spolorm, de kan overføres til mennesker. Slik gir man piller til pus: Sett deg på huk med katten mellom bena (slik at den ikke kan "rygge"). Ta tak i hodet med den ene hånda, åpne munnen med den andre og skyv tabletten langt inn. Lukk igjen munnen og hold den sammen mens du stryker katten på halsen. Fort gjort og katten skjønner ingenting! :-) Nytter ikke å gjemme tabletter i maten til en katt, den merker alle slike ulumskheter.
Arkana Skrevet 23. februar 2004 #6 Skrevet 23. februar 2004 Jeg skjønner ikke hvorfor alle driver og strever med å tvinge i katten piller, vi bruker Panacur Oralpasta. Den ene holder katten, mens den andre sprøyter dosen rett inn i munnen. Ferdig på 2 sekunder, enkelt og greit.
Livva Skrevet 23. februar 2004 #7 Skrevet 23. februar 2004 Vi opplevde at pusi hadde spolorm, som dette høres ut som. Jeg knuste tabletten på en tallerk, blandet så "bokse-middag" med "pulveret", og den slukte alt rått. Vår dyrlege sa vi kunne gi katten makk-kur 3-4 ganger i året.
Gjest Lea Skrevet 23. februar 2004 #8 Skrevet 23. februar 2004 Vær obs på at Panacur ikke tar alle slags ormer. I alle fall er det ikke anbefalt å bruke bare Panacur på hund. Jeg husker aldri hva kuren vi bruker heter, men det er kanskje ikke samme kur for hund og katt? Vi bruker en kur som går over flere dager. En pille hver dag i 3-4 dager (?). Hm.. på tide og ta en ny runde tydeligvis.
Arkana Skrevet 23. februar 2004 #9 Skrevet 23. februar 2004 Vær obs på at Panacur ikke tar alle slags ormer. I alle fall er det ikke anbefalt å bruke bare Panacur på hund. Jeg husker aldri hva kuren vi bruker heter, men det er kanskje ikke samme kur for hund og katt? Vi bruker en kur som går over flere dager. En pille hver dag i 3-4 dager (?). Hm.. på tide og ta en ny runde tydeligvis. Panacur er den eneste som hjelper på katten vår i allefall, de andre vi har prøvd gjør ingenting. Panacur tas en gang om dagen i to dager, og fjerner både ormene og eggene. Etter å ha lest på de forskjellige pakkene er det tydelig at Panacur tar flere ormer enn de andre gjør. Den kuren vi bruker er den samme for hund og katt, men det betyr jo ikke at anbefalingene ikke kan være annerledes. Hunder og katter er jo ikke like.
Gjest Lady-M Skrevet 24. februar 2004 #10 Skrevet 24. februar 2004 Panacur tar IKKE bendelorm, men kun de mest vanlige ormene.
Arkana Skrevet 24. februar 2004 #11 Skrevet 24. februar 2004 Panacur tar IKKE bendelorm, men kun de mest vanlige ormene. *kremt, leser høyt fra Panacur-esken* "Til behandling av spolorm, hakeorm, piskeorm og bendelorm."
Gjest Gjest_ina_* Skrevet 9. mai 2009 #13 Skrevet 9. mai 2009 HEI! JEG HAR EN KATT SOM VI TROR ER SYK ELLER NOE SÅNT.... PAPPA VÅKNET TIDLIG I DAG OG GIKK UT, DER LÅ DET MASSE BLOD OG SLIM PÅ VERANDAEN, VI TROR DET VAR KATTEN VÅR TIGERELVIS SIDEN HAN HADDE TØRT BLOD RUNDT MUNNEN OG PÅ NESA. HAN ER TØRR PÅ NESA OG HAN HOSTER OG NYSER NESTEN HELE TIDEN. HAN ER EN KATT SOM LIKER OG LEKE MEN NÅ GIDDER HAN IKKE NOE... MEN HAN SER IKKE SÅ VELDIG SYK UT OG HAN SPISER.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #14 Skrevet 9. mai 2009 kan katter hoste opp blod og slim når de har orm/mark?
Gjest Scalare Skrevet 10. mai 2009 #15 Skrevet 10. mai 2009 Herregud...hvorfor kan ikke folk ringe veterinæren istedenfor å bruke slike fora som dette i slike situasjoner (Sikter til innlegget over) Hadde katten min vært full i blod, hadde jeg vært hos veterinær for lenge siden, koste hva det koste ville!!! Når det gjelder orm, så er vel Panacur den mest omfattende ormekuren vi har her i landet, men desverre er noen ormer blitt resistente mot den. Det anbefales å gi utekatter ormekur hver 3. måned og innekatter hver 5-6 måned, og samtidig variere på preparatene-da får man best virkning.
Gjest Sisu Skrevet 10. mai 2009 #16 Skrevet 10. mai 2009 Benytter anledningen til å anbefale Profender, synes den er helt genial etter først å ha brukt en formue på diverse tabletter katten vår slett ikke ville ha...
Gjest BrennheteBadeand Skrevet 18. mai 2009 #17 Skrevet 18. mai 2009 (endret) Jeg har blitt anbefalt Panacur av vetrinærene jeg har snakket med, Drontal blir vell omtrent det samme tror jeg? bortsett fra at det er 1dags behandling å Panacur er 3. Ene pusen min er veeldig glad i våtfor så der går det fint å blande det i maten, men den andre merker det om jeg blander tabletten i noe. Så hos han fikk jeg beskjed om å bare putte den langt inn i munnen hans så svelget han den. Kunne se litt dramatisk ut mente vetrinæren men det var ingen som helst fare å gjøre det slik. Har gjort det slik på han å han er ikke akkurat kjempe fornøyd den lille tiden det tar, men er like glad igjen når det er over Har prøvd pasta også, men både pusen og jeg synes det er greiere med tabletter. Tar mindre tid å er mindre grisete siden han spytter pastaen ut igjen. Endret 18. mai 2009 av BrennheteBadeand
Gjest Hei :) Skrevet 10. mars 2010 #18 Skrevet 10. mars 2010 Hei, smitter ormene lett over på mennesker og er de farlige?
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #19 Skrevet 10. mars 2010 HEI! JEG HAR EN KATT SOM VI TROR ER SYK ELLER NOE SÅNT.... PAPPA VÅKNET TIDLIG I DAG OG GIKK UT, DER LÅ DET MASSE BLOD OG SLIM PÅ VERANDAEN, VI TROR DET VAR KATTEN VÅR TIGERELVIS SIDEN HAN HADDE TØRT BLOD RUNDT MUNNEN OG PÅ NESA. HAN ER TØRR PÅ NESA OG HAN HOSTER OG NYSER NESTEN HELE TIDEN. HAN ER EN KATT SOM LIKER OG LEKE MEN NÅ GIDDER HAN IKKE NOE... MEN HAN SER IKKE SÅ VELDIG SYK UT OG HAN SPISER. Fint om du dropper STORE BOKSTAVER når du skriver. Utrolig slitsomt å lese... Og, hvorfor i alle dager tar dere ikke katten til veterinær?? En katt som er sløv og hoster er åpenbart ikke frisk! Herregud, så mange uegnede katteeiere det er der ute... Det er altfor lett å skaffe seg dyr! Tragisk!
Gjest Snart Frue Skrevet 12. mars 2010 #20 Skrevet 12. mars 2010 Sist vi var hos veterinær med pus så fikk vi med et flytende markmiddel som skal smøres på huden på pus. (dvs at det skal smørs bak på hodet slik at pus ikke når det med tungen..) Husker ikke hva det heter i farta men det løser alle problemer med å lure i pus tabletter..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå