AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 Hei kg-ere! Håper noen av dere har noen tips til meg. Jeg er ferdig med bacheloren i interiørarkitektur og ønsker å jobbe som praktikant på et arkitektkontor eller interiørarkitektkontor. Tenker å sende ut en åpen søknad av noe slag. Hva bør jeg skrive? Hva bør komme frem? Hvor ærlig skal jeg være med tanke på at jeg har dårlig selvtillit/ sjenert og dermed svak muntlig fremstillingsevne? Skal jeg "smiske"? Jeg vet at jeg vil gjøre en veldig god jobb, men blir bare så usikker på meg selv.. Er det noen andre generelle erfaringer/ tips noen vil dele med meg? Anonym poster: c1ff1ec9aa95e24e94b7a27c6321d908
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 Min erfaring er at det lønner seg å ta personlig kontakt først som sist. Ta en telefon til aktuelle kontorer, og spør om de trenger folk. "Ansiktsløs" e-post som ikke må besvares umiddelbart har lett for å havne langt ned på lista, og i slike tilfeller må du ringe til slutt uansett. Om du er nervøs for intervju/telefon kan du øve på en venn/i speilet. Som praktikant blir neppe muntlig framstillingsevne vektlagt så mye, det er viktigere å vise at du mestrer faget/eventuelt programmer kontoret bruker. Du trenger ikke smiske, men det er uansett lurt å gjøre litt research på kontoret og hvilke typer prosjekter det jobber med. Anonym poster: a6db4b5607878c1585614436feaec081 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #3 Skrevet 17. september 2012 Takk for svar! Jeg var innom et arkitektkontor bare for å hilse på og se hvordan de jobbet, og de unge som jobbet der mente jeg bare måtte sende ut masse e-poster til alle kontorer (med portfolio). Er med på at det i utgangspunktet er bedre å ringe, men jeg hater jo selvfølgelig å gjøre det! Usikker på hva slags inntrykk de sitter igjen med. Hva mer bør jeg si enn å spørre om de trenger folk? Gjerne ordrett Hehe Anonym poster: c1ff1ec9aa95e24e94b7a27c6321d908
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 Og hvem skal jeg spørre om å få snakke med? Anonym poster: c1ff1ec9aa95e24e94b7a27c6321d908
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #5 Skrevet 17. september 2012 Responsen på åpen søknad kontra telefon/oppmøte varierer helt sikkert fra kontor til kontor. Likevel er nok det inntrykket jeg sitter igjen med at man blir husket bedre, og får raskere svar om man ringer. Ofte får man først snakket med kontorpersonalet- og så satt over til daglig leder/ansettelsesansvarlig. (Avhenger jo litt av størrelsen på kontoret, og om de får mange slike henvendelser). Akkurat hva man skal si er det vel neppe noen fasit på - så lenge man er innom utdannelse/bakgrunn/bosted etc. Om du ikke blir spurt om å sende portfolio kan du selv si at du sender. Når du først har ringt vil nok mange føle større ansvar for å se på portfolioen din, og gi deg et ordentlig svar. Anonym poster: a6db4b5607878c1585614436feaec081 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå