Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2004 #1 Skrevet 22. februar 2004 Jeg er ei 24 år gammel jente som ønsker å få redusert størrelsen på brystene. Har hele tiden stive skuldre, og ofte vondt i skuldre og rygg. Gikk til fysioterapeut en periode, men syns ikke det hjalp nevneverdig. Det jeg lurer på er om det lønner seg å vente til man har født de barna man vil ha. Ellers vil vel brystene bare bli større igjen? Vet noen hvor store bryster man må ha for å få dekket kostnadene av staten. Jeg bruker 75D. Og jada, jeg vet at det ikke er såå stort og at mange av dere syns jeg ikke har noe å klage over. Men jeg er 157 cm høy og bruker str. 36 i klær så i forhold til det er det mer enn nok syns jeg...
Gjest Poirot Skrevet 22. februar 2004 #2 Skrevet 22. februar 2004 Det med barn er et valg du må ta selv. Du gambler eks med evnen til å amme. Det er ingen fast str som man må ha for å få dette dekket, går mer på hvilke plager man har (og størrelse sånn relativt sett). Jeg står selv i kø for vurdering, slik henvisning får du av fastlegen. Har selv ingen barn, og tenker som så at jeg orker ikke vente X antall år til jeg er ferdig med barn. Søk på brystreduksjon her inne, det er flere tråder om emnet.
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2004 #3 Skrevet 23. februar 2004 Jeg skal selv snart operes for brystreduksjon. Jeg har som deg str 75D, og trodde dette var for liten str for å få dekket dette av Trygdekontoret. Etter å ha søkt litt på nettet fant jeg ut at det ikke kom ann på størrelsen, men på plagene. Jeg fikk en henvisning til Colosseum klinikken fra fastlegen min, og det har kun tatt et par mnd fra henvisning frem til jeg skal opereres. Jeg gleder meg som en liten unge, siden dette er noe jeg har tenkt på i mange år.
Gjest Poirot Skrevet 23. februar 2004 #4 Skrevet 23. februar 2004 Hvordan kan fastlegen vurdere dette? Trodde man måtte via en spesialist i plastisk kirurgi el. for å få henvisning til operasjon. Det var det jeg fikk beskjed om av min fastlege ihvertfall.
Suzy Skrevet 23. februar 2004 #5 Skrevet 23. februar 2004 Hvordan kan fastlegen vurdere dette? Trodde man måtte via en spesialist i plastisk kirurgi el. for å få henvisning til operasjon. Det var det jeg fikk beskjed om av min fastlege ihvertfall. Akkurat samme spåørsmål som jeg var iferd med å stille! :o
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2004 #6 Skrevet 23. februar 2004 Jeg skal til utredning mht brystreduksjon mandag neste uke :-) Dette er hos en privatklinikk som har avtale med det offentlige. Jeg har blitt henvist hit av min fastlege. På mandag skal jeg til denne klinikken til samtale med en sykepleier som skal informere om inngrepet, måle, veie, ta bilder o.l. Hvis jeg har forstått det riktig vil disse opplysningene bli sendt videre til kirurgen som evnt skal utføre operasjonen for godkjennelse. Etter min oppfatning er det bare fastlegen min og denne privatklinikken som da er inne i bildet, og ingen spesialist ved et offentlig sykehus. Kan gjerne komme tilbake med flere opplysninger neste uke dersom jeg skulle få vite noe mer, eller finne ut at jeg har misforstått noe her. Frk.Pepper
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2004 #7 Skrevet 23. februar 2004 Det er en del private klinikker som går under fritt sykehusvalg. Dette for å lette på de lange køene som har oppstått ved de offentlige sykehusene. Under Helse Øst, kommer blant annet Colosseum Klinikken, Axxess, Volvat osv. Jeg gikk bare til fastlegen min, og fortalte om de problemene jeg hadde ifm for store bryster, og skrev deretter ut en henvisning til Colosseum Klinikken. Det var ikke fastlegen min som tok avgjørelsen min, men kirurgen ved CK. Det har ikke vært noen andre spesialister involvert. Tror kanskje en del leger ikke er klar over denne ordningen med at man kan bli henvist til private klinikker istedet for til feks Ullevål. Tror derfor at det er lurt å undersøke litt selv. Se vedlagte link: http://www.sykehusvalg.net/
Suzy Skrevet 23. februar 2004 #8 Skrevet 23. februar 2004 :o Dette var jo overraskende... Skal se litt på den lenken, gjest, takk!
Gjest Poirot Skrevet 23. februar 2004 #9 Skrevet 23. februar 2004 Hm. Blir ikke det litt bukken og havresekken, når kirurgene ved private klinikker skal avgjøre om man fortjener en operasjon finansiert av det offentlige...?
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2004 #10 Skrevet 23. februar 2004 Utdrag fra sidene til fritt sykehusvalg: Hva betyr fritt sykehusvalg for meg som pasient? Fritt sykehusvalg er en rettighet du som pasient har. Dette gir deg rett til å velge ved hvilket sykehus du skal bli behandlet/vurdert. Både innleggelser og polikliniske konsultasjoner innen sykehusets organisasjon omfattes av fritt sykehusvalg. Dette betyr i praksis at du for eksempel kan velge å bli behandlet ved et spesielt sykehus for eksempel fordi ventetiden på behandling av din lidelse er kort, eller de har spesiell erfaring. Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg, så er denne ordningen med involvering av private klinikker blitt bestemt for å lette på de lange sykehuskøene for slike operasjoner. Grunnen til at brystreduksjon kan bli vurdert ved en privat klinikk er vel fordi det kanskje ikke er så mange jenter som vil redusere brystene sine, og de som vil dette som regel sliter med ryggproblemer osv. De fleste jenter vil jo ha større bryster :-) Hvis jeg var deg, ville jeg iallefall ha snakket med fastlegen igjen, og spurt om å få en henvisning til en av de private sykehusene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå