Gå til innhold

Mor vil flytte med barna. Hun hun vil flytte over 70 mil.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er tragisk både for barna og meg.

Først trodde jeg ikke det var lovlig. Men den som barna bor hos har tydligvis all rett. Barna er 4 og 6 år.

Jeg har fått varsel og ovs. Jeg har vært i kontakt med advokat og må ta ut sak mot mor for å få midlertidig stopp i flyttingen. Men dette er opp til retten og avgjøre om det blir midlertidig stans i flyttingen. Dette blir en hastesak og bare midlertidig avgjørelse til alt er utredet.

Vi har hatt er godt sammerbeid i det året som et gått etter samvlivsbruddet. Vi er begge aktive i barnas liv med skole, barnehage og frtid. Det hele har virket som et perfekt sammarbeid om barna.Barna har vært 40 prosent hos meg.

Jeg er ikke alene som opplever dette og ønsker har å fortelle at dette kan ikke være til barnas beste og miste kontakten med far. Det vil skje i praksis nå det blir slike avstander at høyt samvær med begge foreldre ikke kan opprettholdes.

Noe må gjøres, dette må endres så raskt som mulig.

En kan ikke sitte på nåler for bostedsforelder og håpe at h*n ikke flytter.

Dette er ikke holdbart og leve med. Hvor er Stortinget her?

Vi var til mekling på familievernkontor ovs.og alt gikk fint trodde jeg.

Jeg har IKKE blitt informert om dette. Det må da være brudd på opplyningsplikten om de har noen. (Er ikkes sikker på om de har). Jeg har aldri gått med på dette om jeg viste, samværsavtalen hadde ikke blitt som den ble om jeg visste.

Jeg føler meg LURT. Hva slags kvinnesyn tror dere damer her at jeg har fått nå?

Ja de er vel ganske opplagt. Jeg trodde vi bodde i en demokratisk stat (Norge) som arbeidet for likestilling mellom foreldre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan lite om dette rent teknisk, men håper virkelig du får henne til å forstår at dette ikke er riktig mht barna og deg. Hva sier hun selv om dette? Hva sier de på familievernkontoret?

Jeg føler meg LURT. Hva slags kvinnesyn tror dere damer her at jeg har fått nå?

Ja, hva slags KVINNEsyn har du fått nå? Du har altså ikke bare endret ditt inntrykk av din eks, men røsker med deg halve jordens befolkning med det samme?

Jeg kan fortelle deg at feks jeg og min eks bor ca 700 meter fra hverandre, og at jeg ikke flytter herfra før ungene er voksne, både for barnas skyld og hans skyld. Jeg mener det er det riktige å gjøre. Og siden en person får deg til å endre kvinnesyn, håper jeg mitt standpunkt balanser litt. Det er faktisk mange som velger som meg.

• Liker 20
Skrevet

Du skal bli varslet innen 6 uker fra mor flyter,(eller innen rimelighetenes grenser). Når du blir varslet, skal du ta stilling til om du vil ta ut stevning mot barnas mor. D jobber tiden mot mor, ettersom hun ikke kan flytte. Om hun flytter, så vil tiden jobbe mot deg. (Barna ordner seg venner og nettverk på ny plass, etc.)

Rettsak koster mye, og du har stor sannsynighet for at du får medhold og at mor ikke får med seg barna. Det er nesten umulig å ikke få medhold for den som vil ha barna på barnas oppvekstplass. Så du har en sterk sak. Sett igang straks om du er imot at moren til barna dine og barna flytter.

Om du mener inne i hjertet ditt at de har det bedre der du bor, så anbefaler jeg deg å få stanset moren. Om ikke, la henne ta med seg barna.

(jeg har vært på den andre siden.)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg forstår deg veldig godt. For en del år tilbake fikk jeg melding fra mor at om hun ikke fikk mer i bidrag ville hun flytte 120 mil. Dette var ca 10 år siden, og jeg betalte allerede 7000,- pr mnd. Jeg ble krevd for 3000,- til pr mnd, som jeg valgte å betale. Som en tommelfinger regel kan en si at verdien dobles hvert 10. år. dette tilsier at jeg med dagens bidragsregler skulle betalt 20.000,-/mnd.

En kamerat av meg fikk det enda tøffere, og det endte med at han måtte overlate et stort hus han hadde kjøp før hun flyttet inn, i nærheten av Sandvika utenfor Oslo for at ikke mor skulle flytte med deres felles barn (huset har kanskje en verdi på 8-10 millioner idag).

Men denne tiden er over.

Loven er endret mye siden den gang og er mer opptatt av å sikre barn nær kontakt med begge foreldrene. Så lenge du har stilt opp for barna med samvær ihht avtale og aktivt deltatt i deres fritidsaktiviteter mener jeg barna og du har en god sak for fortsatt nær kontakt. Hvis mor står så hardt på dette kan det være at hun mister omsorgen til deg fordi hun ikke ivaretar barnas beste og barnas rett !!! til jevnlig samvær med en oppegående forelder.

Jeg synes du skal fortelle henne dette og at du går for å overta omsorgen om hun ikke omgjør sine krav om flytting. Det er ihht dagens lovverk HUN ! som har bevisførselen og må bevise at det er barnas beste å miste kontakten med skole/barnehage/venner og ikke minst deg som far. Det er det vanskelig for mor å bevise om du er en normalt utrustet far mht omsorgsevne.

La oss få høre hvordan det går, men jeg blir veldig overasket hvis en forelder idag kan frata barn retten til en oppegående pappa på denne måten du beskriver.

PS.

Pga det barna og jeg opplevde i denne saken samt en del andre senere hendelser, overtok jeg omsorgen ikke lenge etterpå.

Endret av Far til 2
  • Liker 1
Skrevet

Dersom det er spesielle forhold som gjør at mor vil flytte slik som jobb eller utdanninghar du ikke så mye å stille opp med desverre. Selv flyttet jeg hjem til mine trakter med datteren da jeg ble alene for 7 år siden. Det er nå 130 mil som skiller meg fra min ex. Vi får samvær til å fungere. Det ligger riktignok en del bak denne flyttingen. Han aksepterte det ikke med en gang, så hun ble flyttet med dom etter 6 mnd på min adresse. Det er mange årsaker bak at jeg ikke kunne bli boende der, så de skal vi ikke gå inn på nå.

Men saken er den at visst moren flytter med barna har du i praksis veldig lite du skulle ha sagt. I de tilfeller det er vold inni bildet er jo dette en bra ting. Men det finnes nok mange andre årsaker der dette bare er trist.

Jeg kjenner til mange tilfeller der mor studerer langt unna.. blir gravid.. og vil hjem etter endt studier.. Blir konflikter av dette siden mor ikke ønsker å bo langt fra hjemmet der det kanskje ikke er noen karriere muligheter. Og det er vanskelig å være alene i f.eks ei bygd der du ikke har noe nettverk eller venner. Og kanskje er det et veldig konfliktfylt forhold til far og hans familie...Far vil da seff ikke flytte fra sin krets... Og da har man ett problem!

Så jeg syns folk skal tenke seg litt om hva de vil gjøre med et samlivsbrudd med barn involvert.- i de tilfeller der den ene parten opprinnelig hører hjemme i andre deler av landet. For her blir det garantert konflikter!

Så mitt tips til folk generelt er å date lokalt :)

• Liker 2
Skrevet

Kort fortalt synes jeg helt oppriktig at det ikke skulle være lov å flytte barna uten begges foreldres samtykke uten dom. Det som enste som skulle tale for flytting av barn er mishandling av barn.

Forøvrig er det merkelig at det er lov å flytte barn som bor hos den ene forelder.

Men jeg ser på det et ledd i den makt kvinner har over barns oppvekst i sammfunnet.

En ser menn er blitt mer femnine og ikke kan være menn som kvinner sier.

Menn som sminker se ovs. Kvinner har totalmakt over hvordan barn utvikler seg. De har makten i barnehage og skole. Barn får dermed en skjev oppvekst. De får en oppvekst styrt av kvinner. Gutter blir diskriminert i skolen på den måte at undervinsingen er lagt opp slik den stimulerer jenter bedre enn gutter.

Dette ser en på universiteter og høyskoler.

Når de skal ha gutter til å sitte og tisse er det noen fundamentalt galt i synet på gutter og menn.

Våre styresmakter framverende og ser ikke farsignaler i denne utviklingen.

Om noen genrasjoner finnes det ikke menn som framstår som menn. Alle har kvinnlige yrker og de gutter som har prøvd å være menn er blitt undertrykt og fratatt de reelle muligheter til utdannelse og gjør ufaglert arbeid.

Alle de praktiske yrker som menn innehar i dag innen bygingsfag, mekaniske fag ovs. blir gjort av arbeidsinnvandrere.

Det er på tide samfunnet i Norge blir likestillt der gutters og menns verdier blir i vartatt på en ordentlig måte. Våre poliktikere klarer ikke se dette. Snart er det bare kvinnlige politikere. Da er løpet kjørt og den feministiske revolusjonen i Norg er fullbyrdet.

Slik utviklingen er i dag er menn blir tilsidesatt i barns oppvekts som TS. siterer må STRAKS STANSES.

Skrevet

Da min eks og jeg var på mekling på familievernkontoret, ble han satt godt inn i konsekvensene ved å overlate hovedomsorgen for barnet vårt til meg, som blant annet innebærer at han skal ha sterke grunner for å nekte meg å flytte med barnet. Jeg ville aldri gjort det, og hos oss er problemet motsatt. Jeg mener oppriktig at har man tatt et valg om å bo et sted og få barn med noen, bør man holde seg til det så langt det er mulig.

Skrevet

Da min eks og jeg var på mekling på familievernkontoret, ble han satt godt inn i konsekvensene ved å overlate hovedomsorgen for barnet vårt til meg, som blant annet innebærer at han skal ha sterke grunner for å nekte meg å flytte med barnet. Jeg ville aldri gjort det, og hos oss er problemet motsatt. Jeg mener oppriktig at har man tatt et valg om å bo et sted og få barn med noen, bør man holde seg til det så langt det er mulig.

Enig at en bør bli boende på samme plass etter et samlivsbrudd. Det skulle ikke vært lov å flytte barn som utgangspunkt. De aller fleste menn er faktiske IKKE voldlige.Når det ble brukt at menn var voldlige som argument for at bostedsforelder skal kunne flytte med barn i siste høringen av barloven er det noe galt med våre styrende myndigheter.

DET ER NESTEN IKKE TIL Å TRO AT DET KAN DANNE GRUNNLAG FOR AT ALLE MENN ER VOLDLIGE. STORTING VÅKN OPP.

Det er positvt familieverkontor opplyste som de gjorde. Jeg tror de vegrer si som hos deg når de vet avtalen ikke kan gå i orden.

Skrevet

Kort fortalt synes jeg helt oppriktig at det ikke skulle være lov å flytte barna uten begges foreldres samtykke uten dom. Det som enste som skulle tale for flytting av barn er mishandling av barn.

Forøvrig er det merkelig at det er lov å flytte barn som bor hos den ene forelder.

Men jeg ser på det et ledd i den makt kvinner har over barns oppvekst i sammfunnet.

En ser menn er blitt mer femnine og ikke kan være menn som kvinner sier.

Menn som sminker se ovs. Kvinner har totalmakt over hvordan barn utvikler seg. De har makten i barnehage og skole. Barn får dermed en skjev oppvekst. De får en oppvekst styrt av kvinner. Gutter blir diskriminert i skolen på den måte at undervinsingen er lagt opp slik den stimulerer jenter bedre enn gutter.

Dette ser en på universiteter og høyskoler.

Når de skal ha gutter til å sitte og tisse er det noen fundamentalt galt i synet på gutter og menn.

Våre styresmakter framverende og ser ikke farsignaler i denne utviklingen.

Om noen genrasjoner finnes det ikke menn som framstår som menn. Alle har kvinnlige yrker og de gutter som har prøvd å være menn er blitt undertrykt og fratatt de reelle muligheter til utdannelse og gjør ufaglert arbeid.

Alle de praktiske yrker som menn innehar i dag innen bygingsfag, mekaniske fag ovs. blir gjort av arbeidsinnvandrere.

Det er på tide samfunnet i Norge blir likestillt der gutters og menns verdier blir i vartatt på en ordentlig måte. Våre poliktikere klarer ikke se dette. Snart er det bare kvinnlige politikere. Da er løpet kjørt og den feministiske revolusjonen i Norg er fullbyrdet.

Slik utviklingen er i dag er menn blir tilsidesatt i barns oppvekts som TS. siterer må STRAKS STANSES.

Historien din er selvsagt uholdbar og trist.

Men din henvisning til politikk og arbeid for likestilling er helt feilslått da denne kampen nettopp også retter seg mot økte rettigheter for far, noe som også har blitt arbeidet for og fått effekter - det er ikke godt nok enda, men det har bedret seg.

Du spør deg hvilket kvinnesyn man skal sitte igjen med etter en handling din eks-partner valgte å gjennomføre. Betyr dette at alle kvinner som har hatt voldelige partnere bør ha et negativt syn på menn? Hvor er logikken i det?

Jeg er likestillingsforkjemper, og menns rettigheter i barnefordelingssaker er høyt på min agenda. Jeg er helt enig med deg i at det skal være svært tungtveiende årsaker før man flytter med barna bort fra en forelder. Det er heller ingen selvfølge at mor skal ha hovedomsorg, far er en like viktig og god omsorgsperson.

Så jeg forstår helt ærlig ikke denne inngangsporten din til debatten.

At du har en eks-partner som gjør dårlige valg er da ikke mitt ansvar som kvinne, eller som likestillingsforkjemper.

Jeg er altså enig i alt du sier om menns rettigheter - men det er jo trist å se hvordan du analyserer årsaken til problemstillingen.

Og dine henvisninger til hva mannsrollen skal innebære synes jeg er en nedvurdering av menn og hvilke kvaliteter som utgjør en mann.

Det du bør konsentrere deg om er ikke at dette er kvinners skyld og heller jobbe for saken på en fornuftig måte. Nå setter du deg jo bare i offerposisjon, og ingenting endrer seg av den grunn. Hverken for deg eller for menns rettigheter i familiesfæren generelt.

• Liker 2
Skrevet

Enig at en bør bli boende på samme plass etter et samlivsbrudd. Det skulle ikke vært lov å flytte barn som utgangspunkt.

Jepp. Og jeg blir provosert av tankegangen om at så lenge mor har det bra, har barnet det bra, og derfor må mor kunne flytte. Det stemmer ikke; jeg kjenner massevis av unger som er blitt flyttet vekk fra fedrene sine, eller hvor fedrene (og ja, det finnes eksempler på det motsatte, men der kjenner jeg ingen) har flyttet vekk fra dem, som sliter med voldsomt savn og tapsfølelse. Vi som er voksne kan faktisk legge ned en innsats for å trives der vi er, om vi bare innser at det er det vi må gjøre for barna våre.

Skrevet

Dersom det er spesielle forhold som gjør at mor vil flytte slik som jobb eller utdanninghar du ikke så mye å stille opp med desverre. Selv flyttet jeg hjem til mine trakter med datteren da jeg ble alene for 7 år siden. Det er nå 130 mil som skiller meg fra min ex.

...

...

Loven er endret etter din flytting. Nå må foreldrene bevise at det er barnets beste at det mister kontakten med amværsforelder. Det er det ikke alle bostedsforelder som klarer å bevise.

Skrevet

Jeg håper virkelig dette ordner seg.

Jeg vet at det har vært vanskelig for fedre å nå igjennom i mange mange år.

Tror dette er endret nå og at mødre ikke lenger sitter med all makt.

Ikke gi opp. Vær saklig og konstruktiv med barnets beste som fokus når du kontakter Familievernkontoret.

Ps: og ikke alle mødre er som din x ;)

Jeg skjønner at du er provosert, redd og forbanna nå....

Du skal se det løser seg.

Mine beste lykkeønsker.

Skrevet

Det burde da finnes en lov om dette! Barna har jo rett til å ha samvær med begge foreldrene sine. Hadde de vært eldre kunne de reist alene mellom dere, men når de er så små blir jo det vanskelig. Har lite peiling på sånnt, men jeg håper ditt ønske kommer igjennom!

Skrevet

Det er når noen føler stor urettferdighet, livet blir for vanskelig en går og gjør ulovlige handlinger som går utover eksempelvis mor.

Dette kunne vært forhindret med et regelverk som forhindret mor i å flytte med barn som i tråden.

Men å hindre mor i dette er kvinnefiendlig i følge de som styrer Norge.

Se utredninger og høringer til barneloven www.odin.no

Skrevet

Det er når noen føler stor urettferdighet, livet blir for vanskelig en går og gjør ulovlige handlinger som går utover eksempelvis mor.

Dette kunne vært forhindret med et regelverk som forhindret mor i å flytte med barn som i tråden.

Men å hindre mor i dette er kvinnefiendlig i følge de som styrer Norge.

Se utredninger og høringer til barneloven www.odin.no

Du har rett i at fram til nå har alle ønsker om at barn og fedre skal få samme mulighet som fedre blitt sett på som kvinnefiendtlige og "undertrykkende.".

Jeg har vært inne på KG noen år nå og sett hvordan holdningene bland mødre og jenter som enda ikke har fått barn har endret seg dramatisk de siste årene. DENNE ENDRINGEN BLANDT KVINNER MENER JEG ER HELT AVGJØRENDE FOR DEN ENDRINGEN SOM HAR SKJEDD MHT BARN OG FEDRES RETTIGHETER. Meninger som det "Laguapa" og "super-s" har var veldig vanskelig å oppdrive for 10 år siden.

Jeg vet ikke hvorfor det har skjedd så store endringer de siste 10 ? årene (det var kvinner som hadde meninger tilsvarende Laguapa og super-s for 10 år siden også men de var færre) er vanskelig å si, men at det har skjedd en endring i likestillingen som har gitt kvinneer større muligheter kan være medvirkende. Det blir litt sånn at om kvinner får bedre muligheter så skal også menn få det.

Denne setningen din var interessant:

"Det er når noen føler stor urettferdighet, livet blir for vanskelig en går og gjør ulovlige handlinger som går utover eksempelvis mor."

Jeg var en gang en av de som truet mor med en ulovlig handling iflg politiet.

Vi hadde skrevet en samværsavtale for barna og den fungerte nesten. Ifølge avtalen skulle jeg få være sammen med barna på lekeplassen ved siden av boligen (min bolig som ex'en bodde i sammen med ny samboer) utenom annenhver helg såfremt jeg ga beskjed på forhånd, men det passet aldri. Derfor ble den korte tiden jeg hadde sammen med barna veldig dyrebar.

Sjokket var derfor stort da jeg kom til barnehagen for å hente barna som skulle være hos meg i jula. De hadde ikke vært der på 2 dager og mor hadde hentet alle klærne. idet jeg går ut av porten i barnehagen (uten ungene) kommer det sms melding om at "turen hadde gått bra". Det viste seg da at mor hadde reist 150 mil avgårde med ungene og ville ikke komme tilbake før etter nyttår.

Jeg gikk da til politiet for å anmelde brudd på samværsavtalen. Det kunne jeg ikke gjøre den gangen iflg politiet fordi bostedsforelder hadde all makt. Jeg ba da om at jeg ble møtt av politiet når jeg dagen etter ville hente barna, men fikk da beskjed om at det vil være ulovlig bortføring. I mine øyne var det mor som ulovlig hadde bortført barna ihht samværsavtalen, men iflg. loven var det jeg som brøt loven om jeg krevde at avtalen skulle følges.

Dette var loven for 12 år siden.

Pga den støtten fedre har fått opp gjennom de siste 20 årene fra kvinner som Lagaupa, super-s og mange mange fler er vi nå på vei til å ivareta barnas rettigheter fremfor mødrenes rettigheter selv om enkelte uegnede barnpsykologer fortsatt står på sitt om at barn ikke skal ha lovbestemt rett til like mye samvær med fedrene.

Kvinners evne til å stå opp for at barna skulle ha like mye rett til samvær med sin far var indirekte medvirkende til at jeg litt etter ovennevnte hendelse overtok omsorgen og ble "alenepappa" for 2 flotte barn som nå er tenåringer (og som kan gjøre enhver forelder fortvilet over at de har sine egne regler de vil leve etter :murvegg:)

TS har utvilsomt et poeng når han er redd for hva som kan skje i saken som hans barn og han selv nå opplever, men jeg er ganske sikker på at han vil vinne om han går til sak og han har foreldreansvar. Faktisk tror jeg han vinner selv om han IKKE har foreldreansvar fordi han har stilt opp for barna og deres rett til samvær med samværforelder.

Det kan bli en lang sak, men jeg tror mor vil trekke kravet om å flytte etter at hun har kommunisert problemet til en advokat.

Skrevet

Trist at du må gå gjennom noe sånt og jeg håper dette løser seg til det beste for barna.

Jeg og eksen ble heldigvis enige om at jeg skulle ta med vårt felles barn da jeg flyttet tilbake til hjemfylket mitt. Det ble da 72 mil mellom barnets 2 hjem.

Vi tilrettela samværet slik at han har alle ferier unntatt juleferien, der har vi henne annet hvert år.

Da vi satte oss ned for å finne ut hvordan vi skulle nøste opp i samværskabalen var vi allerede enige om 2 ting; barnet skulle følge meg og hvis det ble problemer senere av uforutsette karakter skulle vi løse det MED barnets beste i tankene.

Nå er hun blitt stor og har så smått begynt å uttrykke ønske om å bo hos far. Far og jeg har snakket om det og vi er enige at om dette er noe hun virkelig vil så skal hun få lov til det.

Jeg må dog innrømme at jeg måtte gå noen runder med meg selv for jeg ble både trist og såret første gangen hun ytret ønske om å bo hos far.

Vi er selvfølgelig glade fordi hun tør snakke med oss om dette (at hun ikke føler at hun MÅ bo hos meg for å ikke såre meg) og dette er noe vi har snakket mye med henne om.

At når hun blir stor nok så skal hun få komme med sin mening og så skal mamma og pappa snakke om det og bli enige om hva som er best.

(Husk nå på èn ting; din eks er ikke en representant for resten av landets og verdens kvinner.)

Anonym poster: beca45215856a2e9927649a1e0caf427

• Liker 1
Skrevet

Dette MÅTTE jo berre gjerast til ei sak om kor grusomme alle kvinner er, og korleis staten "motarbeidar" menn. Gjett kva det er feil. Få ting innanfor likestilling har så stort fokus som farsrolla og fars rettar no for tida, så den må du lenger ut på landet med.

Eg forstår sjølvsagt TS sin frustrasjon. Men når ein er samversforelder, skal ein faktisk veta at bustadsforelder kan flytte med ungane utan samversforelders samtykke. Dette handlar ikkje berre om barnas rettar, men og om vaksne menneskers rettar til ikke å vera "stuck" på ein plass heilt til ungane vert vaksne. Sjølvsagt skal ein handle slik at ungane har det best mogleg. Og eg meiner heilt klat at ungar har det best med begge foreldra i nærleiken. Likevel meiner eg det er feil å råde over menneskers rett til å flytte med barn. For alt me veit kan det vera svært gode grunnar til at TS si ekskone vil flytte.

Skrevet

Dette MÅTTE jo berre gjerast til ei sak om kor grusomme alle kvinner er, og korleis staten "motarbeidar" menn. Gjett kva det er feil. Få ting innanfor likestilling har så stort fokus som farsrolla og fars rettar no for tida, så den må du lenger ut på landet med.

Eg forstår sjølvsagt TS sin frustrasjon. Men når ein er samversforelder, skal ein faktisk veta at bustadsforelder kan flytte med ungane utan samversforelders samtykke. Dette handlar ikkje berre om barnas rettar, men og om vaksne menneskers rettar til ikke å vera "stuck" på ein plass heilt til ungane vert vaksne. Sjølvsagt skal ein handle slik at ungane har det best mogleg. Og eg meiner heilt klat at ungar har det best med begge foreldra i nærleiken. Likevel meiner eg det er feil å råde over menneskers rett til å flytte med barn. For alt me veit kan det vera svært gode grunnar til at TS si ekskone vil flytte.

Nå må du slutte å provosere.

Det er IKKE snakk om at mor (i dette tilfellet) skal bli "stuck" på en bestemt plass. Loven er slik at mor kan flytte når som helst, men ikke som bostedforelder med barnet. Barnet må i mange tilfeller bli igjen hos samværsforelder om dette er barnets beste. Det er dermed feil det du sier om at bostedforelder IKKE kan flytte uten samværforeldres samtykke.

I tilfeller der det er uenighet blir det etablert en 3.part som helst skal være objektiv (dessverre vet vi at en del såkalte "fagfolk" fortsatt taler mors sak uten omtanke for barnet eller far fordi de lærte denne holdningen på skolen). Er det fortsatt uenighet skal begge foreldre kunne ta saken inn for domstolen. Barn ned til 7 år skal ha rett til å uttale seg og barn ned til 12 år skal kunne kreve egen rettssak om ikke foreldrene gjør det.

I korte trekk.

Samværforelder kan trekke saken for retten om han/hun mener det ikke er barnets beste at det flytter så langt at det mister kontakten med samværforelder og/eller etablert nærmiljø med venner/skole/fritidsaktiviteter.

Slik loven er utformet er det bostedforelder som har bevisbyrden og må bevise at det er barnets beste å flytte.

Skrevet

Nå må du slutte å provosere.

Det er IKKE snakk om at mor (i dette tilfellet) skal bli "stuck" på en bestemt plass. Loven er slik at mor kan flytte når som helst, men ikke som bostedforelder med barnet. Barnet må i mange tilfeller bli igjen hos samværsforelder om dette er barnets beste. Det er dermed feil det du sier om at bostedforelder IKKE kan flytte uten samværforeldres samtykke.

I tilfeller der det er uenighet blir det etablert en 3.part som helst skal være objektiv (dessverre vet vi at en del såkalte "fagfolk" fortsatt taler mors sak uten omtanke for barnet eller far fordi de lærte denne holdningen på skolen). Er det fortsatt uenighet skal begge foreldre kunne ta saken inn for domstolen. Barn ned til 7 år skal ha rett til å uttale seg og barn ned til 12 år skal kunne kreve egen rettssak om ikke foreldrene gjør det.

I korte trekk.

Samværforelder kan trekke saken for retten om han/hun mener det ikke er barnets beste at det flytter så langt at det mister kontakten med samværforelder og/eller etablert nærmiljø med venner/skole/fritidsaktiviteter.

Slik loven er utformet er det bostedforelder som har bevisbyrden og må bevise at det er barnets beste å flytte.

Eg provoserar? Eg kan ikkje heilt sjå kva som er provoserande ved å fastslå fakta - at bustadsforelder har lov til å flytte med ungane. Det er heller visse andre her som driv og provoserar, ved å dra fram konspirasjonsteoriar om kvinner.

Eg trur ikkje me er så usamde. Det er, som sagt, i dei fleste tilfeller best for ungane å ha begge foreldra i nærleiken. Og eg har absolutt sympati med TS når det gjeld situasjonen med barna, Men eg har null sympati for det at han tek ekskonas oppførsel til inntekt for eit nytt "kvinnesyn".

Skrevet

Jeg mener at det kom en ny lov i 2009-2010 som sier at man ikke kan flytte ut av kommunen ( eller fylket) hvis ikke begge foreldrene er enige.

Sjekk dette med NAV , så kan kansje de hjelpe deg.

En bekjent av meg flyttet med sine sønner på andre siden av landet og faren til barna gikk da til sak og vant, så barna bor i dag hos han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...