Gå til innhold

Hvordan måles energi/kalorier ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg stilte meg ett spørsmål jeg ikke kunne svare på, ja som jeg ikke hadde tenkt på engang. Og det er jo mulig det erj eg som er litt kort men legger ut problemstillingen her.

Hvordan finner en, de som driver med sånt, ut hvor mye energi det er i en matvare. Jeg mener ikke : hvordan en slår det opp i en eller annen tabell, eller hvordan en samler info til en tabell. Si det oppsto en helt ny type frukt. Hvordan finner de ut hvor mange kalorier det er i den ? Noen som vet ?

Skrevet

Sakset fra nettet:

Energiinnholdet i matvarer måles ved at en innveid porsjon forbrennes fullstendig i et kalorimeter, der energiinnholdet beregnes ut fra temperaturstigningen under forbrenningen. Denne metoden gir alltid et litt høyere energiinnhold i maten enn kroppen faktisk klarer å utnytte, ettersom de fleste matvarer inneholder en del ufordøyelig materiale.

Google kalorimeter evt kalorimeter + matvarer hvis du vil lære mer.

Anonym poster: d009add7ffbf716d801e8ec3d307e9b9

• Liker 1
Skrevet

kcal i 100 g = (hvor godt noe er på en skala fra 1-10) * 68 - 38

Eksempel: 100 g Troika: 7*64-38=410 kcal.

Skrevet (endret)

Sakset fra nettet:

Energiinnholdet i matvarer måles ved at en innveid porsjon forbrennes fullstendig i et kalorimeter, der energiinnholdet beregnes ut fra temperaturstigningen under forbrenningen. Denne metoden gir alltid et litt høyere energiinnhold i maten enn kroppen faktisk klarer å utnytte, ettersom de fleste matvarer inneholder en del ufordøyelig materiale.

Google kalorimeter evt kalorimeter + matvarer hvis du vil lære mer.

Anonym poster: d009add7ffbf716d801e8ec3d307e9b9

kcal i 100 g = (hvor godt noe er på en skala fra 1-10) * 68 - 38

Eksempel: 100 g Troika: 7*64-38=410 kcal.

Til anonymbruker:

Så det er slik det henger sammen altså.. Takk så mye for svar. :)

Til JohnS:

He he. Ja det var vel egentlig sånn jeg trodde det hang sammen. :P;)

Endret av fjærestein

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...