Gå til innhold

fritak i eksamen som privatist

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

noen som vet om det er mulig å få fritak i eksamen når man tar opp noen få fag som privatist? evt hvem man må søke til?

får ingen hjelp overhode hos den lokale videregående skolen...

Anonym poster: f410f2c4e0dad7b39110c92fd1acc6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Karakter settes kun på bakgrunn av eksamen som privatist, så fritak fra eksamen..? Hvordan skal du da bli vurdert?

Anonym poster: 7ca2775fd45bdda507335118f48e27ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karakter settes kun på bakgrunn av eksamen som privatist, så fritak fra eksamen..? Hvordan skal du da bli vurdert?

glemte å skrive at det er snakk om fritak i muntlig eksamen, ikke skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å skrive at det er snakk om fritak i muntlig eksamen, ikke skriftlig.

Det spiller ingen rolle.

PS: Skjønner godt at den lokale videregående skolen ikke hjelper deg. Du er ikke elev der, de får ingen støtte for deg. Som privatist må du klare deg alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle.

PS: Skjønner godt at den lokale videregående skolen ikke hjelper deg. Du er ikke elev der, de får ingen støtte for deg. Som privatist må du klare deg alene.

når ble det opp til deg å bestemme hva som spiller hvilken rolle?

jeg spør om hjelp til dette av de som vet, å du vet helt tydeli ikke noe om det, så la vær å kommentere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt hva du vil? Fritak fra eksamen, på en privatist eksamen? Eksamen er jo den eneste muligheten til å vurdere en privatist?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du vil? Fritak fra eksamen, på en privatist eksamen? Eksamen er jo den eneste muligheten til å vurdere en privatist?

det jeg vil er å få fritak fra den muntlige eksamen, men fortsatt ha den skriftelige.

da jeg gikk på videregående, slet jeg mye med psykiske problemer, noe jeg enda ikke er blitt kvitt med.

jeg fikk fritak for det meste muntlig, men det var fortsatt to fag jeg strøk i pga det muntlige.

det er disse to fagene jeg ønsker å ta som privatist, for å kunne komme meg videre i utdanningen...

jeg har vært i kontakt med rådgiver på skolen, som mener det burde være fullt mulig å få dette fritaket, evt finne en alternativ løsning, men det er ingen som vet hvem man skal henvende seg til...

det er i grunn det jeg vil vite.

om noen har vært borti dette før, å om noen vet hvem jeg kan kontakte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få fritak for muntlig som privatist. Når du er elev ved en skole, så har læreren mye annet å vurdere deg på. Prøver, oppgaver, deltakelse i timen ect. I noen tilfeller kan man da være fleksibel, og vurdere på grunnlag av det man samler gjennom året. Som privatist, blir det noe annet, der skal man vurdere kompetansen din utelukkende på eksamen. Da kan man ikke få fritak uten videre. I beste fall kan du søke om å få ta den muntlige eksamen skriftlig, men det er ingen selvfølge å få det innvilget.

Hvilket fag er det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få fritak for muntlig som privatist. Når du er elev ved en skole, så har læreren mye annet å vurdere deg på. Prøver, oppgaver, deltakelse i timen ect. I noen tilfeller kan man da være fleksibel, og vurdere på grunnlag av det man samler gjennom året. Som privatist, blir det noe annet, der skal man vurdere kompetansen din utelukkende på eksamen. Da kan man ikke få fritak uten videre. I beste fall kan du søke om å få ta den muntlige eksamen skriftlig, men det er ingen selvfølge å få det innvilget.

Hvilket fag er det?

Norsk og engelsk...

akkurat Engelsk skjønner jeg kan være vanskelig...

men jeg synes det er synd at jeg skal stå bom fast i alt av utdanning pga dette..

jeg evnes rett å slett ikke å ta eksamen muntlig.

jeg skjønner at det er vanskelig å forstå for mange, men slik er det desverre..:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du få fritak for muntlig eksamen, og heller få ta den som skriftlig, men dette måtte du ha søkt om innen den 15.september om du skal ha eksamen til jul...

Jeg har selv søkt om å få skriftlig istedenfor muntlig når det gjelder samfunnsfag, historie, engelsk og kjemi 1.

Jeg fikk lov å ta samfunnsfag og historie som skriftlig, men engelsk og kjemi1 fikk jeg ikke lov, siden de vil høre deg prate muntlig engelsk, og i kjemi1 er det en praktisk del...

Men jeg kunne klage på dette, men det gjorde jeg ikke...Hoppet i det ,men det gikk ikke så bra.

Om jeg hadde klaget på dette, ville de kanskje tilrettelagt noe?

Det er iallfall viktig å få en skikkelig vurdering fra fastlegen, og kanskje psykolog om du går til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du få fritak for muntlig eksamen, og heller få ta den som skriftlig, men dette måtte du ha søkt om innen den 15.september om du skal ha eksamen til jul...

Jeg har selv søkt om å få skriftlig istedenfor muntlig når det gjelder samfunnsfag, historie, engelsk og kjemi 1.

Jeg fikk lov å ta samfunnsfag og historie som skriftlig, men engelsk og kjemi1 fikk jeg ikke lov, siden de vil høre deg prate muntlig engelsk, og i kjemi1 er det en praktisk del...

Men jeg kunne klage på dette, men det gjorde jeg ikke...Hoppet i det ,men det gikk ikke så bra.

Om jeg hadde klaget på dette, ville de kanskje tilrettelagt noe?

Det er iallfall viktig å få en skikkelig vurdering fra fastlegen, og kanskje psykolog om du går til dette?

hvem søkte du til da?

nå ble jeg veldig positiv. men jeg tenker slik at om formålet med en muntlig engelsk eksamen er å høre meg snakke eller lese engelsk, må det jo kansje gå ann å få tildelt en ferdig historie eller noe som jeg kan lese høyt. for jeg kan engelsk, jeg tørr bare ikke å presantere noe jeg selv har skrevet eller laget.

jeg har gått til psykolog, men etter mange timer å mange teknikker, kunne ikke de gjøre mere enn å sende meg ut i verden på egenhånd, for å prøve ut teknikkene:) og legen min er veldig behjelpelig på akkurat dette. og jeg har fått diagnosen sosial angst og agorafobi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta kontakt med eksamenskontoret i fylket ditt. Det er de som arrangerer eksamen, ikke skolene.. Du finner det antageligvis på utdanningssidene på din fylkeskommunes nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvem søkte du til da?

nå ble jeg veldig positiv. men jeg tenker slik at om formålet med en muntlig engelsk eksamen er å høre meg snakke eller lese engelsk, må det jo kansje gå ann å få tildelt en ferdig historie eller noe som jeg kan lese høyt. for jeg kan engelsk, jeg tørr bare ikke å presantere noe jeg selv har skrevet eller laget.

jeg har gått til psykolog, men etter mange timer å mange teknikker, kunne ikke de gjøre mere enn å sende meg ut i verden på egenhånd, for å prøve ut teknikkene:) og legen min er veldig behjelpelig på akkurat dette. og jeg har fått diagnosen sosial angst og agorafobi.

Jeg går ut ifra at du skal ta fag som privatist gjennom privatistkontoret? Da må du melde deg opp på privatistweb.no. Nå har fristen gått ut for å melde seg opp, men de åpner igjen for ny påmelding på nyåret.

Da jeg hadde meldt meg opp i de fagene jeg ville ta, pratet jeg med fastlegen og fikk en erklæring som jeg sendte til privatistkontoret. Husker ikke om jeg måtte sende med en søknad, men tror det ... Det finner du nok ut av. Tror iallfall at jeg sendete en erklæring med søknaden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er veldig rart om man får fritak for muntlig i norsk og/eller engelsk. Begge er språkfag, hvor muntlig kompetanse og ferdigheter også skal vurderes. I tillegg har begge skriftlig eksamen i tillegg, i norsk er det til og med to! Da virker det rart å skulle ta en tredje skriftlig, istedetfor muntlig.

Jeg skjønner at det er kjipt å slite med muntlig, men det er noe mange gjør. Og skal man videre på høyere utdanning, så er det noe man må gjennom der også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å søke på særskilt grunnlag til høgre utdanning, med legeerklæring? Jeg ville sjekket opp det. Søknadsfrist hos S.O. er da 1. mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...