Gå til innhold

Får så dårlig samvittighet... Syk fra jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt nyutdanna og har min første jobb som lærer ved en ungdomsskole.

Jeg var syk med influensa tre dager sammenhengende for 2 uker siden.

I dag da jeg skulle til å dra på jobb, ble jeg pangsyk og begynte og spy! Ble svimmel, varm og svetta. Måtte bare ringe meg inn syk.

Men jeg får så uendelig dårlig samvittighet ovenfor min kollega - han som er kontaktlærer sammen med meg i vår klasse. Han tar mine fag som han ikke er utdanna i en gang, og mister sine "planleggingstimer", siden det er bare jeg og han som er lærere i den klassen...

Stakkars han som har en så upålitelig kollega... :'(

Også er det dette med sykdom da! Jeg har jo nettopp vært syk! Hvordan er det med denne prøvetida? Kan jeg få sparken siden de ser at jeg har vært syk ganske mye bare den første måneden? :(

På utdanningsforbundet står det: "Normalt har ansatte rett til fire egenmeldinger á tre arbeidsdager per kalenderår. På arbeidsplasser som praktiserer Inkluderende arbeidsliv, har du rett til 24 sykedager per kalenderår, med fravær fra én til åtte arbeidsdager per gang. Man må ha vært ansatt hos arbeidsgiver i to måneder for å få rett til å benytte egenmelding."

Jeg skjønner ikke helt dette... Kan jeg bare bli syk to ganger til i løpet av året, nå da? Vi har inkluderende arbeidsliv på jobben vår. Kan jeg da bli syk så lenge det er innenfor 24 dager?

Anonym poster: f3ba87f7e6a7e29a34bef1664951a707

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt nyutdanna og har min første jobb som lærer ved en ungdomsskole.

Jeg var syk med influensa tre dager sammenhengende for 2 uker siden.

I dag da jeg skulle til å dra på jobb, ble jeg pangsyk og begynte og spy! Ble svimmel, varm og svetta. Måtte bare ringe meg inn syk.

Men jeg får så uendelig dårlig samvittighet ovenfor min kollega - han som er kontaktlærer sammen med meg i vår klasse. Han tar mine fag som han ikke er utdanna i en gang, og mister sine "planleggingstimer", siden det er bare jeg og han som er lærere i den klassen...

Stakkars han som har en så upålitelig kollega... :'(

Også er det dette med sykdom da! Jeg har jo nettopp vært syk! Hvordan er det med denne prøvetida? Kan jeg få sparken siden de ser at jeg har vært syk ganske mye bare den første måneden?

På utdanningsforbundet står det: "Normalt har ansatte rett til fire egenmeldinger á tre arbeidsdager per kalenderår. På arbeidsplasser som praktiserer Inkluderende arbeidsliv, har du rett til 24 sykedager per kalenderår, med fravær fra én til åtte arbeidsdager per gang. Man må ha vært ansatt hos arbeidsgiver i to måneder for å få rett til å benytte egenmelding."

Jeg skjønner ikke helt dette... Kan jeg bare bli syk to ganger til i løpet av året, nå da? Vi har inkluderende arbeidsliv på jobben vår. Kan jeg da bli syk så lenge det er innenfor 24 dager?

Du kan bruke egenmelding for tilsammen 24 arbeidsdager. Når det står fra en til åtte arbeidsdager per gang, så betyr det at om du er syk i ti dager, må du ha sykemelding fra legen for de siste to dagene.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt... Kollegaen din bestemmer vel selv om han skal ta vikartimer, og han får da vel betalt for det? Jobber selv på skole og framstillingen din virker litt underlig.

Anonym poster: 8ad33eb0c18f9e6ae314051002ab550e

Skrevet

Er man syk, så er man syk. Alle kan få influensa og spysyke, og da er det best for alle at man holder seg hjemme. Prøv å legg vekk den dårlige samvittigheten. Vikaren er heller ikke ditt ansvar.

Med inkluderende arbeidsliv gjelder ikke regelen om at egenmeldingen kun kan brukes fire ganger på et år. Du kan være borte flere ganger, så lenge du holder deg innenfor de 24 dagene. Blir du syk mer enn det, må du ha sykmelding.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Har lagt bort den dårlige samvittigheten.

Joda, han får betalt for det... Bare jeg som tenker litt teit av og til.

:)

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...