Gå til innhold

Hvilket dyr når man bor på liten hybel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer akkuratt nå og bor på en liten hybel. Jeg har alltid hatt dyr i heimen og hest i stallen. Dette er noe jeg savner veldig og har utrolig lyst å skaffe meg et dyr. Problemet er jo at jeg bor i en såpass liten hybel så katt eller hund er uaktuelt.

Hvilket dyr kunne passet for meg? Gjerne et som er litt sosial, og med personlighet. Kan hamster være noe? :) Lukter de veldig? Siden jeg bor på liten hybel er det en fordel om det er et dyr som det ikke blir mye lukt av.

Anonym poster: 7eabc22144e0668f51a5fab69e89d430

Videoannonse
Annonse
Gjest Fairydust
Skrevet

Er det lov med dyr på hybelen da? Det er jo i så fall litt spesielt. Ikke mange hybler der det er lov med dyr.

• Liker 6
Skrevet

Ja, jeg har allerede forhørt meg om det, og det var ingen problem :)

Anonym poster: 7eabc22144e0668f51a5fab69e89d430

Skrevet

Hvis du vasker buret minst en gang i uken lukter det sjelden! Har hatt hamster selv, men må si at det eneste "personlige" med dem var at nr.1 beit i strenna kjør! Nr. 2 var vanlig og skjønn!

Anonym poster: c564f72bed97b15a84ef3195197c9d11

Skrevet (endret)

Rotter er koselige :)

De er smarte og sosiale, og man kan lære dem triks.

Endret av Anoia
  • Liker 4
Skrevet

Jeg hadde kanin da jeg bodde på 18 kvadratmeter. Veldig koselig. Luktet litt, men ikke mye. Den hadde et bur, men fikk være ute av buret når den ønsket det. Også når jeg var på jobb. Problemet var at den gnagde på strømledninger :-( Men med litt planlegging gikk det egentlig ganske bra.

Myk, kosete og hyggelig selskap! Jeg savner den fremdeles. Han døde av alderdom for 4 år siden.

Du kan kanskje også ha fugler? LoveBirds? Jeg har 2 stk. nå, og de opptar ikke mye plass. De bråker endel, men er ellers veldig søte..

Anonym poster: 93ec49b91c55bb87e3b72df0183384ff

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hatt dyr i oppveksten, og når jeg flytta for meg selv, så skaffa jeg en hamster for å få litt selskap. Det kommer jeg ikke til å gjøre igjen. Jeg fikk ikke noe personlig forhold til hamsteren min. Når jeg tok den ut av burdet, så ville den på oppdagelsesferd overalt, og var ikke noe intressert i kos.

Jeg tror kanskje at det er litt mer selskap i et marsvin eller chinchilla, enn det er i en hamster.. Det kan kanskje være en idé å snakke med noen som jobber i dyrebutikk?

Skrevet

Hamstre er søte de, har hatt min andel av de. Men det er ikke mye direkte selskap i de. De tusler rundt å gjør sin egen greie. Er nesten som akvarium bare at du kan plukke den opp =p Mer en se på greie enn kose greie.

Rotter er fantastiske, samme med kaniner, chinchillaer er litt hipp som happ...de er mer hoppe rundt å herje enn å sitte i fanget å kose.

Fugler kan finne på å bråke en god del, spesielt dvergpapegøyer (lovebirds som en her nevnte), er vanvittig store lunger på en så liten fugl. Men for all del, når de er tamme så er det som å ha en bitteliten hund. Men ikke alltid like artig når de overdøver tv'n eller folk i huset.

Skrevet

Hamster er gørrkjedelig spør du meg.. Lite personlighet, mest interessert i å løpe i hjulet sitt.

Jeg har alltid hatt rotter, og det er noen av de nydeligste dyrene du kan ha. Men, du må huske at du alltid må ha to sammen, og at de må få være MASSE ute. Klarer du ikke det, bør du heller skaffe deg et akvarium..

Rotter gir ufattelig mye glede, dessverre lever de ikke så lenge :(

Skrevet

Rotter er koselige. Jeg lærte min triks og den elsket å sitte på skulderen min eller sove på nakken min under håret mitt. Når den tomla seg ned på gulvet krabbet den opp igjen beine mitt. Og jeg hadde akvariet som jeg ordnet rist på toppen til. Da ble det heller ikke noe gris og tok buret en gang i uka og luktet ikke noen ting. Vet mange ikke liker rotter, men det er kjempe koselige dyr som er lette å knytte bånd til. Soiale er de også. :)

Skrevet

Rotter er koselige. Jeg lærte min triks og den elsket å sitte på skulderen min eller sove på nakken min under håret mitt. Når den tomla seg ned på gulvet krabbet den opp igjen beine mitt. Og jeg hadde akvariet som jeg ordnet rist på toppen til. Da ble det heller ikke noe gris og tok buret en gang i uka og luktet ikke noen ting. Vet mange ikke liker rotter, men det er kjempe koselige dyr som er lette å knytte bånd til. Soiale er de også. :)

Rotter skal ikke ha akvarium, bare sånn at du vet det. Det er utrolig mye amoniakk i tisset til rotter, og de kan bli alvorlig syke av det. Dessuten skal de ha muligheten til å klatre. Et akvarium bli uansett for lite for en rotte. Er ikke meningen å virke krass eller noe, men er så utrolig mange som ikke vet hvordan rotter skal ha det..

• Liker 3
Skrevet

Rotter skal ikke ha akvarium, bare sånn at du vet det. Det er utrolig mye amoniakk i tisset til rotter, og de kan bli alvorlig syke av det. Dessuten skal de ha muligheten til å klatre. Et akvarium bli uansett for lite for en rotte. Er ikke meningen å virke krass eller noe, men er så utrolig mange som ikke vet hvordan rotter skal ha det..

Det kommer litt ann på, er lokket åpent, så blir det nok lufting. Og å si at ett akvarium er for lite blir litt rart med tanke på at akvarier kommer i absolutt alle størrelser. Kan godt hende det var ett 1000 liters akvarium for alt vi vet =)

• Liker 2
Skrevet

Det kommer litt ann på, er lokket åpent, så blir det nok lufting. Og å si at ett akvarium er for lite blir litt rart med tanke på at akvarier kommer i absolutt alle størrelser. Kan godt hende det var ett 1000 liters akvarium for alt vi vet =)

Nei, de skal faktisk ikke ha akvarium. Spør hvem som helst som har peiling på rotter. Som sagt skal rottene også ha muligheten til å klatre på sprinklene, ha hyller (noe som blir vanskelig i et akvarium) og lignende. Ja, det kan godt hende det var et kjempeakvarium, men ingenting slår et kjempebur eller enda bedre - ikke noe bur :)

• Liker 3
Skrevet

Akvariet mitt var stort med god lufttilgang og det var nok og klatre på. Giteret var mest åpent så når den ikke var på skulderen min hadde den mulighet til å klatre ut og bort til meg. Er mange år siden jeg hadde rotte og den levde lenge til rotte å være, så tror ikke den hadde det mye vondt. Og har hatt flere rotter som også hadde bur og den jeg refferer til hadde ikke noen plager eller noe. Og om noen her vil ha rotte etter at jeg har kommet med god referanse på dyret generelt er det da ingen som skal påtvinges bur av den ene eller andre sorten fra min side.

Skrevet

Nei, de skal faktisk ikke ha akvarium. Spør hvem som helst som har peiling på rotter. Som sagt skal rottene også ha muligheten til å klatre på sprinklene, ha hyller (noe som blir vanskelig i et akvarium) og lignende. Ja, det kan godt hende det var et kjempeakvarium, men ingenting slår et kjempebur eller enda bedre - ikke noe bur :)

Hyller og klatremuligheter er null problem å fikse i akvarium om det er stort nok, luftemuligheter kan man lett fikse med å bruke glasskutter og lage hull eller "remser" gjennom akvariet så lenge man forsterker området.

Så det er fullt mulig å lage ett godt hjem til rotter i akvarium om man tar seg tid til å gjøre det skikkelig.

• Liker 2
Skrevet

Det funka fint for meg i allefall og rotta mi ble nesten fire år, så den ble ikke syk eller lite aktivisert. Men det er selvsagt enklere med vanlig bur.

Skrevet

Det funka fint for meg i allefall og rotta mi ble nesten fire år, så den ble ikke syk eller lite aktivisert. Men det er selvsagt enklere med vanlig bur.

Skrevet

Marsvin?

Anonym poster: b08870068db33d21e45c2a5c3b02f66c

Skrevet

Jeg stemmer for rotter. Knallsøte og blir veldig tamme med litt insats:)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...