magdalena_84 Skrevet 16. september 2012 #1 Skrevet 16. september 2012 Jeg nærmer meg 30 år med stormskritt og føler jeg har en aldri så liten krise på gang, så jeg skriver her i håp om at noen kloke sjeler kan komme med råd Jeg jobber i butikk og har jobbet på samme sted i snart åtte år. Nå føler jeg at jeg må videre i livet, finne noe "fornuftig" å gjøre, men jeg vet ikke hva. Jeg har utdannelse som fotograf, men dette er helt klart ikke et yrke for meg: Jeg behøver en jobb med faste rammer og klarlagte oppgaver, en jobb hvor jeg er arbeidstaker og ikke behøver å "ta med jobben hjem". Jeg har veldig lyst til å begynne å studere, men er redd for å velge feil igjen. Jeg føler vel på en måte at dette er siste sjanse.Jeg har vurdert flere yrkesretninger, men alternativene jeg sitter igjen med er sykepleier og førskolelærer, da det er lett å få jobb uten å måtte flytte på meg, pluss at dette er yrker jeg føler har mer mening for meg: jeg er en typisk omsorgsperson. Men: kommer jeg til å trives i noen av disse jobbene? For å kanskje bli litt klokere vurderer jeg å melde meg hos et vikarbyrå for å få prøvd meg litt innen ulike yrkesretninger. Er det noen her som har gått frem på denne måten for å prøve ut ulike jobber? Ev. noen som snublet over drømmeyrket via et vikarbyrå? Det hadde vært fint å høre andres erfaringer, gjerne også om hvordan det er å jobbe hos vikarbyrå i voksen alder. Jeg må innrømme at det virker litt skremmende å oppgi en arbeidsplass med trivelige kollegaer, god ansiennitet og lønn for en mer usikker hverdag med mindre rettigheter og dårligere betalt. Hva ville du gjort?
pratsom Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 (endret) Min første utdannelse har jeg nesten ikke tatt i bruk, den var kanskje ikke noe for meg. På samme måte som deg så jobbet jeg i butikk i flere år før jeg fant ut hva jeg ville gjøre videre. Jeg var veldig bestemt på å finne et yrke som jeg ville trives i, noe jeg faktisk ville glede meg til å jobbe med til daglig. Jeg hadde lenge hatt foto som en brennende hobby, så jeg utdannet meg like gjerne til fotograf. Hittil har jeg ikke gått lei av yrket, og jeg må si jeg nesten ler litt når jeg faktisk får betalt får å gjøre noe jeg virkelig elsker å gjøre. (sykt herlig følelse, selv om betalingen til tider kan være tilnermet symbolsk) Poenget mitt er at du må gjøre det som gjør deg glad. Om din store drøm er å bli månedens annsatte på kiwi så synes jeg du skal gå for den drømmen. Penger er ikke alt, jeg vil heller være fattig og lykkelig, enn rik og deppa. (til en viss grense selfølgelig, man trenger jo mat til tider ) Gå litt i deg selv, hva liker du å gjøre til vanlig? Endret 17. september 2012 av pratsom 1
Gjest O___o Skrevet 17. september 2012 #3 Skrevet 17. september 2012 Synes verken førskolelærer eller sykepleier høres ut som yrker for deg.
Gjest Sitrondrops Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 (endret) Du er garantert til å ta med deg jobben hjem når du jobber i omsorgsyrker sånn er det bare. Selv om man sikkert blir mer blasert etter noen år. Hilsen en som har jobbet i omsorgsyrke. Men det betyr ikke at det ikke er noe for deg for det. Prøv deg gjennom vikarbyrå så får du se hvordan du trives i de forskjellige jobbene. Noen ganger er ikke ting helt som man tror og greit å få testet ut før man satser tre år på høgskole på et yrke man finner ut ikke er noe for en. Endret 17. september 2012 av Sitrondrops
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå