Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på leting etter fast jobb, og i flere intervjuer hintes det om familieliv.

F.eks nå sist var jeg på et intervju hvor vi var 5 stk som ble innkalt. Det gikk velig bra, og jeg ble oppringt for et 2.gangsintervju, hvor de kunne fortelle at det sto mellom meg og en annen (mann). Etter litt prating, sier intervjueren " Jaja, snart 30 år da - det er vel i den rette alderen for familie og sånt det da?"

Jeg fikk ikke jobben. Jeg er sikker på at det er fordi de fleste tenker at "hun som er 30 og barnløs med samboer, kommer HELT sikekrt til å bli gravid snart".

Det er så urettferdig!! Jeg er jo godt kvalifisert og allting...

Er det noe jeg kan gjøre for å få meg en jobb snart? Hva skal man svare på slikt når det hintes?

Anonym poster: 6264601249b127b792cf915f2ec24ab8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du er steril, og hater barn

• Liker 7
Skrevet

At du egentlig er en transvestitt

• Liker 1
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Jeg er på leting etter fast jobb, og i flere intervjuer hintes det om familieliv.

F.eks nå sist var jeg på et intervju hvor vi var 5 stk som ble innkalt. Det gikk velig bra, og jeg ble oppringt for et 2.gangsintervju, hvor de kunne fortelle at det sto mellom meg og en annen (mann). Etter litt prating, sier intervjueren " Jaja, snart 30 år da - det er vel i den rette alderen for familie og sånt det da?"

Jeg fikk ikke jobben. Jeg er sikker på at det er fordi de fleste tenker at "hun som er 30 og barnløs med samboer, kommer HELT sikekrt til å bli gravid snart".

Det er så urettferdig!! Jeg er jo godt kvalifisert og allting...

Er det noe jeg kan gjøre for å få meg en jobb snart? Hva skal man svare på slikt når det hintes?

Jepp, er helt sikker på at kvinner som er barnløse i den alderen diskrimineres. De regner med at mange ønsker jobb helt eller delvis for å få rett til penger (riktig sum? det greiene der) når de plopper ut barn. Det er vel sikkert sant i mange tilfeller også, men hva så? Skal man ikke få jobb da?

Min samboer er 30 og søkte jobb i ett helt år før hun endelig, helt tilfeldig fikk en jobb i privat næringsliv. Selv om hun var på flere titalls intjervuer og var godt kvalifisert osv, så var det alltid noen eldre eller yngre eller menn som fikk jobben.

Dessuten er arbeidsmarkedet mettet, selv om det påståes det motsatte. Det er bare å se hvor mange søkere det er til de fleste jobber. Ikke uvanlig med 4-500 søkere om dagen. De eneste bransjene du er sikret jobb er som ingeniør og boligbygger. Det offentlige er stappmett, og norge har snart ikke råd til å spandere flere meningsløse jobber på folk.

Skrevet

Det beste er nok å være ærlig. Har du tenkt på barn snart, eller vil du fortsatt vente noen år? Har du isåfall tenkte å være blant de som drar fra jobben og føder, og møter opp igjen mandagen etter, eller ser du for deg å være hjemme med barnet en lengre periode.

Dette er en litt kinkig problemstilling på makronivå også, fordi den enkelte bedrift taper på å ansette en som skal ha barn i overskuelig fremtid, mens samfunnet som helhet er helt avhengig av tilførsel av nye produktive mennesker.

Jeg har stor tro på å outsorce fødsler til kina! :hoppendeglad:

Skrevet

Det beste er nok å være ærlig. Har du tenkt på barn snart, eller vil du fortsatt vente noen år? Har du isåfall tenkte å være blant de som drar fra jobben og føder, og møter opp igjen mandagen etter, eller ser du for deg å være hjemme med barnet en lengre periode.

Hæ, hva mener du... Man blir vel liggende på sykehuset noen dager, og så må vel noen ta seg av ungen og gi det mat og så skal man vel igjennom en renselsesfase, da er det vel ikke bare å troppe opp på jobb noen dager etter fødselen? Det har i så fall aldri hørt om...

Skrevet

Hæ, hva mener du... Man blir vel liggende på sykehuset noen dager, og så må vel noen ta seg av ungen og gi det mat og så skal man vel igjennom en renselsesfase, da er det vel ikke bare å troppe opp på jobb noen dager etter fødselen? Det har i så fall aldri hørt om...

Jeg brukte et litterært virkemiddel kalt "overdrivelse"

• Liker 14
Skrevet

Er nesten tilbøyelig til å være enig med MalloryK her.

De har for det første ikke lov til å la "spørsmålet om familieliv" styre. Og de har heller ikke lov til å spørre om graviditeter. Så spørsmålet er en sleip måte å lure ut av deg likevel, hvordan det ligger an på fronten. De vil forsøke å "forsikre" seg. Og da leser de deg så godt de kan når en slik setning slenges ut i luften.

Dette har de rett og slett ikke noe med. Etisk sett så er det en grunn til at det ikke er lov å segregere på grunnlag av "faren" for graviditet. Vi trenger tilvekst, og bedriftene trenger kompetansetilskudd, og da trenger vi barn. De får værsågod ta sin del av kaka, selv om de helst vil ha en "free-ride" her.

Så ikke inviter dem inn. Hold på dette synspunktet, og ikke gi dem noe som helst som kan gi dem anledning til å disse deg for dette. Når de hinter slik ber de om opplysninger de ikke har hverken juridisk eller etisk rett til - ergo har du heller ikke plikt til å gi dem disse opplysningene. Det er heller ikke sikkert det blir aktuelt - ikke alle som vil bli gravide kan barn, og om du skulle få - det er jo lov å ombestemme seg. Da får de forholde seg til det når det skjer.

• Liker 8
Skrevet

Er nesten tilbøyelig til å være enig med MalloryK her.

De har for det første ikke lov til å la "spørsmålet om familieliv" styre. Og de har heller ikke lov til å spørre om graviditeter. Så spørsmålet er en sleip måte å lure ut av deg likevel, hvordan det ligger an på fronten. De vil forsøke å "forsikre" seg. Og da leser de deg så godt de kan når en slik setning slenges ut i luften.

Dette har de rett og slett ikke noe med. Etisk sett så er det en grunn til at det ikke er lov å segregere på grunnlag av "faren" for graviditet. Vi trenger tilvekst, og bedriftene trenger kompetansetilskudd, og da trenger vi barn. De får værsågod ta sin del av kaka, selv om de helst vil ha en "free-ride" her.

Så ikke inviter dem inn. Hold på dette synspunktet, og ikke gi dem noe som helst som kan gi dem anledning til å disse deg for dette. Når de hinter slik ber de om opplysninger de ikke har hverken juridisk eller etisk rett til - ergo har du heller ikke plikt til å gi dem disse opplysningene. Det er heller ikke sikkert det blir aktuelt - ikke alle som vil bli gravide kan barn, og om du skulle få - det er jo lov å ombestemme seg. Da får de forholde seg til det når det skjer.

Problemet er at man ikke bare kan si "ingen kommentar". Da får man ikke jobben!

• Liker 2
Skrevet

At du er steril, og hater barn

Ja.

Skrevet

Selv om det innlegget var ment som en overdrivelse, så skjer faktisk dette en god del plasser rundt om. Enten ufrivillig eller frivillig. Så på et eller annet på tven engang der det var fokus på karriere mødre. Hun fødte på en torsdag og gikk tilbake til jobb (med ungen og en bv) på mandag. Dette ville hun gjøre selv, grunnen var vel at hun ikke ville bli forbigått av andre i bransjen i mellomtiden.

Ellers så er vel bare barseltiden på 2 uker i USA(eller hva det nå heter den tiden mødre her i Norge er hjemme i et år.)

• Liker 1
Skrevet

Problemet er at man ikke bare kan si "ingen kommentar". Da får man ikke jobben!

Nei, men man kan si at man har bestemt seg for å ikke få barn. Og det kan være sant .

Og om det ikke er sant?

De gjør noe ulovlig og både moralsk og etisk fokastelig når de "hinter" på en måte som vil gi dem svaret dersom du er åpen for barn.

Spørsmålet er da: Er du moralsk forpliktet til å gi dem det svaret de vil ha?

Svarer du "ingen kommentar" så har du jo gitt dem nettopp det.

Mens jeg er såpass kynisk i dette spørsmålet at jeg mener du har like stor rett til å servere kreative svar, som de ikke har rett til å stille kreative spørsmål.

• Liker 6
Skrevet

Dessverre har jeg merket det samme. 30 og uten barn, riktige kvalifikasjoner, erfaring og alt, men ... nei hver gang. Mange spørsmål angående planer om barn, indirekte selvfølgelig. Jeg svarte ja, vi skal ha barn en dag, men har ikke planlagt noe nå. Det var sannheten og det var ikke i min fordel. Et sted fant jeg jobb, fordi de ikke brydde seg om mine planer om å få barn, men om mine kvalifikasjoner.

Anonym poster: 29587978bda1291645a9368068213270

• Liker 1
Skrevet

Synes det er merkelig at mange sitter med disse erfaringene.

Jeg har arbeidet med rekruttering i to ulike bedrifter, og der vektla vi aldri dette med "muligheten for at de skal ha barn". Man ansetter da heldigvis ikke mennesker kun for de første par årene, og en ansettelse er jo en investering som forhåpentligvis skal vare en lang periode. Da betyr ikke det ene året så mye...

Men dette var riktignok to relativt store bedrifter, kanskje det stiller seg annerledes i små bedrifter som er mer sårbare?

Anonym poster: ecf5790984211a2682aed5160621f004

Skrevet

Har også fått spørsmålet. Er 26 år og gift. Neste gang noen spør skal jeg si at vi ikke er sikre på om vi kan få barn. Og det er jo sant, for vi har ikke prøvd ennå. Skal de være sleipe kan jeg være sleip tilbake :)

• Liker 2
Skrevet

Har også fått spørsmålet. Er 26 år og gift. Neste gang noen spør skal jeg si at vi ikke er sikre på om vi kan få barn. Og det er jo sant, for vi har ikke prøvd ennå. Skal de være sleipe kan jeg være sleip tilbake :)

Da får du nok ikke jobb.

Skrevet

Nei, men man kan si at man har bestemt seg for å ikke få barn. Og det kan være sant .

Og om det ikke er sant?

De gjør noe ulovlig og både moralsk og etisk fokastelig når de "hinter" på en måte som vil gi dem svaret dersom du er åpen for barn.

Spørsmålet er da: Er du moralsk forpliktet til å gi dem det svaret de vil ha?

Svarer du "ingen kommentar" så har du jo gitt dem nettopp det.

Mens jeg er såpass kynisk i dette spørsmålet at jeg mener du har like stor rett til å servere kreative svar, som de ikke har rett til å stille kreative spørsmål.

Man er selvfølgelig i sin fulle rett til å lyve hvis man ønsker det. Desverre slår dette tilbake på deg selv hvis magen begynner å ese ut på mistenklig vis et par år etter ansettelse. Da kan man hvertfall glemme opprykk og en bratt karrierestige i organisasjonen. Det er jo helst i private foretak dette er issue, da staten har mye strengere retningslinjer i forhold til hvem som skal ansettes. Selvom du kanskje får jobben ved å si at du ikke har planer om barn, tror jeg dette er veldig lite fruktbart i et lengre perspektiv. Både med tanke på avansement og forholdet til sjef/kolleger.

Man skal også tenke på at bedriften faktisk også skal planlegge noen år fremover, og hvis du selv sitter på kritisk kompetanse som er nødvendig for gjennomføring av bedriftens planer er det direkte uetisk å lyve om at man ikke ser for seg barn.

Som sagt ser jeg begge parters dilemma, og det er en interessekonflikt her som er vanskelig å løse. En vei å gå kan være at graviditeter subsidieres gjennom staten, slik at bedrifter ikke lenger har insentiver til å la vær å ansette kvinner i fruktbar alder. Men igjen, dette fører med seg byråkrati og kostnader det også.

Skrevet

Da får du nok ikke jobb.

Så man får ikke jobb om man kanskje ikke kan få barn heller? Må man komme med legeerklæring på at man er steril for å kunne få jobb? Har jo ingen planer om å utdype, og jeg håper jeg aldri får det spørsmålet igjen. Følte meg utrolig liten da jeg fikk spørsmålet, visst med en gang at jeg ikke kom til å få jobben fordi jeg er i den rette alderen. Ikke noe moro å bli diskriminert og håper ikke noen andre får det samme ubehagelige spørsmålet.

Skrevet

Så man får ikke jobb om man kanskje ikke kan få barn heller? Må man komme med legeerklæring på at man er steril for å kunne få jobb? Har jo ingen planer om å utdype, og jeg håper jeg aldri får det spørsmålet igjen. Følte meg utrolig liten da jeg fikk spørsmålet, visst med en gang at jeg ikke kom til å få jobben fordi jeg er i den rette alderen. Ikke noe moro å bli diskriminert og håper ikke noen andre får det samme ubehagelige spørsmålet.

Ja, det var en god idè. Legerklæring. Der det står f.eks 5 år ;) Og så kan man si at man skal fornye den hahaha. De dustene hadde fortjent det :)

Skrevet

Man er selvfølgelig i sin fulle rett til å lyve hvis man ønsker det. Desverre slår dette tilbake på deg selv hvis magen begynner å ese ut på mistenklig vis et par år etter ansettelse. Da kan man hvertfall glemme opprykk og en bratt karrierestige i organisasjonen. Det er jo helst i private foretak dette er issue, da staten har mye strengere retningslinjer i forhold til hvem som skal ansettes. Selvom du kanskje får jobben ved å si at du ikke har planer om barn, tror jeg dette er veldig lite fruktbart i et lengre perspektiv. Både med tanke på avansement og forholdet til sjef/kolleger.

Man skal også tenke på at bedriften faktisk også skal planlegge noen år fremover, og hvis du selv sitter på kritisk kompetanse som er nødvendig for gjennomføring av bedriftens planer er det direkte uetisk å lyve om at man ikke ser for seg barn.

Som sagt ser jeg begge parters dilemma, og det er en interessekonflikt her som er vanskelig å løse. En vei å gå kan være at graviditeter subsidieres gjennom staten, slik at bedrifter ikke lenger har insentiver til å la vær å ansette kvinner i fruktbar alder. Men igjen, dette fører med seg byråkrati og kostnader det også.

Og da sier jeg vel egentlig ganske enkelt, hva så? Ja, det er mulig at en hvit løgn slår tilbake på deg selv, men når alternativene står mellom å få jobb og ikke få jobb så er det klart at alternativet med en hvit løgn velges i mange tilfeller. Dessuten er det også mulig å vente med graviditet til at man har klatret litt, og da er det fint lite en arbeidsgiver kan gjøre med en graviditet.

Jeg ser selvsagt problemstillingen med tanke på det etiske og at bedriften selvsagt også har et behov for kvalifisert arbeidskraft som må dekkes. Likevel så blir det litt meningsløst å snakke om etikk når det i mange tilfeller er arbeidsgiveren selv som opptrer uetisk fra første stund (dvs. intervju) og fisker etter informasjon om familieforøkelse. Jeg kan garantere at mange arbeidsgivere kun tenker på å sørge for seg selv og sine behov i de fleste tilfeller, og som arbeidstaker må man ganske enkelt lære seg å også sørge for seg selv. Det er absolutt ingen andre som står på din side når det gjelder konflikter som går inn på privatliv/jobb prioriteringer, så det er ganske enkelt bare å lære seg å kjempe.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...