Niennas Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 Kan noen få meg til å forstå hvorfor man skal kjøpe garn som ikke er 100% ull (eller bomull). Ser bl.a. på sparkjop.no sine sider at de selger garn som er 100% akryl, og garn som det bl.a. er 20% nylon. Jeg har alltid hatt som regel at jeg har kjøpt garn som har vært 100% naturstoff hele veien, og unngått garn med nylon og akryl i seg, men er det noen ganger dette er bedre enn vanlig ull/bomull?
Rhiannon Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 jeg klør av ull, så kjøper en del kunstgarn... bomullen syns jeg ikke blir myk nok. alpakka og merinoull kan jeg til nød klare, men ikke rundt halsen eller på insiden av håndleddene.... så for meg er akrylgarn som er godt og mykt redningen på kalde vinterdager
Niennas Skrevet 17. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2012 jeg klør av ull, så kjøper en del kunstgarn... bomullen syns jeg ikke blir myk nok. alpakka og merinoull kan jeg til nød klare, men ikke rundt halsen eller på insiden av håndleddene.... så for meg er akrylgarn som er godt og mykt redningen på kalde vinterdager Det har jeg ikke tenkt på! Men hvis du skulle ha strikket f.eks. en genser av akrylgarn, ville du ikke da svettet mer enn ullgenser? Puster det like bra? 1
Zzyzx Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 Spørs litt på hva slags plagg det er. Til klær bruker jeg rene naturmaterialer, med ett unntak og det er sokker. Der bør det absolutt være 20-25% nylon, ellers går det hull i dem med én gang. Blandingsgarn eller helt syntetisk garn kan jeg bruke til f.eks. pledd, putetrekk, kosedyr, etc. Men ikke til ting som skal rett på huden.
Niennas Skrevet 17. september 2012 Forfatter #5 Skrevet 17. september 2012 Så garn med ca 20% nylon er best til sokkebruk? (Men det går kanskje fint ann å strikke sokker til babyer som ikke kan gå enda med f.eks. babyull?) Takk for at dere gjør meg litt klokere!
Zzyzx Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 Jepp. Til babyer bruker jeg babyull, men til folk som faktisk går med sokkene så blir ren ull alt for lite slitesterkt. Ikke noe moro å stoppe sokker hver søndag.
Gjest Lille-pus Skrevet 17. september 2012 #7 Skrevet 17. september 2012 Til raggsokker er det uovertruffent med en raggegarn/tresko-garn av et eller annet fabrikat. I tillegg så har jeg srerikket en del fine pels-skjerf i Funny Pelsgarn, og også brukt dette til krave, mansjetter og lommekanter på kåper.
Rhiannon Skrevet 18. september 2012 #8 Skrevet 18. september 2012 Det har jeg ikke tenkt på! Men hvis du skulle ha strikket f.eks. en genser av akrylgarn, ville du ikke da svettet mer enn ullgenser? Puster det like bra? en hel genser ville jeg nok heller strikket i ull/bomull ja. Ullgensere kan jeg bruke som yttergenser det er forskjell på syntetisk garn også, noe puster bedre enn andre typer. og blanding ull/akryl eller lignende ville nok fungert tror jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå