AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 Vet ike hva jeg skal si i overskriften, saken er den at kjæresten min tjener ca 50 000kr i mnd etter skatt, eller ca 48 000 og noe, nærmere 50 i allefall. Jeg er på AAP etter en ulykke hvor jeg sliter med å komme meg ut i jobb, nå prøver jeg ut yrker. Min månedlige inntekt er på ca 14 000 kr. Som dere ser, det er en del i forskjell der. Kjæresten min elsker god mat, øl, turer ut med gutta, nye gadgeter, dyre hobbyer osv. Når måneden er omme så har jeg lagt av penger til sprang, mens han har brukt opp sine og ber meg om lån til en regning eller to. Han betaler alltid tilbake, men noen ganger gjør han det på en veldig ekkel måte. Han har sagt til meg "kan jeg bare låne 2000 av deg til neste lønning? Jeg har jo egentlig masse penger, men hadde ikke jeg og du reist på den turen vi dro på, hadde jeg hatt penger. Du skal ikke føle dårlig samvittighet altså, jeg bare sier det, at uten den turen hadde jeg hatt penger." Jeg vet ikke helt jeg, den turen var fantastisk, han inviterte meg, han betalte, og vi hadde det så fint. Nå er ikke den turen noe godt minne egentlig, når han sier det på den måten. Det gjelder også hvis vi har vært på resturant og han har spandert. En uke etterpå kan hands "jeg har tatt deg med så mye ut at jeg har dårlig råd igjen, sponser du meg med en 500lapp?". Og jeg låner og sponser, når det liksom er pga meg han har fått de pengeproblemene. Merk dere at jeg alltid insisterer på å betale middel av utgiftene, men han alltid virkelig nekter og nærmest skubber meg unna regningen. Den turen vi dro på,tur til syden for 10 000, den snakket jeg lenge om at vi burde vente til inntekten er bedre slik at jeg kan betale for meg og ha mye i lommepenger osv. Han nektet, han skulle ta meg med på tur, betale turen, og det insisterte han på. Vet ikke, føler dette ble bare rot.. Det hadde vært billigere om jeg bare betalte for meg selv, enn at han skal være gentleman, betale alt og være stolt, og senere ta det opp som grunnlag på at han trenger penger.. <br /><br /> Anonym poster: ccaf64dcd9b411fda5ddc9729e69f6a6
Cho Kon It Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 Jeg hadde sagt til han at jeg synes det var veldig rart at det alltid er han som ender opp med å låne penger av deg når han tjener tre ganger mer enn deg. Og så hadde jeg nok kuttet pengestrømmen en måned eller to (og samtidig nektet å bli spandert på) så han kunne sett med sine egne øyne at det eneste problemet her var hans dårlige økonomiske sans. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #3 Skrevet 17. september 2012 Det her er i grunn ikke din feil. Det er han som tjener mye mer enn deg som har et problem med å styre sitt eget forbruk. Jeg synes du skal sette foten ned og si nei, ikke noe mer spandering. Du vil ikke ha noen ting før han innser at det er alle hans dyre hobbyer som lopper han for penger og ikke deg. Det blir nok den eneste metoden å få han til å forstå at det er han som er problemet ikke du. Anonym poster: fd944acd01424aa38d79f03d02d5b5b8 2
Miss moneypenny Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 Ikke la han spandere noe på deg, og når han ber deg om penger sier du nei. Han har ikke respekt for at du har dårligere råd enn han, det må han få hvis dere skal holde sammen. Det er ikke holdbart at han tror at du med dine 14000 kan sponse han i hytt og pine! 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #5 Skrevet 17. september 2012 Jeg har for lengst forstått forskjellen i vår økonomi, og jeg lever etter delegere jeg har, jeg vil ikke at hanskal spandere og kjøpe alt mulig til og for meg,det har jeg sagt, men likevel ender det slik som i hovedinnlegget... Takkfor svar..<br /><br /> Anonym poster: ccaf64dcd9b411fda5ddc9729e69f6a6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 Vet ike hva jeg skal si i overskriften, saken er den at kjæresten min tjener ca 50 000kr i mnd etter skatt, eller ca 48 000 og noe, nærmere 50 i allefall. Jeg er på AAP etter en ulykke hvor jeg sliter med å komme meg ut i jobb, nå prøver jeg ut yrker. Min månedlige inntekt er på ca 14 000 kr. Som dere ser, det er en del i forskjell der. Kjæresten min elsker god mat, øl, turer ut med gutta, nye gadgeter, dyre hobbyer osv. Når måneden er omme så har jeg lagt av penger til sprang, mens han har brukt opp sine og ber meg om lån til en regning eller to. Han betaler alltid tilbake, men noen ganger gjør han det på en veldig ekkel måte. Han har sagt til meg "kan jeg bare låne 2000 av deg til neste lønning? Jeg har jo egentlig masse penger, men hadde ikke jeg og du reist på den turen vi dro på, hadde jeg hatt penger. Du skal ikke føle dårlig samvittighet altså, jeg bare sier det, at uten den turen hadde jeg hatt penger." Jeg vet ikke helt jeg, den turen var fantastisk, han inviterte meg, han betalte, og vi hadde det så fint. Nå er ikke den turen noe godt minne egentlig, når han sier det på den måten. Det gjelder også hvis vi har vært på resturant og han har spandert. En uke etterpå kan hands "jeg har tatt deg med så mye ut at jeg har dårlig råd igjen, sponser du meg med en 500lapp?". Og jeg låner og sponser, når det liksom er pga meg han har fått de pengeproblemene. Merk dere at jeg alltid insisterer på å betale middel av utgiftene, men han alltid virkelig nekter og nærmest skubber meg unna regningen. Den turen vi dro på,tur til syden for 10 000, den snakket jeg lenge om at vi burde vente til inntekten er bedre slik at jeg kan betale for meg og ha mye i lommepenger osv. Han nektet, han skulle ta meg med på tur, betale turen, og det insisterte han på. Vet ikke, føler dette ble bare rot.. Det hadde vært billigere om jeg bare betalte for meg selv, enn at han skal være gentleman, betale alt og være stolt, og senere ta det opp som grunnlag på at han trenger penger.. <br /><br /> Anonym poster: ccaf64dcd9b411fda5ddc9729e69f6a6 Styr unna folk som driver med sånn hersketeknikk. Det blir bare verre med tiden. Anonym poster: 2afc790c7008bf702e3ed09779ad77e9 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #7 Skrevet 17. september 2012 Overrasket over at det tok så lang tid før noen kom med forslaget om å dumpe ham. Kvinneguiden i et nøtteskall. Anonym poster: ce891e3c6607f9512ec8d63a1b6341ba 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #8 Skrevet 17. september 2012 Er liksom ikke sikker på hvordan jeg skal ta dette an, eller hva jeg skal si, han mener det jo bare godt når han spanderer ting på meg, men det føles ikke rett heller. Verre blir det når han skal rettferdiggjøre det å ta penger tilbake ved å si han har brukt på meg. Anonym poster: ccaf64dcd9b411fda5ddc9729e69f6a6
Gjest Lille-pus Skrevet 17. september 2012 #9 Skrevet 17. september 2012 Det er mulig jeg misforstår noe her, eller leser ting du ikke har sagt..... Det jeg sitter igjen med er dette: Han spanderer jo ikke på deg, han bare "forskuddsbetaler" utgifter du hverken trenger eller har behov for akkurat nå, - for senere å kreve kostnaden tilbake. Snakk med ham og fortell at dette er en løsning du ikke har råd til. - og mellom oss; en viss grad av økonomistyring bør kunne kreves, for den inntekten forteller meg at han ikke er 19 år lenger. 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #10 Skrevet 17. september 2012 Ja, det er nesten slik at han betaler masse for meg, og spanderer og alt, så kommer det for en dag der han trenger pengene. Det er MÅTEN jeg ikke kan takle han gjør det på.. nevner ting han har invitert meg på, og at han er blakk pga det, og om jeg ikke kan låne han penger osv.. Det synes jeg er trist, for på den turen vår så var jeg forsiktig med penger jeg brukte, han skulle på død og liv betale mat og drikke og alt for meg der også, det fikset han ved å kjøpe "inclusive" eller noe, slik at jeg ikke skulle bruke unødig med penger. Han er jo snill når han gjør slike ting, det er jo det, men det blir ikke så bra når han hele tiden betaler, og jeg prøver å presse penger tilbake, så nekter han, og etter en stund kommer han og trenger penger... Han kunne jo bare sagt "jeg er blakk, kan jeg låne av deg?". Nei, han er ikke 19, han er.. 40. Anonym poster: ccaf64dcd9b411fda5ddc9729e69f6a6
Gjest Lille-pus Skrevet 17. september 2012 #11 Skrevet 17. september 2012 Hmmm...... En slik økonomisk katastrofe har jeg engang kjent.... Der endte hus og heim på tvangsauksjon fordi det alltid var nye hobbyobjekter som fristet mer enn å legge penger til side for regninger og avdrag som kom. I det tilfellet var det ingen han kunne hente flere hundre tusen fra.... Her snakker vi jo om mindre beløp enn det, men signalene er ubehagelig sterke; har han ikke i den alderen ennå lært seg å sette tæring etter næring så er det meget tvilsom om han noengang vil komme til å lære det, - før det virkelig smeller økonomisk for ham. Jeg antar han har få faste utgifter ? Tenker nå på huslån/billån og slike ting. Sett fra mitt ståsted er dette ikke noen jeg ville tatt sjansen på før han eventuelt hadde vist (over mer tid enn en måned) at han virkelig kan styre sin egen inntekt og sine egne utgifter. Både på kort- og lengre sikt. Nå fungerer du, under press, som en type "bufferkonto" for en mann med en hyggelig inntekt. 2
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 17. september 2012 #12 Skrevet 17. september 2012 Melde ham på Luksusfellen slik at han får en reality-check? Han behøver vel ikke å ha noe i gjeld for å være med på det programmet? Han har overforbruk i forhold til sine ressurser, pluss at dere som par åpenbart ikke er enige om hvordan dere skal bruke pengene på mest mulig fornuftig måte. Etter mitt syn er du den mest fornuftige av dere. Det gjelder bare å få ham inn på det samme sporet.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #13 Skrevet 17. september 2012 Ja, jeg er nøktern i forbruket mitt, og det er jo fordi jeg ønsker å spare og legge av penger, med mine budsjetter klarer jeg det. Han sparer ingenting, til tross for den høye regningen hans. Han betaler lån og sånn på fasttrekk, men de andre regningene må han betale selv via nettbanken. Han trenger bare å lære å spare og passe pengene litt.. Jeg synes ofte det er nesten utrolig at han som har så mye i inntekt, ofte må låne og få penger av meg på slutten av måneden liksom.<br /><br /> Anonym poster: ccaf64dcd9b411fda5ddc9729e69f6a6
QueenOfTheSidewalk Skrevet 17. september 2012 #14 Skrevet 17. september 2012 Du må si til han at det føles veldig ekkelt at han oppfører seg sånn. Og at han ikke trenger å begrunne hvorfor han skal låne penger. Virker som han tidligere har opplevd at han må komme opp med en grunn som gjør at man garantert kommer til å få låne. Om det ikke funker, så må du leve med det resten av forholdet.
Gjest O___o Skrevet 17. september 2012 #15 Skrevet 17. september 2012 Høres ut som en mann jeg ville kommet meg bort i fra.
Gjest blabal Skrevet 7. februar 2013 #16 Skrevet 7. februar 2013 Det høres selvfølgelig virkelig ikke bra ut men to ting: 1. Han har dårlig styring over sin egen økonomi, men det er kanskje fordi han kun forsørger seg selv og har gjort det i lang tid. Det vil vel ikke nødvendigvis bety at han ikke vil kunne klare å gjøre ting annerledes, hvis han ikke har noe gjeld til nå, er han vel kanskje bare en person som bruker det han har og ikke bekymrer seg så mye for framtiden (tipper sånne bekymringsløse mennesker lever lenger*). 2. Dette med at han bruker rausheten sin imot deg er utrolig turn off og kjipt, men mulig at det beror mer på et issue han har med å få nok takk. (i tillegg til at han gjerne synes det er flaut å be om penger). Selvfølgelig skal ikke du gå rundt å takke deg til døde på noe som han har insistert på å gi deg, men det er jo mulig det går mer på et dårlig selvbilde enn noe annet. Kanskje mannen trenger litt kjærlighet bare:) Vil for øvrig påpeke at jeg kan si meg enig i øvrige angående -ikke ta imot flere spanterunder og stoppe å låne ut penger (du trenger jo ikke opplyse om hvor mye du sparer, er vel bare å si at du har ikke noe å låne ut) ((så lenger dere bare er kjærester hvertfall)). Min mann er håpløs og, men så lenge jeg klarer å holde han unna mine penger så vil jeg jo gjerne kose med han på søndagskveld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå