Gå til innhold

Er gudmor fadder?

Anbefalte innlegg

Gjest ~Sissan
Skrevet

Vi har tenkt på å ha en som ikke er fadder til å bære i dåpen. Blir vedkommende da gudmor? Og hva betyr i tilfelle gudmor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså slik jeg har forstått det, så er gudmoren en av fadder'ne.

Og gudmoren er den av fadder'ne som får æren av å bære barnet til dåpen.

Hilsen tante Usikker

-som også har vært fadder OG gudmor-

-også har jeg vært luefadder også-

Gjest ~Sissan
Skrevet

Men jeg har allerede 4 faddere og har ikke lyst på flere.

Men så skulle jeg så gjerne ha oldemor som bærer... Men det går altså ikke hvis jeg ikke vil ha henne som fadder også? For da er det enda en oldemor og da blir det 6 faddere, og det syns jeg blir litt voldsomt.

Skrevet

Jeg var selv gudmor for min sønn, i tillegg hadde vi fire faddere, så vedkommende kan være det eller ikke.

Skrevet

Gudmor der den som bærer barnet til dåpen.

Gjest Lampeskjermen
Skrevet

Betegnelsen gudmor er en betegnelse som ikke har noen betydning for dåpen. I kirken opererer man med 1 betegnelse. Det er fadder. De som er innmeldt som faddere (max 6 stk- min 2) blir innført i kirkeboka.

Hva foreldre evt gir dem av titler er opp til hver enkelt.

Hvem som bærer barnet er også akkurat det samme ut i fra kirkelig ståsted.

Dere kan derfor la en som ikke er fadder bære barnet og kalle henne gudmor. Det er ikke det som er tradisjon, og det er ikke vanlig, men formelt er det ingen ting i veien for det.

Det vanlige er at en av fadderne eller foreldrene bærer barnet.

Noen steder kaller man den som bærer gudmor, andre steder er det ikke tradisjon for slike titler.

Lampeskjerm

Skrevet

I England er vel godmother/godfather synonymt med det vi her kaller fadder.

og det er vel der uttrykket kommer fra...

Skrevet

Lampeskjerm : Så det betyr at man kan ha hvilken som helst til gudmor?

Jeg har en lillesøster på 10 år som har sååååå lyst å være fadder, men da må en jo være konfirmert først, og det blir jo 4 år til...

Det hadde jo vært skikkelig stas fo henne å fått bært det lille tantebarnet sitt! Vet du om dette går an?

Skrevet
Det hadde jo vært skikkelig stas fo henne å fått bært det lille tantebarnet sitt! Vet du om dette går an?

Det går helt fint!

Skrevet

Så bra!

Da vet jeg en liten pike som blir kjempeglad når jeg forteller henne det!

Hun har vært så lei seg fordi hun ikke kan være fadder!

Skrevet
I England er vel godmother/godfather synonymt med det vi her kaller fadder.

og det er vel der uttrykket kommer fra...

Slik er det i USA også.

Skrevet
Men jeg har allerede 4 faddere og har ikke lyst på flere.

Men så skulle jeg så gjerne ha oldemor som bærer... Men det går altså ikke hvis jeg ikke vil ha henne som fadder også? For da er det enda en oldemor og da blir det 6 faddere, og det syns jeg blir litt voldsomt.

Hei Sissan! :) og gratulerer med barn. Har savnet deg i forumet men skjønner godt at du er opptatt med store begivenheter. Håper du og din familie har det bra.

Når jeg døpte min datter hadde jeg et vennepar som fadder (og som vi også kaller gudforeldre), og min mor som bærer til dåpen. Hun er allikavel ikke fadder.

Lykke til!

Klem

Gjest Lampeskjermen
Skrevet

Ser at Tex kom meg i forkjøpet :)

Lampeskjerm

Skrevet
Vi har tenkt på å ha en som ikke er fadder til å bære i dåpen. Blir vedkommende da gudmor? Og hva betyr i tilfelle gudmor?

Dette går ofte på skikk og tradisjon der man bor, tror jeg. Snakk event med andre (eldre?) folk der du bor.

Faddre får jo et ansvar for barnet, foreldre har hovedansvaret fra før, så her er det ikke vanlig at de er faddre.

Gudmor (den som bærer/holder barnet når presten døper) er den som får "størst ansvar" (størst ære!). Her er det vanlig at det er et (ekte-)par.

Luefadder er (som oftest) en ungjente.

Så du som skal ha din lillesøster til fadder, hun hadde "passet" der (men jeg trodde man burde være eldre/konfirmert).

Men dette er hva som er "skikk og tradisjon" der jeg bor!

Jeg er av den mening at man skal holde på gamle skikker og tradisjoner... :wink:

Synn med mye av det gamle som har gått i "glemmeboken".

Skrevet

Jeg er selv Gudmor, men jeg bærte ikke barnet på dåpen. Har selv 13 faddere om jeg ikke tar feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...