Gå til innhold

Hva synes du om regresjonsterapi?  

1. 1. Hva synes du om regresjonsterapi?

• Spennende!
      7
    • Interressant, men...
      6
    • Det som er i fortiden burde bare bli der!
      1
    • Tror ikke på slikt.
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så var det ett nytt konsept da fra tvnorge, eller hvem de nå har kjøpt rettighetene fra.

Synes sånne ting er litt spennende, men hva synes dere?

Er dere enig i noen psykologer som mener at slik regresjonsterapi kan gjøre mer skade enn nytte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Overhysterisk kvinnfolkpsykolog som ble intervjuet i nyhetene etterpå som sa at dette kunne være farlig/skadelig etc.

Jojo, det finnes jo alltid noen ekstremt sårbare sjeler der ute et sted som kan ta skade av å stikke nesa ut av dyna.

Har vært med på regresjon selv for mange år tilbake. En morsom og interessant erfaring. Og det var det liksom.

Har tro på reinkarnasjon og slike ting, selv om selve regresjonsopplevelsen ikke gjorde meg sterkere i troen.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg syns det er spennende, men samtidig er jeg til en viss gra enig med at det kan være ødeleggende også. Det er ingen som kan vite hva som finnes i fortiden, og den kan være tøff å bære med seg tror jeg.

Men det er helt klart spennende.

Skrevet

Spennende er ikke helt ordet. Det er mer lærerikt. Du finner mer ut om deg selv og dine formål. Men å ta seg en slik reise krever mye og man må være forberedt på at ikke alt er positivt, og at det kan være en uhyggelig opplevelse.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er særlig to problemer forbundet med regresjon:

* Man kan under regresjonen huske ting som man enten der og da eller senere opplever som traumatisk/problematisk, og man kan i verste fall få store psykiske problemer pga dette. Den tidligere psykologen som utfører regresjonen på TVNorge ble fratatt lisensen som psykolog nettopp fordi flere av hans klienter opplevde dette. Som regresjonsterapeut skal man vite hvordan slike vanskelige minner skal takles for at de ikke skal bli et problem for klienten, og det vet tydeligvis ikke han.

* Under regresjon kan hjernen finne på å dikte opp falske minner for å imøtekomme et ønske/krav/forventning om bestemte minner. Slike falske minner er ikke mulig å skille fra de ekte minnene, og de kan også skape store problemer for klienten. For å unngå dette må terapeuten vite hvordan han/hun skal formulere seg overfor klienten under regresjonen. Han/hun må f.eks. for all del ikke stille ledende spørsmål, hvilket jeg oppdaget at han på TVNorge gjorde.

Jeg tror neppe det er uten grunn at han ble fratatt lisensen som psykolog. Ut i fra hva jeg har lest om ham og sett på TV så ville i hvert fall jeg aldri i livet latt meg behandle med regresjonsterapi av ham.

Han sier dessuten at regresjon ikke har noe med hypnose å gjøre, og dette mener jeg er bare tull. Regresjon brukes også innenfor hypnoterapien, og for at man skal kunne utføre regresjon så forutsetter det at man er i en hypnotisk trance. Det er vel derfor TV-opptakene skjer i Sverige, fordi han ikke lenger er psykolog og i følge norsk lov ikke har lov til å utføre hypnose.

Jeg har forøvrig ingenting i mot hverken regresjon eller hypnose, synes det er spennende saker, men det er som sagt utrolig viktig at terapeuten vet hva han/hun driver med for å unngå at klienten kan få store psykiske problemer.

Når det gjelder å huske tidligere liv, så tror jeg nå at sannsynligheten er større for at minnene fra tidligere liv er falske enn at de er ekte.

(Regresjon handler forøvrig ikke om å huske tidligere liv, det handler rett og slett om å grave frem minner. Noen ganger finner man minner fra dette livet, noen ganger fra påståtte tidligere liv. Noen hevder til og med at det er mulig å "huske fremtiden" under regresjon.)

Skrevet

Dette blir bare meninger mot meninger. Jeg mener at regresjon ikke trenger å ha noe med hypnose å gjøre, men det er best hjemme i stua og ikke foran 1000-vis av folk for å lokke folk til tv'en.

Det kan ha negative bi-virkninger, men det kan være positivt også. Det har vist seg at mange fysiske og psykiske plager/blokkeringer kan ha sin opprinnelse i noe man har opplevd de første årene i dette livet eller et eller flere av sine tidligere liv.

Med regresjon kan man finne ut hva man har blokkert ut og komme seg videre.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det har vist seg at mange fysiske og psykiske plager/blokkeringer kan ha sin opprinnelse i noe man har opplevd de første årene i dette livet eller et eller flere av sine tidligere liv.

Med regresjon kan man finne ut hva man har blokkert ut og komme seg videre.

Riktig, det er dette regresjon brukes til innenfor hypnoterapien: Mange lidelser kan være forårsaket av ting man har opplevd tildigere men som man ikke husker. Under regresjon kan man huske disse hendelsene og bearbeide dem på en slik måte at lidelsen blir kurert.

Men, som sagt, under regresjon kan man dikte opp falske minner og/eller minner som gir en problemer, og derfor er det av ytterste viktighet at terapeuten vet hva han/hun driver med.

Skrevet

Har du utført dette noen gang, eller bare sett det på TV?

Skrevet

Jeg bare lurer på en ting:

Han sier dessuten at regresjon ikke har noe med hypnose å gjøre' date=' og dette mener jeg er bare tull. Regresjon brukes også innenfor hypnoterapien, og for at man skal kunne utføre regresjon så forutsetter det at man er i en hypnotisk trance. [/quote']

Er det ikke slik at hvis du blir hypnotisert så husker du ikke noe av det etterpå? `

Hun som deltok i dette programmet satt jo og tegnet bygningene hun hadde "sett", og må jo da ha husket tydelig hva som skjedde under seansen?

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg bare lurer på en ting:  

anonym skrev:  

Han sier dessuten at regresjon ikke har noe med hypnose å gjøre, og dette mener jeg er bare tull. Regresjon brukes også innenfor hypnoterapien, og for at man skal kunne utføre regresjon så forutsetter det at man er i en hypnotisk trance.  

Er det ikke slik at hvis du blir hypnotisert så husker du ikke noe av det etterpå? `  

Hun som deltok i dette programmet satt jo og tegnet bygningene hun hadde "sett", og må jo da ha husket tydelig hva som skjedde under seansen?

Man kan godt huske etterpå hva som har skjedd mens man var i hypnotisk trance. I hypnoterapi så kan terapeuten avgjøre om klienten skal huske det eller ikke, avhengig av hva som er best for at terapien skal ha den ønskede effekt.

Har du utført dette noen gang, eller bare sett det på TV?

Har dessverre ikke fått erfart det selv, men er svært interesert i hypnose og hypnoterapi (og dermed også regresjon fordi det som sagt blir brukt i hypnoterapien) og har lest en del om dette.

Men, for all del, jeg skal ikke påstå at jeg er noen ekspert, så det er ikke meningen å være FOR påståelig, men jeg tror nok at jeg vet en del mer om dette enn folk flest i hvert fall.

Skrevet

Du kan vel ikke si så mye om folk flest heller, men jeg vil bare si at tro flytter fjell og jeg er ute av denne diskusjonen.

Skrevet

Spennende greier, men umulig å vite om det er riktig det som en opplever. Sambo har vært gjennom en slik seanse, men han er veldig usikker på om det er fantasi eller ikke. Men så har ikke han lett etter bekreftelser heller, slik som hun på TV Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...