AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 Men selv synes jeg det er litt forskjell på hva man har fordommer mot. At noen har fordommer mot noen som gjør ande vondt er jo fult forståelig, men hva all verden er vitsen med de små ubetydelige fordommene mange har jeg vil ta opp her? Det er ikke måte på hva jeg har hørt folk har fordommer mot, alt fra folk som spiser dip til potetgullet, cola til frokost, til folk som liker en hvis type sport, eller ikke liker sport, folk som ikke onanerer eller folk som har mye sex, folk som kler seg utfordrende eller kanskje har en hippiestil f.eks. Og andre ubetydelige ting som ikke skader noen og ellers er private ting. Hvorfor har folk fordommet mot slike ting? Hvorfor er det noe folk gidder å bruke tid og krefter på å bry seg med og hate? Anonym poster: 3a74386d2711af7c81f57065678ad36d 2
skreppamedleppa Skrevet 19. september 2012 #2 Skrevet 19. september 2012 (endret) I kanskje en av verdens beste taler sa han det slik Mennesker hater ofte hverandre fordi de frykter hverandre. De frykter hverandre fordi de ikke kjenner hverandre. De kjenner ikke hverandre fordi de ikke har noen kontakt med hverandre. De har ikke kontakt med hverandre fordi de lever adskilt. (Dr Martin LutherKing) Jeg tror det har med mange ting å gjøre, kanskje først og fremst uvitenhet og i og med at man er uviten til en gruppe mennesker eller handlinger fordi vi selv ikke kjenner oss igjen i de, så baserer vi våre inntrykk på fordommer. Vi sorterer mennesker i ”oss” og ”de” kategorier også for å beskytte oss, vi vet hva vi har hvordan vi lever og hvordan vi liker å leve og mange er redd for det ukjente. Fordommer oppstår ut ifra hvordan vi selv er oppdratt, livserfaring, vaner, innteressefelt, verdenserfaring og hva samfunnet og våre nærmeste rundt oss mener. Noen fordommer og stereotyper kan til en viss grad være sunt som du er inne på og kan beskytte oss i stor grad, og noen er latterlige, smålige negativitive, og baserer seg på usikkerhet, dårlig selvbilde, projisering av egne følelser, herskesyke, latskap og egen hovmodighet.. Det virker som om man må ha noen å trykke ned fordi man selv vil ha rett, ”min måte å leve på er rett og jeg drikker ikke cola til frokost, jeg spiser ikke dipp til potetgull, jeg kler meg ikke utfordrende og siden det er rett for meg er det vanskelig å se at det ikke skal være rett for andre, derfor har jeg rett og du feil og jeg kan se ned på hvordan du lever ditt liv”, mange mangler rett og slett respekt for andres livsvalg. Og respekt er et viktig ord som mangler når man snakker om slike små fordommer. Mennesker har skremmende mange fordommer, det er vist mange mennesker vi mener vi er bedre enn: http://forum.kvinneg...pic=608790&st=0. Oss mot de, hvem oss er og hvem de er, er så ymse og vi stiller i begge kategoriene alt etter hva det er snakk om.. De som røyker, de mennene, de damene, de som kjører bil, de som ikke kjører bil osv, og vi setter oss opp mot hverandre og slåss om å være bedre enn den andre istedenfor å godta at jeg lever mitt liv du ditt, spis potetgullet ditt slik dine smakssanser liker det og kos deg med det slik jeg spiser mitt potetgull med eller uten dipp og koser meg med det. Vi hadde spart litt irritasjon og litt unødvendige tanker på det... Endret 19. september 2012 av skreppamedleppa 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2012 #3 Skrevet 19. september 2012 Jeg frykter ikke folk som drikker cola til frokost. Folk som drikker cola til frokost er heller ikke ukjente for meg. Jeg fordømmer dem ikke, jeg dømmer dem rett nord og ned, fordi jeg synes det er en utrolig usjarmerende uvane som er enkel å fikse. Anonym poster: 2296c62fbaa1bb9ebc956d9388b75fab
AnonymBruker Skrevet 19. september 2012 #4 Skrevet 19. september 2012 Jeg tror du har rett, for jeg har fordommer mot folk som har fordommer :D Anonym poster: e669c5165b26d330746f0e90427f1e14
skreppamedleppa Skrevet 19. september 2012 #5 Skrevet 19. september 2012 Jeg frykter ikke folk som drikker cola til frokost. Folk som drikker cola til frokost er heller ikke ukjente for meg. Jeg fordømmer dem ikke, jeg dømmer dem rett nord og ned, fordi jeg synes det er en utrolig usjarmerende uvane som er enkel å fikse. Anonym poster: 2296c62fbaa1bb9ebc956d9388b75fab Ja for å dømme folk nord og ned er jo er så sjarmerende vane og ikke enkelt å fikse i det hele tatt
AnonymBruker Skrevet 19. september 2012 #6 Skrevet 19. september 2012 Jeg har fordommer mot de som sier de ikke har fordommer. Flestparten av de er spy falske og et minutt etter at de uttaler de ikke har fordommer er de igang med å dømme noen. Anonym poster: 7964270feb9cde6c97c19e27d33430f6 1
skreppamedleppa Skrevet 19. september 2012 #7 Skrevet 19. september 2012 (endret) Alle har fordommer og jeg tror ikke alle fordommer er negative, noen kan beskytte oss og det er sunt med litt folkevett og være skeptisk innstilt i enkelte situasjoner, men når fordommene tar over livet, eller vi har smålige tanker om andre og skal se ned på alle og enhver og ikke klarer å leve sitt eget liv men er mer opptatt av å fordømme alle andre sitt og skal bry seg med andres livs-valg mer en vårt eget så handler det ikke om å være ekte, men om å være smålig og trakke folk ned og det er til å spy av at folk har så mye mindreverdighetskomplekser selv at de er så smålige. Endret 19. september 2012 av skreppamedleppa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå