Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=215887

- De sier at noe gikk galt, sier Jonsson.

Vi har fått indikasjoner på at det kan være svært eksplosive stoffer der, et pulver som kan eksplodere bare man puster på det. Det er ikke snakk om dynamitt, men noe hjemmelaget, sier politiet til Aftonbladet.

:roll: Jeg hater at slikt skjer, men hva får 16årige gutter til å lage bomber på fritiden?

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere, men hvor er foreldrene i denne sammenhengen? Om det der hadde vært min sønn tror jeg at jeg hadde trengt alvorlig mye psykiatrisk hjelp og jeg hadde nok klandret meg selv resten av livet. :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Naivt og tro du har oversikt hva en 16 åring driver med. tror ikke foreldre har ant noe. Det er så mye som skal prøves i denne alderen. Oppskrifter finnes jo faktisk på nett.

Hvorfor spør dere alltid om hvor er foreldrene hen når det er noe med barn ?

Vet ikke hva du aner hva det vil si å ha en 16 åring,men de kan fakttisk finne på de utroligste ting.

Skrevet

Jeg har da vært 16 år selv og jeg vet at det ikke er lett å holde styr på ungdom, men jeg tror foreldre har glemt å snakke med barna sine. Det er for mye annet som råder.

Jeg har på ingen måte klandret foreldrene, men jeg føler faktisk med dem. Jeg har vært borti lignende episoder selv hvor foreldre har stått rådløse og følt seg upasset til foreldrerollen.

Skrevet
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=215887

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere, men hvor er foreldrene i denne sammenhengen?

Hvor var foreldrene dine den gangen du tente din første sigarett, var på din første fjortisfest, hadde ditt første knull eller de gangene du var ute med venninnene på ungdomskolen og gjorde ting dere viste dere ikke hadde lov til?

Jeg synes det er rart at folk hele tiden spør om hvor foreldrene var. Foreldre har ikke nubb sjanse til å holde oppsyn over ungene sine hele tiden. Ting som dette er dømt til å skje. Og det har skjedd oss alle i større eller mindre grad.

Dere husker da hvordan det var å være 14, 15 og 16.

Jeg hadde the time of my life i den alderen.

Skrevet

Foreldre kan ikke hindre at ungdom utforsker livet,(ha sex, drikke alkohol ol) det er normalt og endel av det å vokse opp!

Men de kan faktisk være tilstede og ha en kommunikasjon med ungene sine.. Sånn at de har en viss oversikt over hvem ungene vanker sammen med hvilke miljøer de er i slik at de kan stille opp om ungene trenger dem og ikke minst at ungene tør komme til foreldrene hvis det skulle være noe.

Jeg tør påstå at det er endel foreldre som burde stilt mer opp!!!

Skrevet

Er vel dessverre ikke noe nytt at gutter lager bomber på fritiden.

Husker i mine yngre dager at gutter i nabolaget laget "bomber" av kinderegg. :roll:

Skrevet

Det er tydelig at ingen av dere har vært gutt på 16. Dette kalles fremskritt. Da jeg var 16 blandet vi ugressalt og sukker. Blandingen ble fylt i sykkelpumpen, lunte, fyrstikk og PANG. Hvor mange 1000 meter til himmels pumpa gikk fant vi aldri ut.

Vi bruke mange sykkelpumper det året.

Skrevet
Det er tydelig at ingen av dere har vært gutt på 16.

Jeg protesterer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor har det stått at disse foreldrene ikke har komunikasjon og er tilstede for sin sønn?

Tror dere ungdommer slutter med sprell av den grunn?

De fleste jeg kjenner hadde foreldre som var tilstede og hadde god komunikasjon. Vi gikk inn/ut av hverandres hus. Foreldrene kjente hverandre, men tror du at vi var noe bedre enn andre+

Vi satt jo og planla prell (dævenskap) oppi kosen.

Nå skal ikke kuene glemme at de har vert kalv her........

Å gid...hvor er foreldrene. Er så dritlei denne naiviteten til enkelte her inne.Aner ikke om dere har ungdommer selv/har hatt eller hvor gamle dere er, men etter utsagnene tyder det på at dere er unge og skal gjøre dere selv bedre enn alle andre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tør ikke huske på alt vi fant på. Hadde mine foreldre vist det...

Det er et under at vi lever i dag.

Gjest sexysadie
Skrevet
Det er tydelig at ingen av dere har vært gutt på 16. Dette kalles fremskritt. Da jeg var 16 blandet vi ugressalt og sukker. Blandingen ble fylt i sykkelpumpen, lunte, fyrstikk og PANG. Hvor mange 1000 meter til himmels pumpa gikk fant vi aldri ut.

Dette var meget informativt innlegg. Tusen Takk.

Gjest Nicoline
Skrevet

Jeg er mor til to gutter og jeg vet at gutter elsker ting som smeller og elsker å mekke slike ting selv. Alt er farlig - vi kan ikke beskytte ungene mot alt heller ... det høres rett og slett naivt ut å skylde dette på foreldrene. Det hadde vel heller vært merkeligere hvis ungene ved middagsbordet hadde forkynt at "idag skal vi lage bomber." Man har ikke kontroll med alt ungdommen foretar selv - og det skal man ikke ha heller. Jeg har alltid lagt vekt på å informere ungene om farene ved alkohol og stoff ... ellers mener jeg at gutter skal få være gutter - men jeg lurer jo litt på hvordan framtidens gutter blir når man leser hvor overbeskyttet mange blir idag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har hatt et fint forhold til våre gutter. Snakket om alt. Åpne og ærlige.

Jeg var vel naiv jeg også, trodde ikke mine barn ville finne på noe skummelt. Helt til 15 åringen snek seg til bilnøkler og tok en kjøretur.

Sjokket var stort da politi kom på døren.

De tror de mestrer alt og vil så gjerne prøve. Særlig gutter og motorer.

Hvor ,ange gutter er det ikke som har prøvd en slik kjøretur uten at foreldrene har oppdaget det.

Takket være at politiet tilfeldigvis var på denne øde veien og fikk tatt de.

Det ble med denne ene gangen.

At noen skulle beskylde meg i ettertid for å være dårlig forelder? Vas.

Tror slike utsagn kommer fra foreldre med småbarn eller folk uten barn.

Ingen er vel mer forståsegpå unger enn disse.

Velkommen i rekken senere.

Til alle foreldre med tenåringer : Det blir folk av de alle sammen.

Mine har blitt voksne fornuftige mennesker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan kunne dine foreldre oppdra deg til å være så fordømmende overfor andre med barn?

Det var til dere som lurer på hvor foreldrene er i slike tilfeller.

Ha en god aften

Gjest Anonymous
Skrevet

SNART RAMLER GLORIEN NED OG KVELER DERE FORDØMMENDE MENNESKER.

Tenker foreldrene til denne gutten har det vondt i dag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan i alle dager kan du kalle dette FREMSKRITT :o :o :evil:

Gutten døde jo, er det fremskritt at de lager bomber som går av og dreper?

Skrevet

Hmm... ser ut som jeg har greid å provosere endel folk her inne :-) Godt folk har forskjellige meninger!

Mulig jeg har uttrykt meg litt klønete for jeg tenker på litt mer generelt grunnlag, ikke spesifikt denne saken med bomben. Men når det er sagt så har jeg en tenåringsgutt selv, så jeg er ikke helt uten erfaring.

Synes ikke jeg er naiv... jeg skriver faktisk i mitt innlegg at:

Foreldre kan ikke hindre at ungdom utforsker livet,(ha sex, drikke alkohol ol) det er normalt og endel av det å vokse opp!

Gjest skrev:

Hvordan kunne dine foreldre oppdra deg til å være så fordømmende overfor andre med barn?

Det var til dere som lurer på hvor foreldrene er i slike tilfeller.

Ha en god aften

Kjære gjest...

Din kommentar om mine foreldre velger jeg og overse, siden jeg ser på den som usakelig.

For det første så har jeg ikke sagt at alle foreldre ikke stiller opp, men at :

Jeg tør påstå at det er endel foreldre som burde stilt mer opp!!!

Synes ikke det er spesielt fordomsfullt. Har sett mange eksempler på det etter at jeg begynte som natteravn og i mitt arbeid i ungdomsklubben. Jeg har snakket med flere ungdom som ikke har turt å gå hjem til sine foreldre med problemer fordi de ikke har følt de har hatt god kommunikasjon hjemme.

God kveld til deg!

Gjest Anonymous
Skrevet

I denne saken ble det spurt spesielt etter guttens foreldre. Tilstedeværelse/komunikasjon.

Ja jeg har jobbet med ungdommer selv. Mange fortvilte foreldre som får et sjokk i tenårene. De er forbredt på at den tid kommer, men hos noen blir det vel tøft.

Ja som natteravnermøter du mange unge. Noen har det ille. Noen liker bare kontakten med andre voksne. reker ute på nattestid og strekker grenser mens foreldre leter og er engstelige.

Som mangeårig arbeider med unge og NATTERAV så ser jeg meg ikke blind på de unges historie.

De kan servere deg de utroligste historier.

Har møtt en del som ikke tør gå hjem pga av galt de har gjort og frykter konsekvensen. Hjemme sitter engstelig foreldre.

Hvor mange har ikke politi kjørt hjem og hvor barn har det godt, men vil være bare litt på ville veier.

Dette kommer sjelden frem hos natteravnere, Selfølgelig reker det noen barn (mange) ute som har et elendig hjem.

Det var heller ikke det saken dreide seg om. Man refererte til en spesiell sak. Og som jeg har sagt tidligere, her hyles det etter foreldre i enhver sak der barn ikke er innenfor A-4 formatet.

En 4 åring, 3 åring kan gjøre mange ting foreldre skulle ha sett ugjort, men man skriker da ikke opp:hvor er foreldrene?

Skrevet

Det ser visst ut som jeg blir nødt for å pressisere igjen...

For det første er jeg klar over at det i denne saken dreide seg om denne gutten, det var derfor jeg sa: jeg uttrykkte meg nok noe klønete, men jeg tenkte på generelt grunnlag. (derfor burde mitt innlegg vært i en egen tråd) Men når vi først diskuterer det:

For det andre snakker jeg fremdeles ikke om alle foreldre, men jeg sa at :endel foreldre burde stilt mer opp!

Kan ikke se at jeg har skrevet noe sted i mine innlegg at det ikke finnes bekymrede foreldre rundt omkring. Det er klart det gjør det!!

Gjest skrev:Hjemme sitter engstelig foreldre.

Hvor mange har ikke politi kjørt hjem og hvor barn har det godt, men vil være bare litt på ville veier.

Det er ikke disse jeg snakker om.. det er de som ikke har det bra hjemme jeg snakker om, de barnene som ikke har noen foreldre å snakke med når de har kommet på ville veier.

Skrevet

Den svenske gutten hadde funnet en oppskrift på Internett. Blandingen består av Aceton, vannstoffhyperoxyd ++. Komponentene til sprengstoffet er lett tilgjenlige.

Det tragiske var selvfølgelig at de ikke var klar over at det ferdige produktet kan detornere bare det blir flyttet, i følge politimesteren i Umeå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...