AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #1 Skrevet 15. september 2012 jeg ønsker å kjøpe et speilreflekst. jeg ønsker at det skal kunne ta vanlige bilder med en god bløt fokus funksjon, og kunne ta bilder av små detaljer. jeg vil ha et godt kamera, men håper og ikke betale mange tusen for det. har to spørsmål 1: må man ha to stk objektiver for bløtfokus og for bilder med gode detaljer? 2: hvilket kamera ville du tipset meg om? takker for svar. Anonym poster: d11491462203b9c5997baa71814c5d61
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #2 Skrevet 15. september 2012 Hva tror dere om dette? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652075 jeg betaler i grunn maks 4-5000. hilsen ts. Anonym poster: 1bb275bca99bb8fc4f059ec259ea839b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2012 #3 Skrevet 16. september 2012 Jeg ville heller gått for et kamera i den litt bedre serien til canon enn det kameraet du linker til. Både 550D og 600D får du til under 5000. Hva mener du forresten med bløtfokus? Dybdeskarphet? Da må du i såfall gå etter et objektiv med lavt blendertall. Anonym poster: dae1af920d36f0be6b51f2a206d83176
AnonymBruker Skrevet 16. september 2012 #4 Skrevet 16. september 2012 Jeg ville heller gått for et kamera i den litt bedre serien til canon enn det kameraet du linker til. Både 550D og 600D får du til under 5000. Hva mener du forresten med bløtfokus? Dybdeskarphet? Da må du i såfall gå etter et objektiv med lavt blendertall. Anonym poster: dae1af920d36f0be6b51f2a206d83176 ok. det som er er at jeg kan ikke bruke et speilrefleks, i hvertfall ikke et avansert et, så jeg må klare å bruke det og. ja, jeg mener med bløtfokus er når man zoomer inn på noe, så blir det objektet i god kvalitet (skart) i mens bakgrunnen er "slørete". må man ha forskjellige objektiver for forskjellige typer dybdeskarphet. hvis jeg for eksempel vil zoome inn på en liten ting, som fx en lighter? takk for svar. Anonym poster: 1bb275bca99bb8fc4f059ec259ea839b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #5 Skrevet 17. september 2012 finnes det et obejktiv som lar en stå veldig nærme en person, for så å få med seg hele personen uten å måtte zoome inn? Mulig dumt spørsmål, men jeg vet ikke. Anonym poster: 1bb275bca99bb8fc4f059ec259ea839b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 ok. det som er er at jeg kan ikke bruke et speilrefleks, i hvertfall ikke et avansert et, så jeg må klare å bruke det og. ja, jeg mener med bløtfokus er når man zoomer inn på noe, så blir det objektet i god kvalitet (skart) i mens bakgrunnen er "slørete". må man ha forskjellige objektiver for forskjellige typer dybdeskarphet. hvis jeg for eksempel vil zoome inn på en liten ting, som fx en lighter? takk for svar. Anonym poster: 1bb275bca99bb8fc4f059ec259ea839b Jeg vil anbefale deg å lese litt om de viktigste funksjonene på et speilreflekskamera, som blenderåpning, lukkertid og ISO dersom du skal investere i et slikt. Du får mye bedre bilder, og mye mer ut av selve fotograferingen dersom du kan litt om disse tingene og fotograferer på manuell (altså at du stiller inn innstillingene selv, og ikke lar kameraet gjøre det for deg). Canon sin serie med tre tall (550D, 600D) er ikke noe mer avansert å stille inn enn det kameraet du linker til. Det du beskriver og kaller bløtfokus handler om dybdeskarphet. Jo mindre du ser av bakgrunnen, jo mindre dybdeskarphet har du i bildet. Dette regulerer du med blenderåpningen, og et objektiv som har blenderåpning med lavt tall vil kunne gi bilder med mindre dybdeskarphet. På et objektiv ser du den minste dybdeskarpheten objektivet kan stilles inn på angitt som F+ et tall, f.eks. F1,8. Dersom det står to tall med en bindestrek i mellom (f.eks. 3,5-5,6) betyr det at den laveste dybdeskarpheten du kan få ved den minste brennvidden er 3,5, mens den laveste på den høyeste brennvidden er 5,6. På et objektiv vil du kunne stille på blenderåpningen, og sånn sett vil du ikke ha behov for flere objektiver kun på grunn av dybdeskarpheten (med forbehold om at det objektivet du har lar deg stille blenderen lavt nok). Du får også mer dybdeskarphet i bildene dersom du har muligheten for å zoome mye (zoom er all brennvidde over 45mm, alt under er vidvinkel). Jeg vil derfor anbefale deg å kjøpe et objektiv med lavt tall for blenderåpning, og som du kan zoome en del med. På et objektiv vil du kunne stille på blenderåpningen, og sånn sett vil du ikke ha behov for flere objektiver kun på grunn av dybdeskarpheten. Anonym poster: dae1af920d36f0be6b51f2a206d83176
proxypac Skrevet 17. september 2012 #7 Skrevet 17. september 2012 (zoom er all brennvidde over 45mm, alt under er vidvinkel). Anonym poster: dae1af920d36f0be6b51f2a206d83176 Vil bare påpeke en liten feil, du blander nemlig litt i begrepene her Et zoomobjektiv er et objektiv med variabel brennvidde. Det som avgjør om et objektiv er et zoomobjektiv er altså ikke hvilken brenvidde det har, men om man kan variere brennvidden. Dvs. at f.eks. en 28-300mm er et zoomobjektiv, men det samme gjelder også en 16-35mm, selv om man ikke kan zoome like langt med det sistnevnte. Det motsatte av et zoomobjektiv er et fastobjektiv. Et fastobjektiv er et objektiv uten mulighet til å variere brennvidden. Så med for eksempel en 50mm vil man bare kunne ta bilder med brenvidden 50mm. Det finnes fastobjektiver i mange forskjellige brennvidder, alt fra 6mm og helt opp til 800 og 1200mm. Du nevner også vidvinkel. Da er vi over på en klassifisering av objektiver som sier noe om brennvidden, snarere enn mulighet til å zoome eller ikke. Disse bregrepene kan altså brukes både på zoomobjektiver og fastobjektiver. Når man deler inn objektiver etter brennvidde, bruker man som regel tre kategorier: Vidvinkel, normal og tele. Vidvinkel brukes som regel om alt opp til 35mm. Normal brukes som regel om alt mellom 35mm og 60mm. Tele brukes som regel om alt fra 60mm og opp. Ellers er jeg enig i det andre du skriver, jeg hadde heller gått for f.eks. 600d enn 1100d. Som du sier, er det ingen nevneverdige forskjeller på hvordan disse kamerahusene brukes. Og jeg er 100% enig i at man får mye mer ut av fotograferingen om man setter seg inn i grunnleggende foto-teknikk. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #8 Skrevet 17. september 2012 Takk for oppklaringen, proxypac! Jeg har nok bare misforstått begrepene litt. Anonym poster: dae1af920d36f0be6b51f2a206d83176
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå