AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 Hvordan kan dere leve med dere selv? Ifølge protestantisk doktrine er det slik at dem som tror på Kristi budskap skal bli renset for synd, og tilbringe evigheten i Himmelen. Alle andre skal tilbringe evigheten i smerte og tortur i Helvete. Hvordan kan dere sitte der og ikke gjøre noe med dette? Hvis dere virkelig tror at mennesker rundt dere skal brenne i Helvete til evig tid, burde dere ikke gjøre ALT som står i deres makt for å redde dem som reddes kan? Jeg har lest Bibelen, og Jesus sitt budskap er klart og tydelig. Han sa at kristne skal gi fra seg alt dem eier, gi opp alt dem har. Gå fra familie og venner, og ta opp korset og spre budskapet. Gå fra hus til hus og by til by, og når du blir kastet ut av én by skal du gå til neste... Men i det moderne samfunnet skal religion være en privatsak. Det blir sett ned på å gå rundt å forkynne, så dere lar være. Dere sitter der med deres personlige tro og får både i pose og sekk: Du får ha akkurat det livet du ønsker, i tillegg skal du få en evig belønning for dette. Det er så egoistisk at jeg ikke finner ord for det. Vil nesten si at det er ondt. På dommens dag, om den skulle komme, er jeg sikker på at jeg (som ikke-troende) har en større sjanse enn dere. Jeg har vært ærlig, og jeg forventer ikke mer enn jeg fortjener. Jeg har i alle fall ikke vært en hykler. Anonym poster: 12bab5702fd5529499fcb63f29aed91e 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 Selv så har jeg i de siste få årene mere og mere akseptert den kristne tro. Men det er ikke lett når man ikke får med seg ens egen familie en gang. Man blir jo nærmest sett på som skjør om man kommer frem i lyset og bekjenner sin kristne tro. Det er bare å se på alle nedlatende, spottende og hatefulle svarene som kommer dersom noen vil diskutere bibelen her på KG. Anonym poster: 98f51db5a169f136981a6887a7e39601 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #3 Skrevet 17. september 2012 Hvordan kan dere leve med dere selv? Ifølge protestantisk doktrine er det slik at dem som tror på Kristi budskap skal bli renset for synd, og tilbringe evigheten i Himmelen. Alle andre skal tilbringe evigheten i smerte og tortur i Helvete. Hvordan kan dere sitte der og ikke gjøre noe med dette? Hvis dere virkelig tror at mennesker rundt dere skal brenne i Helvete til evig tid, burde dere ikke gjøre ALT som står i deres makt for å redde dem som reddes kan? Jeg har lest Bibelen, og Jesus sitt budskap er klart og tydelig. Han sa at kristne skal gi fra seg alt dem eier, gi opp alt dem har. Gå fra familie og venner, og ta opp korset og spre budskapet. Gå fra hus til hus og by til by, og når du blir kastet ut av én by skal du gå til neste... Men i det moderne samfunnet skal religion være en privatsak. Det blir sett ned på å gå rundt å forkynne, så dere lar være. Dere sitter der med deres personlige tro og får både i pose og sekk: Du får ha akkurat det livet du ønsker, i tillegg skal du få en evig belønning for dette. Det er så egoistisk at jeg ikke finner ord for det. Vil nesten si at det er ondt. På dommens dag, om den skulle komme, er jeg sikker på at jeg (som ikke-troende) har en større sjanse enn dere. Jeg har vært ærlig, og jeg forventer ikke mer enn jeg fortjener. Jeg har i alle fall ikke vært en hykler. Anonym poster: 12bab5702fd5529499fcb63f29aed91e Men hva bryr det vel deg som ikke er troende hva som skjer deg på dommens dag. I følge en som er ikketroende så eksisterer da vel ikke dommens dag? Anonym poster: 98f51db5a169f136981a6887a7e39601 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 Selv så har jeg i de siste få årene mere og mere akseptert den kristne tro. Men det er ikke lett når man ikke får med seg ens egen familie en gang. Man blir jo nærmest sett på som skjør om man kommer frem i lyset og bekjenner sin kristne tro. Det er bare å se på alle nedlatende, spottende og hatefulle svarene som kommer dersom noen vil diskutere bibelen her på KG. Det var blant annet dette jeg ville frem til med førsteinnlegget. Hvis du blir sett ned på som kristen, så gjør du ting rett. Jesus sier jo at man kommer til å bli sett ned på, trakket på, spottet, hatet og utstøtt... selv av familie og venner, som jeg nevnte tidligere. Det idealbildet Jesus tegner av sine etterfulgere er det stikk motsatte av hvordan kristne er i dag. Alle mennesker ønsker sosial tilhørighet, å være en del av verden. "Om verden hater dere, skal dere vite at den har hatet meg først. Hadde dere vært av verden, hadde verden elsket sitt eget. Men dere er ikke av verden. Jeg har jo utvalgt dere fra verden, og derfor hater verden dere." Anonym poster: 12bab5702fd5529499fcb63f29aed91e
Emas Skrevet 17. september 2012 #5 Skrevet 17. september 2012 Hei! Eg fekk veldig lyst å svare deg på ditt innlegg, håper svaret gir meining om kvifor så mange kristne, meg sjølv inkludert lev som vi lev. Dessuten synest eg at du greier alle kristne over en kam, og dette meinar eg feil. Som praktiserande kristen, går på kristne møter kvar veke, har et aktivt bønneliv osv ser eg godt kva du meinar. I det trussamfunnet eg er medlem i er vi opptatt av å vere kristen i den sosiale settingen vi er i til dagleg, dette er vår måte å fortelle om Jesus og budskapet på.. Vi har stor fokus på å vise budskapet gjennom handling og holdning, og være tydelig på kva vi trur på. Dette har vist seg å vere effektivt for enkelte, mens andre "må bli slått i hovudet med Bibelen".. Personleg meiar eg at om alle skulle gje opp det dei eig for å følgje Jesus, gå fra hus til hus osv vil det vere ein feil måte å forkynne på i dagens samfunn, og kristendommen må fylgje med i dagens kontekst. Måten å forkynne Guds Rike på er veldig ulikt frå måten som var på Jesu tid. Men for all del, vi skal leve på den måten som gangar samfunnet best, altså fornuftig i forhold til resurrsane vi har på jorda. Det du seier om at vi kristne for både i pose og sekk, og at det er ondt synest eg er lite nyansert. Om du har lest Bibelen så nøye som du sei, og kan en smule eksegese har du kunna lest at vi vert frelst ved å tru, gjennom nåden, ikkje av misjonering, og andre gode gjerningar. Håper dette gjorde det litt klarare for deg, om ikkje, spør gjerne.. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 Eg fekk veldig lyst å svare deg på ditt innlegg, håper svaret gir meining om kvifor så mange kristne, meg sjølv inkludert lev som vi lev. Dessuten synest eg at du greier alle kristne over en kam, og dette meinar eg feil. Takker for svar. Selvsagt finnes det unntak fra det jeg beskriver, og kanskje unntakene er flere enn jeg antar. Men det jeg skriver er en generalisering fra alle kristne jeg kjenner/har møtt gjennom årene. Det finnes klart dem som driver med "moderne misjonsvirksomhet", men dette er nok et fåtall av de troende. Personleg meiar eg at om alle skulle gje opp det dei eig for å følgje Jesus, gå fra hus til hus osv vil det vere ein feil måte å forkynne på i dagens samfunn, og kristendommen må fylgje med i dagens kontekst. Måten å forkynne Guds Rike på er veldig ulikt frå måten som var på Jesu tid. Men for all del, vi skal leve på den måten som gangar samfunnet best, altså fornuftig i forhold til resurrsane vi har på jorda. Dette har du helt rett i. Metodene som ble brukt av de første disiplene er kanskje litt utdaterte i dag, men essensen av budskapet er like viktig nå som det var den gang: Man må være villig til å ofre noe av det verdslige livet sitt for å være en god disippel. Det er denne mangelen på vilje til å ofre deler av livet sitt jeg kritiserer. Og det er dette jeg mener med "i pose og sekk". Det du seier om at vi kristne for både i pose og sekk, og at det er ondt synest eg er lite nyansert. Om du har lest Bibelen så nøye som du sei, og kan en smule eksegese har du kunna lest at vi vert frelst ved å tru, gjennom nåden, ikkje av misjonering, og andre gode gjerningar. Nå mener jeg at "frelse gjennom tro/nåde" er en paulinsk doktrine, at Jesus faktisk var opptatt av gode gjerninger som en del av frelsen. Det er nettopp denne troen på "frelsen ved tro" som tillater en kristen å få i pose og sekk, ettersom personen kan gjøre hva han/hun vil i det verdslige livet sitt, og fortsatt bli reddet. Bare personen tror på Jesus, da. Man trenger ikke å vurdere hva som er godt og ondt, og man trenger ikke å handle etter dette. Som jeg sa, så gjelder selvsagt ikke dette alle kristne, men den typen kristne jeg tror er i overtall. Du later ikke til å tilhøre den gruppen jeg kritiserer, så du bør ikke ta deg nær av det jeg skriver. Når jeg bruker ordet "ondt" (det er et ord jeg sjeldent tar til å bruke), så mener jeg dette: De fleste kristne tror, som du sier, at kun dem som er "reddet" kommer til Himmelen. Resten av menneskene blir sendt til Helvete for å bli pint dag ut og dag inn i resten av evigheten. Det jeg mener med ondt, er det å faktisk tro på dette - og samtidig ikke ofre hele (eller i det minste en liten bit av) livet sitt for at så få som mulig skal havne i Helvete. Det å ha så liten medlidenhet og tanke på andres menneskers skjebne... det er dét jeg mener er ondt. Anonym poster: 12bab5702fd5529499fcb63f29aed91e 1
2shy Skrevet 17. september 2012 #7 Skrevet 17. september 2012 Det er noe som heter "Jesus was not a Christian and Buddha was not a Buddhist". Det betyr i utgangspunktet at Jesus og Buddha begge underviste lignende enkle åndelige sannheter om å elske andre, holde moralske verdier / integritet, dyrke et åndelig liv, transcendere den materielle verden og ego innenfra, å miste sin følelse av selvtillit / ego å fusjonere med Gud og andre, og skiftende bevissthet fra egosentrisitet til cosmocentricity (med andre ord, skifter fra fokus på seg selv og sine individuelle behov til de av den kollektive sammenhengende univers, aka "Gud"). Men deres tilhengere er de som skiftet lederens opprinnelige lære, og gradvis utviklet religionene slik vi kjenner dem i dag. Kristendom er med andre ord skapt av Kristus tilhengere, verken av Jesus eller Gud. Jeg er åndelig, men ikke kristen, og det er utelukkende fordi det spres så mye frykt. "Tro eller du skal brenne i helvetet", "gjør sånn og sånn og du skal gå deg ille". Det skal være temmelig ensomt for Gud hvis alle som ikke tror eller oppfører seg kommer til helvetet gitt. Å gå fra dør til dør og fortelle om Gud er regelrett invadering av privatlivets fred. Vi lærer om dette allerede på barneskolen, har vi lyst til å vite mer kontakter vi en kirke e.l. Vi vil ikke ha fremmede som ringer på døra og skal frelse oss, dette gjør faktisk bare vondt verre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå