Mardehmon Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 Heisann! Jeg og min mann har et vennepar som stadig snakker om å gifte seg, men at de "aldri" får ut fingeren. Dette har vi lyst å gjøre noe med, og har hatt så fryktelig lyst til å overraske dem med deres eget bryllup. Tanken er å få en sorenskriver til å gjøre dette utendørs på hytta (vi har hytte på samme sted), og invitere den nærmeste familien, da de ikke ønsker noe stort bryllup. Er det noen som har gjort noe liknende og vet hvordan man går frem? For det er vel slik at egenerklæringer og slikt skal fylles ut og sendes inn, og det vanskeliggjør kanskje hele saken. Vi kan jo ikke forfalske dokumentene heller
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 Ja, de må fylle ut skjema på forhånd så det er umulig å gjøre dette uten at de får vite noe.<br /><br /> Anonym poster: 2c820118e0e8d3122cf88b1e6726fd21
Amens Skrevet 17. september 2012 #3 Skrevet 17. september 2012 Ja det blir nok litt vanskelig å gjøre det da de må søke om vigselsattest. Og om dokumentene er forfalsket så kan ekteskapet bli erklært ugyldig.
Mardehmon Skrevet 17. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 17. september 2012 Ja, nei vi skal jo selvfølgelig ikke forfalske noe. Spm er om de kan fylle ut i etterkant, men det går vel ikke...
Amens Skrevet 17. september 2012 #5 Skrevet 17. september 2012 Ja, nei vi skal jo selvfølgelig ikke forfalske noe. Spm er om de kan fylle ut i etterkant, men det går vel ikke... Nei det blir nok noe vanskelig... For å få papirene man trenger for å inngå ekteskap så må man fylle ut erklæring for brudefolkene (altså de som skal inngå ekteskap må undertegne) og erklæring fra forlover. Dette må sendes til folkeregisteret før man etter 2-3 ukers behandlings tid får vigselsattest. Denne er gyldig i 4 måneder.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 Ja, nei vi skal jo selvfølgelig ikke forfalske noe. Spm er om de kan fylle ut i etterkant, men det går vel ikke... Nei, for poenget er å vite i forkant om noen av partene f.eks. er gift fra før eller at deterandre hinder for at de to kan gifte seg.<br /><br /> Anonym poster: 2c820118e0e8d3122cf88b1e6726fd21
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #7 Skrevet 17. september 2012 Heldigvis så kan ikke andre overraske deg med ditt eget bryllup. *Grøss og gru* Anonym poster: a1f795b18b8bbf0ce60f01aceca9de12 6
Mardehmon Skrevet 17. september 2012 Forfatter #8 Skrevet 17. september 2012 Hehehe, nei det var det, "anonym". De ønsker heldigvis å gifte seg, så det er ikke det det står på. De er bare veldig treig og har "aldri tid" :)Men ser uansett ut som det blir vanskelig, så da får vi heller hjelpe dem å komme igang, så får vi lage overraskelse for gjestene heller Men takk for hjelp 1
Gjest alven Skrevet 17. september 2012 #9 Skrevet 17. september 2012 Vi har gjort det mot et vennepar. Det vi gjorde var at vi fikk de til å skrive under det de trodde var forlovererklæringer, vi dekket over arket, og de trodde at vi skulle gifte oss, noe vi gjorde uka etter på. Men det kreves at man får godkjennelse til en slik overraskende sak av dommer eller prest
Karmosin Skrevet 17. september 2012 #10 Skrevet 17. september 2012 (endret) Vi har gjort det mot et vennepar. Det vi gjorde var at vi fikk de til å skrive under det de trodde var forlovererklæringer, vi dekket over arket, og de trodde at vi skulle gifte oss, noe vi gjorde uka etter på. Men det kreves at man får godkjennelse til en slik overraskende sak av dommer eller prest Presten kan ikke godkjenne noe som helst med erklæringen, det er skatteetaten som utsteder prøvingsattest. Under vielsen utøver presten myndighet som vigsler, men en prest har ingen myndighet over prøving.Tingretten kan nok teknisk sett avgi en kjennelse om at brudefolkene ikke selv behøver å være klar over at de er brudefolk, men det skal jeg se før jeg tror det. Lenke til lovtekst eller lignende som åpner for dette? Erklæringen fra brudefolkene er nettopp en egenerklæring fra de som ønsker å gifte seg. De skal oppgi informasjon som venner eller familie ikke nødvendigvis sitter på, og som det kan få leie følger å avgi falsk erklæring om. Hvis man må svare ja på spørsmål 2, 3 og 4 skal den vordende ektefellen også signere på at han/hun er kjent med det som oppgis. Hvordan skulle andre enn brudefolkene kunne sikre at slikt oppgis korrekt før de på ære og samvittighet erklærer at opplysningene er riktige (eventuelt som et par idioter signerer på noe de ikke leser først, det må folk ALDRI gjøre)? Endret 17. september 2012 av Karmosin 2
Gjest Daenerys Skrevet 17. september 2012 #11 Skrevet 17. september 2012 Jeg håper ingen noensinne gjør noe slikt for meg, tenk å miste hele planleggingen og å virkelig få dagen som man ønsker seg.
Petalouda Skrevet 17. september 2012 #12 Skrevet 17. september 2012 helt enig, hadde aldri i verden sagt ja under sånne omstendigheter 1
LukaFrost Skrevet 17. september 2012 #13 Skrevet 17. september 2012 Jeg synes ikke noe om et slikt opplegg. Det kan da godt hende at de har sine grunner for ikke å gifte seg. Hvorfor er det så viktig for dere å få dette paret gift? 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #14 Skrevet 17. september 2012 Jeg synes ikke noe om et slikt opplegg. Det kan da godt hende at de har sine grunner for ikke å gifte seg. Hvorfor er det så viktig for dere å få dette paret gift? Ja, det tenkte jeg også. Det kan både være ting de ikke ønsker å avsløre for hverandre, eller kanskje noe de ikke ønsker at andre skal vite. Jeg hadde dessuten blitt veldig forbanna dersom vennene mine prøvde å lure meg til å signere på noe jeg ikke hadde lest gjennom. Det er sjelden jeg skriver dette; men: WTF??!!?<br /><br /> Anonym poster: 2c820118e0e8d3122cf88b1e6726fd21 2
Gjest Adriane Skrevet 17. september 2012 #15 Skrevet 17. september 2012 Tanken er sikkert god og velment, men lite gjennomtenkt. Jeg tror ikke det er veldig mange som ville like å bli overrasket med at andre har arrangert bryllup for de, uten at de selv vet noe som helst. Hvordan reagerte de som dere gjorde dette mot... eh, jeg mener for (?), alven? 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #16 Skrevet 17. september 2012 Hehehe, nei det var det, "anonym". De ønsker heldigvis å gifte seg, så det er ikke det det står på. De er bare veldig treig og har "aldri tid" ...men da er vel grunnen at de faktisk ikke har tid, da? Tid til å planlegge, kose seg med å finne lokaler og kjole og mat og gjester og alt det der. Og kanskje de ikke vil være midt oppi en stressende periode av livet sitt når de gifter seg, men faktisk være avslappet nok til å nyte det? Om dere vil bidra til et bryllup kan dere vel heller overraske dem med å tilby dere å være bryllupsplanleggere for dem? Gi det som julegave eller noe. Anonym poster: 5196615b1a102922bed4f96def39f159 3
Mardehmon Skrevet 18. september 2012 Forfatter #17 Skrevet 18. september 2012 Ja, det tenkte jeg også. Det kan både være ting de ikke ønsker å avsløre for hverandre, eller kanskje noe de ikke ønsker at andre skal vite. Jeg hadde dessuten blitt veldig forbanna dersom vennene mine prøvde å lure meg til å signere på noe jeg ikke hadde lest gjennom. Det er sjelden jeg skriver dette; men: WTF??!!?<br /><br /> Anonym poster: 2c820118e0e8d3122cf88b1e6726fd21 For å si det med en gang, så hadde jeg overhodet ikke tenkt å få dem til skrive under på noe de ikke visste hva var, så langt hadde jeg absolutt ikke tenkt å gå! For det andre, så kjenner vi dem såpass godt at vi vet at de har lyst å gifte seg, akkurat hvordan de har lyst å gjennomføre det (på simpelt vis og utendørs i turklær, ingen kjole eller glam-faktor). De ønsker mest å bare få det på papiret!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå