Gjest linsina Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 NB: langt innlegg, men håper noen vil hjelpe meg! Jeg er frisørlærling nå, men kjenner jeg kjeder meg veldig på jobb. Dette er ikke noe jeg kommer til å ville gjøre resten av livet. Slik virker det nå iallefall. Har vært lærling i 2 mnd, men begynte allerede å være "lei" etter ca 1 mnd. Har ikke lært så mye enda, men jeg synes rett og slett ikke at det ser så gøy ut å være frisør som jeg trodde. Jeg kjenner også allerede litt belastning på knær, rygg og skuldre, enda jeg for det meste vasker og føhner kunder. Jeg trener, og vet dette er noe jeg må fortsette med uansett, men det gjør rett og slett vondt allerede nå. Tanken på å holde på med interiør og hus er den som slår meg nå. Frister veldig å bli arkitekt, interiørarkitekt eller interiørkonsulent. Jeg vil også tro lønna er en del bedre i disse yrkene enn som frisør. Noen som har erfaringer på lønn innen de 3 nevnte yrkene? Men problemet her er; jeg har ikke studiekompetanse. Jeg vet jeg kan vente til enste år og søke meg inn på påbygg på videregående skole, men det jeg har tenkt på å gjøre er å ta studiekompetanse som privatist. Høres dette dumt ut? Det koster jo 50.800 kr å ta studiekompetanse som privatist på Sonans, men for meg tror jeg det blir verdt det. Jeg tenkte å finne meg jobb i klesbutikk, for der er lønna betraktelig mye bedre enn som frisørlærling. På noen mnd/halvt år kan jeg da kanskje klare å spare opp til å ta studiekompetanse som privatist. Høres dette utrolig dumt ut? Må legge til at min mor og far ikke støtter meg i dette valget, og det gjør ting enda vanskeligere for meg.
Gjest Badabing Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 Hvor gammel er du? Det er billigere å være privatist i Voksenopplæringen eller på vgs enn på Sonans. Om du i tillegg skal ta interiør som man stort sett må betale skolepenger for, er det etter min mening dumt å sitte med studielån for noe man kan få gratis. Men at du slutter med noe du mistrives med, har jeg full forståelse for.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #3 Skrevet 17. september 2012 Er det et alternativ å ta påbygging som privatist, og ikke igjennom en privatskole? Da sparer du en del penger. Du betaler ca 400 kroner per eksamen. Anonym poster: dc390fa7c1bf27bf2a073fa8bbb50514 1
Strixvaria Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 Da ville jeg heller lest på egen hånd, gått opp i de fagene jeg trengte som privatist (fordelt dem på vinter og vår slik at du ikke får alt på en gang) og jobbet ved siden - så sparer du penger og får studiekompetanse samtidig (:
Gjest linsina Skrevet 17. september 2012 #5 Skrevet 17. september 2012 jeg er 18 år. Tenkte også nå å heller vente til neste år med skole, kan på videregående eller privatskole da. Men da må jeg ta et friår dette året, og jobbe! Dumt?
super-s Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 Jeg kjenner meg så igjen! Jeg var frisørlærling selv, og holdt ut i 7 mnd. Slet veldig med smerter i skuldrene, og mistrivdes veldig på jobb. Det ble faktisk så ille at det utløste store psykiske problemer som hadde murret i mange år, og 3,5 år etter er jeg fortsatt syk. Nå hadde det jo ligget og murret i mange år, men jeg er sikker på at det var det at jeg mistrivdes med frisøryrket som var årsaken til at det brøt ut. Hvis du føler at det er feil yrke for deg, synes jeg du skal slutte, og heller skaffe deg en bedre betalt jobb, for å tjene 46 kr i timen (var ihvertfall det jeg fikk) for å gjøre noe man mistrives med, er ikke særlig motiverende. Drit i hva foreldrene dine sier, det er ditt liv, og du skal ikke trenge å slite deg ut (verken hodet eller kroppen) når du helst vil gjøre noe annet.
Gjest Janus Skrevet 29. september 2012 #7 Skrevet 29. september 2012 Hvorfor vil du ta påbygning som privatist uten at du må? Som privatist er du nødt til å ta eksamen i alle fag og det koster mye penger hos en privat skole. Når du tar allmennfaglig påbygning på videregående skole, så slipper du så mange eksamener og det er GRATIS minus skolemateriell.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2012 #8 Skrevet 29. september 2012 Å ta de fagene du trenger for å få generell studiekomeptanse koster deg 4000 kr som privatist. Tar du det på privatskole koster det deg 60 000 kr. Og ja, du får lån fra lånekassa, men husk på at lån skal tilbakebetales og rentene startet så fort du er ferdig med den ene skoleåret. Anonym poster: 071fa18ba1ef121e491164565af86fb7 1
Gjest Memories Skrevet 29. september 2012 #9 Skrevet 29. september 2012 jeg er 18 år. Tenkte også nå å heller vente til neste år med skole, kan på videregående eller privatskole da. Men da må jeg ta et friår dette året, og jobbe! Dumt? Dersom du slutter nå kan du jo melde deg opp til 1-2 eksamener via privatistweb.no i januar (eksamen i mai/juni) og det koster are 300-400 kr eller noe slikt. Du må lese selv og være strukturert, men det er mye billigere enn Sonans. Dersom du faktisk tar fag også til neste halvår isteden for å kun jobbe så slipper du jo noen fag dersom du begynner på videregående. Og de fritimene kommer garantert godt med!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2012 #10 Skrevet 29. september 2012 Høres dette utrolig dumt ut? Må legge til at min mor og far ikke støtter meg i dette valget, og det gjør ting enda vanskeligere for meg. Forstår at det gjør ting vanskeligere, men dette bestemmer ikke foreldrene dine. Anonym poster: 9a4fb1726202e04f8a098d9b69d3137c
JohnS Skrevet 29. september 2012 #11 Skrevet 29. september 2012 Tanken på å holde på med interiør og hus er den som slår meg nå. Frister veldig å bli arkitekt, interiørarkitekt eller interiørkonsulent. Jeg vil også tro lønna er en del bedre i disse yrkene enn som frisør. Noen som har erfaringer på lønn innen de 3 nevnte yrkene? For meg gir dette ingen mening. Privatisteksamener kan kun tas to ganger i året, vår og høst (mai/juni og november/desember) med oppmeldingsfrist flere måneder i forkant. Neste mulighet for deg er altså vår 2013. Eksamensrettet privatistundervisning (som er det skoler som Sonans tilbyr) begynner vel vanligvis i slutten av januar. Hvis du ikke går for dette må du altså vente til høst 2013 og da blir det jo uansett høst 2014 før du kan søke høyere utdanning, og da kunne du vel likegodt gått vanlig påbygg? Er også litt usikker på om du vet hva kravene får å komme inn på arkitektutdanningene er. På NTNU er det ingeniørkrav, altså matte R1+R2 og fysikk 1. I Bergen må man ha bakgrunn fra bygg og kunst, skrive motivasjonsbrev, sette sammen portfolio og gjennomgå intervju. I Oslo er det opptaksprøver. Interiørarkitekt er vel tilsvarende opplegg. "Interiørkonsulent" er vel på VGS-nivå og noe du dermed må betale i dyre dommer for å ta som privatist? Dette er vel noe du skal virkelig brenne for og ha kunnskap om og talent for allerede for å begi deg ut på, og ikke noe du bare begynner på fordi det falt deg inn nå. Jeg har vanskelig for å tro at foreldrene ikke støtter deg i å få studiekompetanse om du gjør det på fornuftig vis. De snarveiene du prøver å ta vil sannsynligvis vise seg å ikke være særlig fornuftige, og det du ønsker å studere virker også urealistisk med din bakgrunn og erfaring. Merk deg også at de fleste studier som ikke har særskilte opptaksprosedyrer (som nevnt over) på studiesteder gjerne har høye poengkrav. Arkitekt på NTNU hadde for eksempel en poenggrense i ordinær kvote i år på 58 poeng (tilsvarer et karaktersnitt på 5,8 hvis du ikke har andre tilleggspoeng). Sykepleie i Bergen 47. Man må altså ha greie karakterer i tillegg til generell studiekompetanse.
Gjest linsina Skrevet 29. september 2012 #12 Skrevet 29. september 2012 Takk for alle svar! Men skal fortsette min jobb som frisør, etter mye om og men
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå