AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 Ja jeg har da ei jente på 5 år, enebarn. Jeg jobber skift (natt og kveldsarbeid) og faren har vanlig 08-16 jobb. Det vil si at han må levere kl 07 når jeg er på arbeid. Da er jenta vår i barnehagen i 9 timer, ifra 07 til 16, fordi jeg må sove etter nattevakten. Jeg henter kl 16. Dette pågår da i en uke, før jeg har fri noen dager. Kjernetida er ifra 09.30, men samlingsstund begynner ikke før kl 10. Derfor hender det at når jeg har fri at hun blir levert mellom 09.30 og 10, men alltid før samlingsstund.( Skjer det noe spesielt som står på planen eller at det er turdag sørger jeg for at hun er der innen kl 09 eller det tidspunktet som står på planen.) Har fått beskjed (egentlig flere ganger) at de synes det er for sent og at de ser at hun helst blir levert rundt kl 09 for å komme inn i leken. Samtidig har vi også fått skriftlig advarsel fordi hun en sjelden gang overstiger maks antall timer i uka, f.eks at hun blir levert kl 07 og hentet 16.10. Jeg synes det er vanskelig å forholde meg til at de er så lite fleksible til hente og leveringstider. At hun ikke overstiger makstiden i barnehagen skal vi klare å forholde oss til, men at jeg noen ganger leverer henne mellom 09.30 til 10 enkelte dager for at hun skal slippe å ha 9 timers dager hele tiden, burde gå greit. De leker og har aktiviteter hele dagen, så jeg ser ikke den store viktigheten i at hun må være der senest 09-09-30 for å få med seg aktivitetene som skjer før samlingsstund. Stort sett får hun det jo med seg uansett. Jeg skal heller ikke legge lokk på at med nattarbeid så får man en forskjøvet døgnrytme, og man ligger gjerne litt lenger utover morgenen hvis man kan. Mange av de barnehageansatte har også lagt seg til en lei uvane med å si til oss når vi kommer inn døra (vel og merke hvis vi kommer etter kl 09) "Der var du jo, nå har *han* og *han* ventet så lenge på at du skulle komme! Har du sovet så lenge i dag da? Eller den mer sure varianten- ja, nå begynner snart samling så det var på tide dere kom nå. Hun er alltid blant de siste som blir hentet også, de fleste barna blir hentet i 15 tiden. Jeg har forklart flere ganger hvordan arbeidstidene våre er, at jeg ønsker å gi datteren min kortere dager og roligere morgener innimellom (f.eks kan hun sitte og se en film ,og selv om klokka tikker over 09 så lar jeg henne se den ferdig så lenge jeg får levert henne før 10.) Har vurdert flere ganger å bytte barnehage til en som er mer fleksibel, men nå går hun siste året så da beholder vi plassen. Noen tanker? Anonym poster: d1fadd9569fcfb36877487811d91a30e
Far til 2 Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 Jeg forstår til en viss grad barnehagen ettersom de ser at barnet kanskje er mer hjemmefra enn det som er "normalt". Jeg antar at ei jente på 5 vil savne mamman og pappan sin om mesteparten av den våkne tiden tilbringes i barnehage. Men det er også sånn at noen foreldre har vanskelig for å klare å levere/hente innenfor de tidene som noen kommunale og private barnehager setter. I slike tilfeller bør barnehagene vurdere om det faktisk kan være mulig å la barnet været 1 time ekstra pr uke i barnehagen. Samtidig tror jeg også er slik at barnehagen har plikt til å påpeke problemer som dukker opp som ikke kan sees på som barnets beste. Et slikt problem kan f.eks. være levering/henting som gjør at barnet blir noe lengre i barnehagen enn det som er barnets beste. Jeg foreslår at du eller faren til jenta snakker med arbeidsgiver og spør om det er mulig å skyve arbeidstiden f.eks. 1/2 time eller at dere trekkes 1/2 time arbeidstid pr dag. Da vil det bli lettere å bringe/hente barnet innenfor barnehagens kjernetid. 1
Gjest ida Skrevet 17. september 2012 #3 Skrevet 17. september 2012 Slik jeg forstår det er problemet når du har fri? Kan du ikke ha henne hjemme avogtil når du har fri da? Da regner jeg med ingen reagerer på at hun noen dager er fra 7 til 16.10 om hun får fri nå og da. Barna MÅ jo ikke være i bhg hver eneste dag når en har mulighet ha dem hjemme;)
Mafalda Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 Jeg ser jo at det kan være litt stivbeint å telle minutter, og skjønner at det kan oppleves som innblanding i deres hente- og bringerutiner. Men jeg skjønner ikke helt hva som er problemet med å levere akkurat kl 09:30 heller, hvis det er det som skal til? Hvis de har et opplegg, og erfarer at det blir uro og hektisk aktivitet hvis noen kommer i siste liten, så synes jeg vi som foreldre bare har å respektere det. Jeg ville i alle fall bestrebet meg på å hente litt tidligere enn 16, og levert før 09:30. Hvis det er siste året i barnehagen står jo skolen for tur neste år, og der er det jo slett ingen plass til sene morgener... 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #5 Skrevet 17. september 2012 Slik jeg forstår det er problemet når du har fri? Kan du ikke ha henne hjemme avogtil når du har fri da? Da regner jeg med ingen reagerer på at hun noen dager er fra 7 til 16.10 om hun får fri nå og da. Barna MÅ jo ikke være i bhg hver eneste dag når en har mulighet ha dem hjemme;) Har henne en sjelden gang hjemme også, spesielt de dagene jeg ser jeg ikke rekker å levere henne innen kl 10. Da holder jeg henne heller hjemme enn å bli møtt med misnøye av de ansatte... Men hun har så absolutt godt av å komme seg i barnehagen, og jeg synes det er godt med ro og fred hjemme hvis jeg trenger å slappe av, eller til å få unnagjort husarbeid, handlig etc. mens hun er der. Det har også hendt noen ganger at jeg har forsovet meg litt, og våkner kvart på 10, f.eks. Dette er som regel rett etter uka med nattevakter, er rimelig sliten da. Jeg ser jo at det kan være litt stivbeint å telle minutter, og skjønner at det kan oppleves som innblanding i deres hente- og bringerutiner. Men jeg skjønner ikke helt hva som er problemet med å levere akkurat kl 09:30 heller, hvis det er det som skal til? Hvis de har et opplegg, og erfarer at det blir uro og hektisk aktivitet hvis noen kommer i siste liten, så synes jeg vi som foreldre bare har å respektere det. Jeg ville i alle fall bestrebet meg på å hente litt tidligere enn 16, og levert før 09:30. Hvis det er siste året i barnehagen står jo skolen for tur neste år, og der er det jo slett ingen plass til sene morgener... De har ikke noe fast opplegg før samlingsstund kl 10, og hun blir alltid levert før da. (Hvis ikke har jeg henne hjemme om jeg kan.) "Problemet" er vel at jeg synes det er tungvint å følge klokka såpass slavisk når jeg ikke ser noen grunn til det. Javel, så stod vi opp kvart på ni. Og hadde frokost halv ti... Dette er en luksus som forsvinner når hun begynner på skolen, og det er noe vi begge er klar over. Klart jeg kan hente henne før kl 16, og det gjør jeg jo når jeg har fri, men etter nattevakten trenger jeg de timene med søvn. Jeg jobber fulltid på natt og tar ekstravakter ved behov. Mannen min tar avspasering de gangene jeg har kveldsvakter, så vi gjør vi "vårt" for å få kabalen til å gå opp. Men jeg ser fremdeles ikke den enorme viktigheten i at jenta vår må få med seg lekingen før samlingsstund. Etter samlingsstund spiser de lunsj, og så er det på igjen med aktiviteter. TS Anonym poster: d1fadd9569fcfb36877487811d91a30e 5
ViljaH Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 Jeg ville bedt om et møte med pedagogisk leder på avd. og sagt at jeg synes ikke det er noe hyggelig å bli møtt med slike kommentarer. Det er unødvendig. Barnehage er en tjeneste dere betaler for, så da kan de ikke være så stivbeinte. Og iallefall ikke komme med slike kommentarer så barnet hører. Var en assistent som kom ofte med en bestemt lite hyggelig kommentar til oss. Jeg tok det opp på foreldresamtale at jeg syntes det var unødvendig og lite hyggelig. Har ikke hørt den siden 13
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2012 #7 Skrevet 17. september 2012 Jeg er ped,leder og slik er det ikke hos meg, er der for barn og foreldre, det er dessuten forskjell på skole og barnehage! Snerpete folk, lite reflekterte, tipper det er dårlig arb miljø der også. Hos meg har det kommet foreldre dinglende fram til kl 10.00 , også senere, men pytt sann- de vet godt at det er barna det går ut over ( i forhold til samling/tur etc ) men men, de bestemmer selv over egne liv.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2012 #8 Skrevet 17. september 2012 Slik du beskriver det så virker det som om det er for at barnet ditt skal få komme inn i leken lettere enn når den er i full gang ved ti-tiden. Vår eldste sønn var slik at han "trengte" det. Vi hadde veldige fleksible morgener de første par årene han var i barnehagen, men vi fikk etterhvert beskjed om at det var best for ham å komme ca til frokosten hver dag. Grunnen var at han brukte lang tid hver dag på å komme igang sammen med de andre barna når de allerede hadde begynt med leken. Vi hørte på anbefallingene, og etter det ble dagene i bgh mye bedre for vår sønn. Han liker tydeligvis rutiner, så da blir han levert tidlig, selvom jeg begynner sent på jobb. Kanskje det er det de ønsker, bare at de er dårlige på å kommunisere ?
Citrus Skrevet 17. september 2012 #9 Skrevet 17. september 2012 Hos oss sier de bare at det er greit å komme til 09:30 slik at barnet får delta i samlingsstund og slipper å komme "midt opp i alt". De to gangene jeg har levert gutten senere rundt 10 (da har jeg visst at de ikke skulle dra noe sted selvsagt) har de bare sagt til sønnen min "Å Har du og mamman din hatt en deilig og rolig morgen i dag? Det er flott!". Sånn synes jeg det bør være. Ta hensyn til hverandre, men nyte gode morgenstunder med barnet når det er muligheter for det, så lenge det ikke går på bekostning av andre. Vi pleier å si ifra dagen før forresten om vi leverer såpass sent dagen etter, jeg vet jo alltid om jeg har fri og mulighet til det. Jeg pleier forresten heller ikke ha sønnen min hjemme på fridagene mine, men leverer senere og henter tidligere. Det første halve året i bhg hadde jeg ikke samvittighet til dette og hadde sønnen hjemme på alle fridager, men fant ut at dette ikke gagnet noen av oss. Jeg var sliten av 6 dagers uke og sønnen min hadde lyst å leke med vennene sine. Nå er han hjemme en sjelden gang når jeg har overskudd så vi virkelig hygger oss på disse dagene. 5
Susan Sto Helit Skrevet 18. september 2012 #10 Skrevet 18. september 2012 Ja, barnehagen kommer nok med litt kommentarer her, som ikke er bra. MEN... De har anbefalt dere at FOR BARNETS SKYLD bør dere komme før 09.30, fordi ellers har barna etablert seg i lekegrupper, og det er vanskelig å komme inn i leken. Men det bryr visst ikke deg, for barnehagen er for deg et oppholdssted, hvor dere kan ha barnet mens dere er på jobb, slapper av, sover ut o.s.v. Jeg har selv jobbet nattevakter, og vet at man gjerne kan sove lenge etterpå. Men MÅ du sove så lenge at du ikke kan hente før 16, HVER dag? Og når du har fri selv, kan du ikke heller levere litt tidligere, og så hente tidlig istedenfor å levere så fryktelig sent? Er sikker på barnet i mange tilfeller hadde hatt fin læring i å være med mor i butikker, og hit og dit for å ordne ting også en dag innimellom, fremfor å være mange timer i barnehagen hele tiden. Jeg synes strengt tatt dere har litt for mye fokus på deres behov, og litt for lite på barnets. Og som du selv påpeker, når skolen begynner, så vil jo ikke ting kunne gjøres slik dere gjør det idag. (Det er ikke engang sikkert dere kan levere 07.00. Mange SFO'er åpner ikke så tidlig.) Hadde det ikke vært lurere å prøve å tilpasse dere mer den rytmen dere MÅ inn i om ett år? Istedenfor å tviholde på den rytmen dere har nå? 13
AnonymBruker Skrevet 18. september 2012 #11 Skrevet 18. september 2012 Jeg synes strengt tatt dere har litt for mye fokus på deres behov, og litt for lite på barnets. Dette var det jeg også tenkte. Selvsagt er det uprofesjonelt å komme med slike bemerkninger og det styrker slettes ikke samarbeidet mellom dere og barnehagen. Allikevel synes jeg det virker som om det ikke akkurat er ungen som er førsteprioritet her. Barnehagen burde vært litt mer fleksibel, men samtidig så ser de jo ting du ikke ser. Kanskje hun sliter med å bli med ordentlig på leken? Kanskje hun trenger litt kortere dager, når dere ofte går over makstid etc.. Snart starter hun på skolen og da er det smart å ha jobbet inn skikkelig rutiner, og ikke la de komme som et sjokk. Anonym poster: dbf807040938c5ee385894abe178f62c 5
RoH Skrevet 18. september 2012 #12 Skrevet 18. september 2012 Etter min oppfatning bør foreldre tilpasse seg så lenge systemet ikke er helt på trynet. Er som oftest de samme barna som alltid blir hentet sist (og også levert først). Etter min mening bør ikke barnet være i BH lenger enn maks 8 t pr. dag. Dette fordi det er ganske slitsomt for barnet, og vi som foreldre faktisk til syvende og sist har ansvaret for oppdragelsen av barna våre. Feksibarnehage syns jeg høres ut som en dårlig løsning da de ansatte i BH tross alt skal lage et opplegg for alle barne. kjernetid fra 9-15 med 1,5 t fleks i vær ende bør vel være mulig å få til for de fleste skulle jeg tro. 3
kaprifolen Skrevet 18. september 2012 #13 Skrevet 18. september 2012 Hvordan kan man lage en nærmest moralsk fanesak av at barn bør være maks 8 timer i barnehage, når voksne mennesker faktisk har 8 timers arbeidsdag? Og de færreste av oss jobber i barnehagen, og har dermed en reisevei også? Joa, man kan argumentere med at det ville vært bedre for barnet å ha kortere dager i barnehagen. Selv mener jeg at det ville vært bedre for barnet å være lenger hjemme med engasjerte foreldre og deres venner med barn, men det er nå en gang ikke slikt samfunnet vårt er lagt opp! Så fremfor å gå inn for å skremme og gi foreldrene enda mer dårlig samvittighet, så kan man heller ta hensyn til dette når man avgir sin politiske stemme neste gang. Og grunnen til at det ofte er de samme barna som blir levert tidlig og hentet sent, er som ofte at foreldrene har lang reisevei til jobb. Og den reiseveien er like lang begge veier, gitt.... 16
Gjest Magdalene Skrevet 18. september 2012 #14 Skrevet 18. september 2012 Ja, barnehagen kommer nok med litt kommentarer her, som ikke er bra. MEN... De har anbefalt dere at FOR BARNETS SKYLD bør dere komme før 09.30, fordi ellers har barna etablert seg i lekegrupper, og det er vanskelig å komme inn i leken. Men det bryr visst ikke deg, for barnehagen er for deg et oppholdssted, hvor dere kan ha barnet mens dere er på jobb, slapper av, sover ut o.s.v. Jeg har selv jobbet nattevakter, og vet at man gjerne kan sove lenge etterpå. Men MÅ du sove så lenge at du ikke kan hente før 16, HVER dag? Og når du har fri selv, kan du ikke heller levere litt tidligere, og så hente tidlig istedenfor å levere så fryktelig sent? Er sikker på barnet i mange tilfeller hadde hatt fin læring i å være med mor i butikker, og hit og dit for å ordne ting også en dag innimellom, fremfor å være mange timer i barnehagen hele tiden. Jeg synes strengt tatt dere har litt for mye fokus på deres behov, og litt for lite på barnets. Og som du selv påpeker, når skolen begynner, så vil jo ikke ting kunne gjøres slik dere gjør det idag. (Det er ikke engang sikkert dere kan levere 07.00. Mange SFO'er åpner ikke så tidlig.) Hadde det ikke vært lurere å prøve å tilpasse dere mer den rytmen dere MÅ inn i om ett år? Istedenfor å tviholde på den rytmen dere har nå? Må bare signere dette innlegget i sin helhet. 2
Gjest annemor30 Skrevet 18. september 2012 #15 Skrevet 18. september 2012 De som ikke har jobbet nattevakter bør ikke uttale seg om "Må du sove SÅ lenge da"..Ja,vi MÅ faktisk det for vi skal fungere på jobb. Dessuten er de fleste nattevakter på jobb i 9 timer eller flere. Over til saken: Lever og hent når det passer deres skjema,vil dere at barnet skal delta på de avtalte tingene i barnehagen så leverer dere barnet til da. Utover dette,blås i kommentarene;) Neste år er det "alvor" Da må dere følge klokketidene til skolen så slapp av dette året,det gjorde jeg og jeg er glad for at jeg valgte lange morgner;) 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2012 #16 Skrevet 18. september 2012 Fleksitid er bare tull ja og barnehagene er ikke laget for turnusarbeidere, dessverre. Vi begynner dagen 9.15 med samling og hva vi skal gjøre denne dagen. 9.45 går vi på tur om alle enda ikke er kommet uansett. Da får foreldre kjøre etter oss om vi er borte. Dette vet foreldre også. At du må sove så lenge etter nattevakt er jo din feil. Jeg ville heller hentet før 15 da, og heller sovet en time på ettermiddagen/kveld før nattevakten begynte. Ungen legger seg vel i 19.30-20 tiden? Og kjernetiden snakke alle så fint om, den er fra 10-14, da er alle de voksne på jobb. Morgenvakten går jo hjem 14 og da er de mindre personal resten av dagen. Neste vakt går 14.30, neste 15.30, og siste igjen 16.00 før det da er 2 seinvakter igjen til 17. Slik er det hos oss. BHG er for barna, eller er den for de voksne?? 9 timers dager burde vært forbudt. Innfør maks 6 timer for de under 4 år, og maks 7 for de over 4. Tenk når de begynner på skolen, skal de da ha 9 timers dag, så komme hjem 17.00 og så begynne på lekser??? Ikke rart mange dropper ut av skolen, de er LEIE før de begynner! Anonym poster: 6a87264d09896125f421322b7f692149 3
Harlekin Skrevet 18. september 2012 #17 Skrevet 18. september 2012 BHG er for barna, eller er den for de voksne?? 9 timers dager burde vært forbudt. Innfør maks 6 timer for de under 4 år, og maks 7 for de over 4. Tenk når de begynner på skolen, skal de da ha 9 timers dag, så komme hjem 17.00 og så begynne på lekser??? Ikke rart mange dropper ut av skolen, de er LEIE før de begynner! Anonym poster: 6a87264d09896125f421322b7f692149 Og hvem skal jobbe da, synes du? Hvordan skal familien ha god nok økonomi? 18
Gjest "gjest" Skrevet 18. september 2012 #18 Skrevet 18. september 2012 Fleksitid er bare tull ja og barnehagene er ikke laget for turnusarbeidere, dessverre. Vi begynner dagen 9.15 med samling og hva vi skal gjøre denne dagen. 9.45 går vi på tur om alle enda ikke er kommet uansett. Da får foreldre kjøre etter oss om vi er borte. Dette vet foreldre også. At du må sove så lenge etter nattevakt er jo din feil. Jeg ville heller hentet før 15 da, og heller sovet en time på ettermiddagen/kveld før nattevakten begynte. Ungen legger seg vel i 19.30-20 tiden? Og kjernetiden snakke alle så fint om, den er fra 10-14, da er alle de voksne på jobb. Morgenvakten går jo hjem 14 og da er de mindre personal resten av dagen. Neste vakt går 14.30, neste 15.30, og siste igjen 16.00 før det da er 2 seinvakter igjen til 17. Slik er det hos oss. BHG er for barna, eller er den for de voksne?? 9 timers dager burde vært forbudt. Innfør maks 6 timer for de under 4 år, og maks 7 for de over 4. Tenk når de begynner på skolen, skal de da ha 9 timers dag, så komme hjem 17.00 og så begynne på lekser??? Ikke rart mange dropper ut av skolen, de er LEIE før de begynner! Anonym poster: 6a87264d09896125f421322b7f692149 Åndsvak kommentar. 12
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2012 #19 Skrevet 18. september 2012 en halvtime fra eller til hjemme er ingenting å bli uvenn med bhg for. lever ungen til halv ti. det er kjernetiden. personalet ønsker å lege og hilse på ungene før samlingsstund. ang nattevakter så kan jo du levere i bgh el hente tidligere? jeg jobber nattevakter selv. Da er jeg våken etter nattvakt. spiser litt frokost med ungen og leverer rundt kvart over 8. mannen henter. evt bytter vi (de gangene han ikke kan vente på meg ifht levering i bhg) Da leverer han tidl og jeg tvinger meg selv tidlig opp for å hente. legger meg for å sove litt igjen når ungen legger seg. Da går det med nattevakter..... som sagt er det barnets beste man må tenke på. tror personalet prøver å si ifra på en pen måte.
RoH Skrevet 18. september 2012 #20 Skrevet 18. september 2012 Og hvem skal jobbe da, synes du? Hvordan skal familien ha god nok økonomi? Når en har barn har ikke noe valg. Da skal barna prioriteres. Sånn er det bare. Om dere er to bør denne kabalen være mulig å legge ved f. eks. bytte og henteløsninger. eller bytte på og hente hver andre uke. Om en er alene med omsorg for barna blir denne kabalen vanskelig i full stilling. Sånn er det bare. Aksepter og tilpass deg verden, ikke forvent at verden tilpasser seg deg og dine skiftende behov. Har selv valgt bort jobber jeg ønsket pga omsorg for barna. Har valgt å prioritere barn foran egen trening, har valgt å prioritere barn foran nye kvinner , har valgt å prioritere barn foran ferier osv. osv. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå