Gå til innhold

Ormekur til hund, hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Valpen skal ha ormekur og jeg har forsøkt både den på tube og tabletter og får ikke hunden til å ta noen av delene. Pastaen spytter den ut samme hvor langt inn jeg dytter den og tabletten nekter den å ta selv om jeg har kamuflert den i leverpostei. Jeg har forsøkt å gi den når den er sulten (siden hun ikke er så matglad) men hun vil ikke og det endte nå sist med at katten tok den i stede for :P

Hva blander dere ormekuren med? Og blander dere pastaen i noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fairydust
Skrevet

Vi bruker ormekur på tube. Jeg bare tar en stripe på fingeren, åpner munnen til hunden og gnir av stripa med ormekur litt bak på tunga hennes. På den måten har hun ikke noe annet valg enn å svelge. Høres kanskje brutalt ut her og nå, men det er det virkelig ikke. Det tar 2 sekunder og skal ikke være noe problem om hunden er vant til å bli fiklet med i munnen - noe som forøvrig er svært viktig, at hunden lar deg ta inni munnen på den, mener jeg.

Skrevet

Har ikke hund, men til kattene får jeg en tyve med ett par dråper i som skal dryppes i nakken. Mulig det finnes til hund også. Og har man tabbeletter kan det løses opp i noen dråper vann og blande i favoritt maten eller sprøytes ned i halsen med engangssprøyte. Dette gjorde jeg tidligere med kattene. Men som sagt har ikke hund så vet ikke om det er brukbare tips :)

Skrevet

Jeg får en pipette til katt som jeg drypper i nakken til den. Veldig greit. Gjør det 3-4 ganger i året..

Skrevet

Har du prøvd å stryke på halsen så du utløser svelgerefleksen når du har puttet det inn i munnen?

Skrevet

Takk for tips. Til kattene fikk jeg pipetter til å sette i nakken og de var jo supre. Jeg må innom dyrelegen og få nye tabletter med ormekur, halve kuren ligger nå i kattens mage så jeg må begynne på nytt (og sørge for at hannkatten er ute :P )

Ser for meg at om jeg deler pastaen opp og stryker den langt bak på tunga så vil hun slutte å åpne munnen for meg :( Det skal inn 14 cm pasta og da blir det litt mere enn en gang.

Skrevet

Jeg åpner munnen, stapper inn pillen og holder munnen lukket samtidig som jeg tar hodet oppover og stryker nedover på halsen.

Hvis ikke kan du også dele opp pillen og gi den f.eks i to skiver servelat.

Men jeg er litt sånn at jeg gidder ikke fjase så mye. Pilla skal ned den, fordi jeg sier så! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...