AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 Beskriv mangfoldet av ulike aktiviteter som kan gjennomføres med barn og unge. Vi skal ha planleggingsdag i barnehagen og har fått til ''lekse'' å tenke på dette. Vi fikk flere slike setninger vi skal tenke over, men det er denne jeg sliter med. Jeg er er nyansatt og begynte for et par uker siden. Jeg har ikke verken utdanning eller erfaring, men fikk arbeidspraksis i en barnehage via nav. Anonym poster: eee286f1010b564273f62e5550c007ab
Mardehmon Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 Hentet dette fra nett: I barnehagen utgjør leken en stor del av den fysiske aktiviteten. Når barn får leke, rører de seg. Som voksen bør du legge til rette for at barna får leke. Du må hjelpe til slik at alle barn kan komme inn i leken. Inne i barnehagen bør det være rom som innbyr til ulik aktivitet. For eksempel kan et puterom få barna til å utfolde seg med bygging, klatring og annen grovmotorisk lek. Har man tilgang til en gymsal, får barna mulighet til å løpe, klatre og leke med ball. Uteleken gir andre muligheter enn inneleken, for man har et større rom å bevege seg i, og der er ofte trær, små byggverk eller lekeapparater som innbyr til fysisk aktivitet. Å legge til rette for at barna får prøve nye ting – og å prøve ut grensene sine – er en del av det som gjør fysisk aktivitet moro. Første skituren ned en liten bakke kan være skummel for et lite barn, men med oppmuntring kan barnet etter hvert klare aktiviteten og oppleve at de mestrer noe. Barn som ofte sier «jeg tør ikke» og «hjelp meg», bør oppfordres til å prøve litt på egen hånd slik at de overvinner usikkerheten sin. Norge står i en særstilling når det gjelder å ta barna med på tur i skog og mark. Dette er en fin form for fysisk aktivitet som de fleste barn har glede av. Naturen byr på mange utfordringer når det gjelder å bevege seg, og dette er bra for barnets motoriske utvikling. Det er mange spennende ting å være opptatt av i naturen, og som barne- og ungdomsarbeider må du ta del i barnas opplevelser der og da. Barn vil gjerne ta på insekt, mark, blad, jord osv. De vil også lukte på blomster, og kanskje putte ting i munnen. Som voksen må vi lære barna hvordan vi forvalter naturen, samtidig som vi skal la barnas opplevelse og erfaringer være i sentrum. Det fremmer den sansemotoriske utviklingen og er viktig for både den psykiske og intellektuelle siden ved personlighetsutviklingen. Det øker også gleden over og motivasjonen til å oppholde seg ute. Mens noen barn er vant til å gå på tur med mor og far og derfor føler seg trygg, er det andre barn som ikke er vant til å gå på tur utenom barnehagen. Barn som ikke har erfaring med å ferdes i naturen, har ofte behov for mer hjelp og støtte på de første turene. Du finner mer fagstoff om dette under friluftsliv.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #3 Skrevet 17. september 2012 aktiviteter? ta barna med på det "arbeidet" man skal gjøre. deltakelse på ulike oppgaver i voksenlivet. Og alle aspekter ved lek selvsagt.. det er jo utallige muligheter. Tror rett og slett du må tenke litt på hva du ønsker å ha fokus på, hva du er god på, hva du kan bidra med? innenfor barnehagens rammer selvsagt. Kanskje du er spesielt god på formingsaktiviteter? eller regelleker ute? eller å bake sammen med barna? uante muligheter... Anonym poster: bb1dbb2b9a1a0c06b71ffdc0d7f6c130
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå