AnonymBruker Skrevet 16. september 2012 #1 Skrevet 16. september 2012 Hvor god effekt har det? Vil det vise noe på rumpe og lår? Har ikke peiling på dette, så kanskje noen her inne vet det? Anonym poster: 3edae94963d1c1eeabd1625c6014a267
Gjest *Maja* Skrevet 16. september 2012 #2 Skrevet 16. september 2012 Jogging brenner fett effektivt. Jeg merket stor forskjell da jeg klarte å løpe 5 km 5-6 dager i uka. Har avansert til 4-5 mil i uka og har nå en perfekt balanse mellom fett og muskler. Joggingen gav meg definerte muskler og en sterkere kropp, men kostholdet fikk ned fettprosenten. Det er viktig å spise nok så en ikke tærer på muskelmassen, men lite nok så en brenner fettet.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2012 #3 Skrevet 16. september 2012 Jogging brenner fett effektivt. Jeg merket stor forskjell da jeg klarte å løpe 5 km 5-6 dager i uka. Har avansert til 4-5 mil i uka og har nå en perfekt balanse mellom fett og muskler. Joggingen gav meg definerte muskler og en sterkere kropp, men kostholdet fikk ned fettprosenten. Det er viktig å spise nok så en ikke tærer på muskelmassen, men lite nok så en brenner fettet. Jeg er selv i gang på å trene meg opp i løping, så håper du vil dele litt erfaring..? Har fått inntrykk av at du kan en del. Hvor lang tid brukte du på å avansere til 5-6 turer i uka og hvor hurtig økte du lengden? Andre gode tips for god progresjon, uten skader? Anonym poster: 8dfbe51dd1832ea9ec76b6f6afd91c89
Gjest *Maja* Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 (endret) Jeg er selv i gang på å trene meg opp i løping, så håper du vil dele litt erfaring..? Har fått inntrykk av at du kan en del. Hvor lang tid brukte du på å avansere til 5-6 turer i uka og hvor hurtig økte du lengden? Andre gode tips for god progresjon, uten skader? Anonym poster: 8dfbe51dd1832ea9ec76b6f6afd91c89 Jeg hadde aldri en plan med løpingen og at jeg skulle begynne å løpe så mye som jeg gjør. For min del var det viktigste å få inn rett løpeteknikk(så fokuser på teknikk:ikke fart) Jeg løp akkurat så fort at jeg ikke klarte å gå(ca. 8 km/t). Jeg startet med powerwalking med joggeintervaller i starten, hadde ikke sjanse å løpe over lengre distanser. Jeg gjorde det nesten hver dag da powerwalkingen ikke gjorde meg så sliten og joggeintervaller varte aldri lenge(holdt seriøst på å dø etter noen meter med jogging). (Holdt på i ca. 1 time 5-7 dager i uka) Tror det gikk 3-4 uker så ble joggeintervallelene lenger og lenger. Fokuset mitt var å klare å løpe 3 km sammenhengende. Etter det var fokuset å prøve øke med en halv kilometer per uke/annenhver uke. Da jeg klarte 5 km var jeg så stolt at jeg trodde jeg skulle lette fra bakken. Jeg holdt meg der en stund og startet å fokusere på bedre tid. Løp minst 5 ganger i uka. Etter noen måneder så gikk det av seg selv at jeg klarte å løpe lenger og lenger og lenger. Den første mila var laaaaang, men jeg følte meg helt rå da jeg endelig klarte den. I starten prøvde jeg å ta mila en gang i uka. Det ble letter at de kortere øktene startet å øke. Fra der gikk det lettere og lettere. Og så kom jeg plutselig til dagen der jeg i snitt løp 5 mil i uka. Tiden ble bare bedre underveis. Har klart mila på 44.23 minutter og 2 mil på 1 time og 40 minutter. Selv om jeg startet rolig og det kostet de dagene jeg presset meg til å øke fart og distanse(hadde dager der jeg ikke kunne stå, sitte eller gå ned en trapp uten å dø(haha), men det var verdt det. Fra å være anti løper så har jeg blitt en som elsker å løpe. Med fra første dagen der jeg kreperte etter 1 meter til i dag har det gått 1,5 år. Til gjengjeld har jeg ikke hatt skader og er i min beste form noensinne! Mitt beste råd: babysteps! De fleste starter for hardt og da brenner du deg ut. Tenk langsiktelig og du vil komme mye lengre. Spis god og næringsrik mat, drikk mye vann og jeg lover deg at ikke bare det ytre vil endre seg til det bedre, men hele deg også på innsiden Endret 17. september 2012 av *Maja* 10
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #5 Skrevet 17. september 2012 [...] Fra å være anti løper så har jeg blitt en som elsker å løpe. Med fra første dagen der jeg kreperte etter 1 meter til i dag har det gått 1,5 år. Til gjengjeld har jeg ikke hatt skader og er i min beste form noensinne! Mitt beste råd: babysteps! De fleste starter for hardt og da brenner du deg ut. Tenk langsiktelig og du vil komme mye lengre. Spis god og næringsrik mat, drikk mye vann og jeg lover deg at ikke bare det ytre vil endre seg til det bedre, men hele deg også på innsiden Super-mange takk for godt, utfyllende, og ikke minst motiverende svar! Hva brukte du til å lære deg teknikk? Jeg er ganske sikker på at min teknikk ikke er optimal.. Haha! Jeg kjenner meg veldig igjen i den utheva beskrivelsen. For et ½ år siden nærmest hatet jeg å løpe, men nå begynner jeg virkelig å like det. Noen ganger tar jeg meg selv i å faktisk glede meg til å komme hjem og dra ut å løpe. Insane! Meg for et ½ år siden hadde aldri trodd det skulle skje! :D Kroppen har negynt å forandre seg, både synlig og "funksjonsmessig", eller hva man nå skal kalle det. Føles fantastisk! De her "baby-steps" som jeg så godt vet jeg burde holde meg til for å unngå skader, blir litt vanskelig å holde når reslutatene er så gode. (Har faktisk i dag meldt meg til mitt første løp; 10 K om 2 uker. ) Igjen, mange takk for rådene:) Anonym poster: 8dfbe51dd1832ea9ec76b6f6afd91c89
Månestråle** Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 (endret) Du er en skikkelig jogg-motivator, Maja! Jeg har også begynt å virkelig sette pris på jogging, på tross av alt jeg var en anti-jogger før. Trikset fikk jeg av deg, nemlig å sette ned farten. Nå nyter jeg å se landskapet flyte avgårde mens jeg jogger i vei Endret 17. september 2012 av Månestråle** 1
Gjest *Maja* Skrevet 17. september 2012 #7 Skrevet 17. september 2012 (endret) Super-mange takk for godt, utfyllende, og ikke minst motiverende svar! Hva brukte du til å lære deg teknikk? Jeg er ganske sikker på at min teknikk ikke er optimal.. Haha! Jeg kjenner meg veldig igjen i den utheva beskrivelsen. For et ½ år siden nærmest hatet jeg å løpe, men nå begynner jeg virkelig å like det. Noen ganger tar jeg meg selv i å faktisk glede meg til å komme hjem og dra ut å løpe. Insane! Meg for et ½ år siden hadde aldri trodd det skulle skje! :D Kroppen har negynt å forandre seg, både synlig og "funksjonsmessig", eller hva man nå skal kalle det. Føles fantastisk! De her "baby-steps" som jeg så godt vet jeg burde holde meg til for å unngå skader, blir litt vanskelig å holde når reslutatene er så gode. (Har faktisk i dag meldt meg til mitt første løp; 10 K om 2 uker. ) Igjen, mange takk for rådene:) Anonym poster: 8dfbe51dd1832ea9ec76b6f6afd91c89 Det viktigste for meg var at føttene landet rett da det ofte er der folk gjør feil og skadene blir til. Om du lander midt på foten så gjør du det riktig. For mye på hælene dreper knærne etterhvert. Sørg for at armene er tett inntil kroppen og at albumene er i vinkel som når du sitter med en bok. Hold brystet høyt og en ha rak rygg. Du vil merke stor forskjell på løpekvaliteten for det er lettere å komme i rytme og oksygenet vil letter komme til. Mange har en fæl løpeteknikk og det er ofte fordi de har startet for hardt og for fort. Derfor er det bedre å starte rolig og innarbeide god teknikk for når den sitter så kommer resten av seg selv. Sørg også for å få sjekket om at du har rett såle i skoene til føttene dine. Jeg ble en mye sterke løper etter jeg investerte i såler da jeg har litt innovertråkk, og de sålene gjorde STOR forskjell! Lykke til med løpet! Husk å hvile og karbe opp dagen før Endret 17. september 2012 av *Maja* 1
Gjest *Maja* Skrevet 17. september 2012 #8 Skrevet 17. september 2012 Du er en skikkelig jogg-motivator, Maja! Jeg har også begynt å virkelig sette pris på jogging, på tross av alt jeg var en anti-jogger før. Trikset fikk jeg av deg, nemlig å sette ned farten. Nå nyter jeg å se landskapet flyte avgårde mens jeg jogger i vei Å så gøy å høre Det er så viktig å kose seg med joggingen: og den første Runner Highen en får er helt ubeskrivelig!!!!!
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #9 Skrevet 17. september 2012 Det viktigste for meg var at føttene landet rett da det ofte er der folk gjør feil og skadene blir til. Om du lander midt på foten så gjør du det riktig. For mye på hælene dreper knærne etterhvert. Sørg for at armene er tett inntil kroppen og at albumene er i vinkel som når du sitter med en bok. Hold brystet høyt og en ha rak rygg. Du vil merke stor forskjell på løpekvaliteten for det er lettere å komme i rytme og oksygenet vil letter komme til. Mange har en fæl løpeteknikk og det er ofte fordi de har startet for hardt og for fort. Derfor er det bedre å starte rolig og innarbeide god teknikk for når den sitter så kommer resten av seg selv. Sørg også for å få sjekket om at du har rett såle i skoene til føttene dine. Jeg ble en mye sterke løper etter jeg investerte i såler da jeg har litt innovertråkk, og de sålene gjorde STOR forskjell! Lykke til med løpet! Husk å hvile og karbe opp dagen før Teknikk er heilt klart noe jeg skal trene mer på. Har fått meg sånne lette løpesko (vet ikke hva de egentlig heter, men sånne uten mye demping), og da kunne jeg fort merke at teknikken ikke var optimal. Nye såler vet jeg at jeg trenger. Har meget buede fotblad. Må bare finne noen gode:) Takk, takk for lykkeønskning! Anonym poster: 8dfbe51dd1832ea9ec76b6f6afd91c89
Wonderbitch Skrevet 17. september 2012 #10 Skrevet 17. september 2012 Maja- du er løpeorakelet her på KG.. Har lært masse av deg, og har også blitt skikkelig motivert av å lese svarene dine før jeg begynte å jogge.. Nå elsker jeg det og gjør det så ofte jeg har mulighet, og tror det er litt takket være deg:) Så vil bare si TUSEN TAKK:) 1
Gjest *Maja* Skrevet 17. september 2012 #11 Skrevet 17. september 2012 Teknikk er heilt klart noe jeg skal trene mer på. Har fått meg sånne lette løpesko (vet ikke hva de egentlig heter, men sånne uten mye demping), og da kunne jeg fort merke at teknikken ikke var optimal. Nye såler vet jeg at jeg trenger. Har meget buede fotblad. Må bare finne noen gode:) Takk, takk for lykkeønskning! Anonym poster: 8dfbe51dd1832ea9ec76b6f6afd91c89 Løplabbet har alle typer såler og de er helt fantastiske! Maja- du er løpeorakelet her på KG.. Har lært masse av deg, og har også blitt skikkelig motivert av å lese svarene dine før jeg begynte å jogge.. Nå elsker jeg det og gjør det så ofte jeg har mulighet, og tror det er litt takket være deg:) Så vil bare si TUSEN TAKK:) Så gøy!!!! Veldig motiverende for meg at det er så mange som har fått løpeinspirasjon fra meg både her, i dagboka og private meldinger Det motiverer meg bare enda mer til å blir en sterkere løper!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå