AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 Jeg snakker ikke om etnisk bakgrunn, men kulturer som er helt forskjellige. Å tro at vestlig og Islamsk kultur skal lever fredlig sammen er utopi. Jeg frykter at vi på sikt for mye sosial uro i hele Europa. I tillegg så er vi å veldig redde for å stille krav til de som kommer. Vi sender forskjellige signaler. Noen hyller det å blande relgioner og kulturer, andre krever integrering og aksepterer ikke feks hijab. Det er oppskriften på konflikt. Jeg tror en del av de konfliktene vi nå ser rundt i verden også kan komme til Europa på sikt. Forfølgelsen av kristne minoriteter er økende spesielt i Pakistan, de fleste kristne i samtlige muslimske land prøver å forlate hjemmlandet. Ikke misforstå meg, jeg mener ikke at vi her i nord er bedre en andre. Jeg snakker ikke her om etnistet, jeg er heller ikke verken relgiøs eller rasist. Anonym poster: 077143ab87930e613f389b9db0a28021 11
sebastianen Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 Ikke jeg heller ( tenker det kom som et sjokk ) Malaysia fremholdes ofte som et land der det multikultur lykkes. Men gjør det det ? Ikke ifølge den indiske og kinesiske minoriteten . 3
sebastianen Skrevet 17. september 2012 #3 Skrevet 17. september 2012 Det som og irriterer meg er at vi nå plutselig skal defineres som kristne, vi etnisk norske. Wtf ? 6
Flanør Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 Tja. For å bedømme hvordan et flerkulturelt samfunn i Norge på landsbasis kan fungere i fremtiden er det nyttig å se hvordan et flerkulturelt samfunn fungerer lokalt akkurat nå, Groruddalen f.eks. Hva skjer der? Jo, etniske nordmenn flytter i stor stil. Det er vanskelig å tolke dette annerledes enn at de som bor der ikke ønsker omkostningene ved det flerkulturelle eksperimentet, at de ikke vil at barnet deres er det eneste i klassen som ikke snakker arabisk eller urdu. Ikke fordi de er rasister, men kanskje fordi de ikke tror det store kulturelle eksperimentet vil kunne fungere, og i hvert fall fordi de ikke ønsker å være dem som må betale regningen i tilfelle det ikke fungerer. 4
Flanør Skrevet 17. september 2012 #5 Skrevet 17. september 2012 Det som og irriterer meg er at vi nå plutselig skal defineres som kristne, vi etnisk norske. Wtf ? Ja, det er irriterende. Å omtale vestlige mennesker som kristne bare fordi de er vestlige er det jihadister/islamister og Breivik-tullinger som må ta skylda for. Ut over det har det store antallet muslimer som har innvandret hit de siste årene har ført til en begynnende renessanse for religiøs tenkemåte i politikken, så sånn sett er det ikke til å undres over at religion på ny er blitt en rødglødende konfliktlinje. 2
sebastianen Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 Ja, det er irriterende. Å omtale vestlige mennesker som kristne bare fordi de er vestlige er det jihadister/islamister og Breivik-tullinger som må ta skylda for. Ut over det har det store antallet muslimer som har innvandret hit de siste årene har ført til en begynnende renessanse for religiøs tenkemåte i politikken, så sånn sett er det ikke til å undres over at religion på ny er blitt en rødglødende konfliktlinje. Men jeg vil ikke ha den #%$¥£# religionen inn i min elskede politikk.... 5
Flanør Skrevet 17. september 2012 #7 Skrevet 17. september 2012 Men jeg vil ikke ha den #%$¥£# religionen inn i min elskede politikk.... Ikke jeg heller. Religion er og blir en privatsak som ikke har noe i det offentlige ordskiftet å gjøre. Og staten skal være sekulær. Alt annet er uakseptabelt. 7
Gjest Yvonne d.e Skrevet 17. september 2012 #8 Skrevet 17. september 2012 Tja. For å bedømme hvordan et flerkulturelt samfunn i Norge på landsbasis kan fungere i fremtiden er det nyttig å se hvordan et flerkulturelt samfunn fungerer lokalt akkurat nå, Groruddalen f.eks. Hva skjer der? Jo, etniske nordmenn flytter i stor stil. Det er vanskelig å tolke dette annerledes enn at de som bor der ikke ønsker omkostningene ved det flerkulturelle eksperimentet, at de ikke vil at barnet deres er det eneste i klassen som ikke snakker arabisk eller urdu. Ikke fordi de er rasister, men kanskje fordi de ikke tror det store kulturelle eksperimentet vil kunne fungere, og i hvert fall fordi de ikke ønsker å være dem som må betale regningen i tilfelle det ikke fungerer. Newsflash: Jeg bor her og det er ikke bare nordmenn som flytter. De fleste som ser at de kan få råd til noe bedre ved å flytte til Akershus pleier å pakke snippsekken når ungene blir store nok. Grunnen jeg hører til at folk flytter er at de som barnefamilie aldri får råd til noe annet enn en trang leilighet i Oslo. Jeg har enda til gode å komme over noen som har flyttet til en annen del av Oslo, folk flytter til steder i Akershus hvor prisene er lave og rekkehus, småhus og enebolig er innenfor rekkevidde. Jeg skjønner de godt. Kan en ikke ha hage, men må bo i 3 etasje uten heis men får råd til noe bedre ved å flytte så flytter en selvsagt. Nå er kollektivløsningene her i Groruddalen så dårlige at det er mer stabilt og lettere å komme seg fra steder ute i Akershus og inn til byen enn herfra og inn til byen. Jeg vet om en som sa han flyttet pga innvandring. Han gikk nå også ut i avisa med det, bodde borti veien her. Fyren har aldri gjort annet enn å klage på utlendinger og syte over muslimer. Gikk ikke an å ha en normal samtale med fyren uten at han skulle snakke om dette. Merkelig nok fulgte han samme mønsteret som alle andre. Han flyttet til et sted hvor han fikk råd til et rekkehus utenfor Oslo. Han var jo også i aftenposten og der modifiserte han seg litt og sa vel også dette med at han fikk ikke råd til den boligen hans selv ønsket, selv om hovedoppslaget og fokus var at han flyttet pga innvandrere. Jeg forstår at folk flytter om de ikke kan bo i enebolig eller rekkehus. Slik enkelte av blokkene her ser ut så ville jeg ikke bodd i de. Det er tett i tett med blokker (og ifølge reguleringsplanen skal det visst bli enda flere og enda høyere blokker her) og mange av de er bygget i hu og hast etter krigen og har derfor en standard som de aller fleste i dag ville kvi seg veldig på å legge ut mellom 2 og 3,5 millioner for en tre-fire roms i 3 etasje med utsikt til naboblokka for.
Purple Basil Skrevet 17. september 2012 #9 Skrevet 17. september 2012 Jeg tror heller ikke på flerkulturelle samfunn det når det kommer til religion. Det er skummelt å se hvor sterkt mange lar seg påvirke negativt av religiøse tanker, og at de er villige til å skade andre for å få de religiøse samfunnene de ønsker seg. Folk må selvsagt få tro på det de vil, men når religiøse hensyn skal komme foran andres sikkerhet og rettigheter, da er det noe alvorlig galt.. 3
Flanør Skrevet 17. september 2012 #10 Skrevet 17. september 2012 Newsflash: Jeg bor her og det er ikke bare nordmenn som flytter. De fleste som ser at de kan få råd til noe bedre ved å flytte til Akershus pleier å pakke snippsekken når ungene blir store nok. Grunnen jeg hører til at folk flytter er at de som barnefamilie aldri får råd til noe annet enn en trang leilighet i Oslo. Jeg har enda til gode å komme over noen som har flyttet til en annen del av Oslo, folk flytter til steder i Akershus hvor prisene er lave og rekkehus, småhus og enebolig er innenfor rekkevidde. Jeg skjønner de godt. Kan en ikke ha hage, men må bo i 3 etasje uten heis men får råd til noe bedre ved å flytte så flytter en selvsagt. Nå er kollektivløsningene her i Groruddalen så dårlige at det er mer stabilt og lettere å komme seg fra steder ute i Akershus og inn til byen enn herfra og inn til byen. Jeg vet om en som sa han flyttet pga innvandring. Han gikk nå også ut i avisa med det, bodde borti veien her. Fyren har aldri gjort annet enn å klage på utlendinger og syte over muslimer. Gikk ikke an å ha en normal samtale med fyren uten at han skulle snakke om dette. Merkelig nok fulgte han samme mønsteret som alle andre. Han flyttet til et sted hvor han fikk råd til et rekkehus utenfor Oslo. Han var jo også i aftenposten og der modifiserte han seg litt og sa vel også dette med at han fikk ikke råd til den boligen hans selv ønsket, selv om hovedoppslaget og fokus var at han flyttet pga innvandrere. Jeg forstår at folk flytter om de ikke kan bo i enebolig eller rekkehus. Slik enkelte av blokkene her ser ut så ville jeg ikke bodd i de. Det er tett i tett med blokker (og ifølge reguleringsplanen skal det visst bli enda flere og enda høyere blokker her) og mange av de er bygget i hu og hast etter krigen og har derfor en standard som de aller fleste i dag ville kvi seg veldig på å legge ut mellom 2 og 3,5 millioner for en tre-fire roms i 3 etasje med utsikt til naboblokka for. Takk for opplysningene. Men leser jeg deg rett hvis du påstår at ingen etnisk norske bosatt i Groruddalen ser det som et problem at barna deres vil gå på skoler hvor etniske minoritetsbarn er i klar overvekt, og at dette problemet er stort nok til at det spiller vesentlig inn på avgjørelsen deres om å flytte? For øvrig: noen flyttegrunner er kanskje mer stuerene enn andre. Det tar seg kanskje ikke like godt ut å si til naboer og kollegaer at de flytter på grunn av ghettodannelser og sosiale problemer. Jeg sier ikke at dette er grunnen alene - at man velger å flytte har sikkert flere grunner som du påpeker - men jeg nekter å tro at ghettoer hvor ni av ti elever er fremmedspråklige er et blivende sted for etnisk norske med barn, og i hvert fall ikke et sted hvor man flytter til. 4
Capt. Obvious Skrevet 17. september 2012 #11 Skrevet 17. september 2012 Takk for opplysningene. Men leser jeg deg rett hvis du påstår at ingen etnisk norske bosatt i Groruddalen ser det som et problem at barna deres vil gå på skoler hvor etniske minoritetsbarn er i klar overvekt, og at dette problemet er stort nok til at det spiller vesentlig inn på avgjørelsen deres om å flytte? For øvrig: noen flyttegrunner er kanskje mer stuerene enn andre. Det tar seg kanskje ikke like godt ut å si til naboer og kollegaer at de flytter på grunn av ghettodannelser og sosiale problemer. Jeg sier ikke at dette er grunnen alene - at man velger å flytte har sikkert flere grunner som du påpeker - men jeg nekter å tro at ghettoer hvor ni av ti elever er fremmedspråklige er et blivende sted for etnisk norske med barn, og i hvert fall ikke et sted hvor man flytter til. Innrømmelsen over at man flytter på grunn av at man ønsker å unngå "ghettoen" samt at man ikke ønsker at barnet skal være en av få etnisk Norske sitter nok ganske langt inne for de fleste, og det er nok ganske mange som oppgir andre grunner for å unngå å fremstå som rasistiske. Her i landet har det som kjent blitt ganske lett å bli stemplet som rasist, og det skal ikke mer til enn å påpeke uheldige sider av nåværende integreringspolitikk for å bli stemplet som rasist. Multikulturalisme har blitt et begrep som alle er "for" i de rette sammenhenger, så lenge konsekvensene ikke rammer en selv og egen familie. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #12 Skrevet 17. september 2012 Jeg føler at Vesten har et handicap, demokrati og yttringsfrihet. Islamistene som kommer hit utnytter det til det fulle, men aksepterer ikke at vi også etter lever det. På sikt så mister vi egne verdier. Anonym poster: 8a0f452b6f9a60bb4583728bbe1b0733 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2012 #13 Skrevet 19. september 2012 Newsflash: Jeg bor her og det er ikke bare nordmenn som flytter. De fleste som ser at de kan få råd til noe bedre ved å flytte til Akershus pleier å pakke snippsekken når ungene blir store nok. Grunnen jeg hører til at folk flytter er at de som barnefamilie aldri får råd til noe annet enn en trang leilighet i Oslo. Jeg har enda til gode å komme over noen som har flyttet til en annen del av Oslo, folk flytter til steder i Akershus hvor prisene er lave og rekkehus, småhus og enebolig er innenfor rekkevidde. Jeg skjønner de godt. Kan en ikke ha hage, men må bo i 3 etasje uten heis men får råd til noe bedre ved å flytte så flytter en selvsagt. Nå er kollektivløsningene her i Groruddalen så dårlige at det er mer stabilt og lettere å komme seg fra steder ute i Akershus og inn til byen enn herfra og inn til byen. Jeg vet om en som sa han flyttet pga innvandring. Han gikk nå også ut i avisa med det, bodde borti veien her. Fyren har aldri gjort annet enn å klage på utlendinger og syte over muslimer. Gikk ikke an å ha en normal samtale med fyren uten at han skulle snakke om dette. Merkelig nok fulgte han samme mønsteret som alle andre. Han flyttet til et sted hvor han fikk råd til et rekkehus utenfor Oslo. Han var jo også i aftenposten og der modifiserte han seg litt og sa vel også dette med at han fikk ikke råd til den boligen hans selv ønsket, selv om hovedoppslaget og fokus var at han flyttet pga innvandrere. Jeg forstår at folk flytter om de ikke kan bo i enebolig eller rekkehus. Slik enkelte av blokkene her ser ut så ville jeg ikke bodd i de. Det er tett i tett med blokker (og ifølge reguleringsplanen skal det visst bli enda flere og enda høyere blokker her) og mange av de er bygget i hu og hast etter krigen og har derfor en standard som de aller fleste i dag ville kvi seg veldig på å legge ut mellom 2 og 3,5 millioner for en tre-fire roms i 3 etasje med utsikt til naboblokka for. Vel, det interessante er jo at når disse norske familiene flytter, må mange utenfor Oslo for å få råd til en bolig med nok plass... Og det skyldes en eksplosiv prisøkning, grunnet... nettopp en rekordartet innvandring! Anonym poster: e3dbf636a74db4ab2e3fca88c387394f
AnonymBruker Skrevet 19. september 2012 #14 Skrevet 19. september 2012 Newsflash: Jeg bor her og det er ikke bare nordmenn som flytter. De fleste som ser at de kan få råd til noe bedre ved å flytte til Akershus pleier å pakke snippsekken når ungene blir store nok. Grunnen jeg hører til at folk flytter er at de som barnefamilie aldri får råd til noe annet enn en trang leilighet i Oslo. Jeg har enda til gode å komme over noen som har flyttet til en annen del av Oslo, folk flytter til steder i Akershus hvor prisene er lave og rekkehus, småhus og enebolig er innenfor rekkevidde. Jeg skjønner de godt. Kan en ikke ha hage, men må bo i 3 etasje uten heis men får råd til noe bedre ved å flytte så flytter en selvsagt. Nå er kollektivløsningene her i Groruddalen så dårlige at det er mer stabilt og lettere å komme seg fra steder ute i Akershus og inn til byen enn herfra og inn til byen. Jeg vet om en som sa han flyttet pga innvandring. Han gikk nå også ut i avisa med det, bodde borti veien her. Fyren har aldri gjort annet enn å klage på utlendinger og syte over muslimer. Gikk ikke an å ha en normal samtale med fyren uten at han skulle snakke om dette. Merkelig nok fulgte han samme mønsteret som alle andre. Han flyttet til et sted hvor han fikk råd til et rekkehus utenfor Oslo. Han var jo også i aftenposten og der modifiserte han seg litt og sa vel også dette med at han fikk ikke råd til den boligen hans selv ønsket, selv om hovedoppslaget og fokus var at han flyttet pga innvandrere. Jeg forstår at folk flytter om de ikke kan bo i enebolig eller rekkehus. Slik enkelte av blokkene her ser ut så ville jeg ikke bodd i de. Det er tett i tett med blokker (og ifølge reguleringsplanen skal det visst bli enda flere og enda høyere blokker her) og mange av de er bygget i hu og hast etter krigen og har derfor en standard som de aller fleste i dag ville kvi seg veldig på å legge ut mellom 2 og 3,5 millioner for en tre-fire roms i 3 etasje med utsikt til naboblokka for. Når holdningene dine til folk som kritiserer problemer relatert til masseinnvandring er som de er, er det kanskje ikke så rart du hører lite til nettopp den kritikken? Anonym poster: 3ff1079aab767e602cb97ec60b542320 1
Gjest Gunfreak Skrevet 19. september 2012 #15 Skrevet 19. september 2012 Ting gjevner seg ut, de aller fleste muslimer blir mer og mer sekulære, din vanlige norske muslim er ikke noe mer ektremt enn en noe religiøs norsk kristen, og for hver dag som går mister muslimer følgere til sekulære prinsipper. Om noen tiår kommer den vanlige muslim ikke til å være noe mer religiøs en norske hobby kristene som går i kirka bare på julaften. 4
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2012 #17 Skrevet 19. september 2012 Det er bare SV-fitter som tror på det multikulturelle utopi-samfunnet.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2012 #18 Skrevet 19. september 2012 Ting gjevner seg ut, de aller fleste muslimer blir mer og mer sekulære, din vanlige norske muslim er ikke noe mer ektremt enn en noe religiøs norsk kristen, og for hver dag som går mister muslimer følgere til sekulære prinsipper. Om noen tiår kommer den vanlige muslim ikke til å være noe mer religiøs en norske hobby kristene som går i kirka bare på julaften. Nei. Andre, tredje og fjerde generasjons muslimer i Vesten er "mer katolsk enn paven". Les deg litt opp om emnet,les aviser og ikke lukk øya.
Gjest Gunfreak Skrevet 19. september 2012 #19 Skrevet 19. september 2012 (endret) Det er sant at visse land som Frankrike har problemer, men i norge blir bare muslimer mer moderate og liberale. Endret 19. september 2012 av Gunfreak 1
Drizzt Skrevet 19. september 2012 #20 Skrevet 19. september 2012 Det er sant at visse land som Frankrike har problemer, men i norge blir bare muslimer mer moderate og liberale. Er det ditt ønske?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå